سبک زندگی جدید با اینترنت اشیا

دنیای اقتصاد: پدیده اینترنت اشیا در دو سال اخیر به صورت جدی وارد دنیای واقعی شده است و به تدریج به زندگی روزمره مردم نفوذ می‌کند. این پدیده جدید در واقع قرار است زندگی آینده ما را دگرگون کند. به‌طور مختصر، اینترنت اشیا مجموعه‌ای از اشیا و دستگاه‌های متصل به اینترنت است که می‌توانند اطلاعات را جمع‌آوری کرده و تبادل کنند. خودروهای هوشمند، خانه‌های هوشمند با ترموستات و لامپ‌هایی که با فرمان صوتی صاحب خانه تنظیم شده و کار می‌کنند، می‌توانند سبک زندگی آینده ما را تغییر بدهند. حتی دستبندهای تناسب اندامی که این روزها استفاده از آنها بسیار رایج هم شده است، می‌تواند بخشی از سیستم‌های اینترنت اشیا باشد. به این ترتیب اینترنت اشیا قرار است شیوه زندگی، کار و تعامل ما با یکدیگر را در سال‌های نه چندان دور متحول کند. شاید در ظاهر پیچیده به نظر برسد، اما اینترنت اشیا با اکوسیستمی ساده همه این کارها را انجام می‌دهد.

شخصی از یک دستگاه کنترل از راه دور مانند تبلت یا موبایل هوشمند استفاده می‌کند تا فرمان یا درخواستی را از طریق یک شبکه به یک دستگاه مبتنی بر تکنولوژی اینترنت اشیا بفرستد. سپس این فرمان بعد از انجام دوباره از طریق این شبکه به صورت پیامی برای شخص ارسال می‌شود. با این اوصاف کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند پتانسیل رشد اکوسیستم اینترنت اشیا بسیار بزرگ و رو به رشد باشد. جدیدترین تحقیقات و بررسی‌های موسسه تحقیقاتی BI Intelligence هم با تایید این موضوع نشان می‌دهند که اینترنت اشیا تا پنج سال آینده رشد قابل‌توجهی خواهد کرد. بر اساس این تحقیقات تا سال ۲۰۲۰ تعداد دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا به ۲۴ میلیون دستگاه در جهان رسیده و تا آن زمان ۶ تریلیون دلار در حوزه اینترنت اشیا در سراسر دنیا سرمایه‌گذاری خواهد شد. این کارشناسان معتقدند که به دنبال توسعه ارتباطات اینترنتی در سراسر دنیا، افزایش استفاده از ابزارهای موبایل، حسگرهای ارزان‌قیمت و افزایش میزان سرمایه‌گذاری در حوزه اینترنت اشیا، این روند رشد با سرعت بیشتری در سال‌های آینده طی خواهد شد.

به این ترتیب اینترنت اشیا شروع به تغییر سبک زندگی روزمره ما کرده است. با ورود و همه‌گیر شدن خودروها و خانه‌های هوشمند، این اتفاق به شکل ملموسی در زندگی همه ما رخ می‌دهد. بر اساس این گزارش، تعداد دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا تا پنج سال آینده تا بیش از سه برابر افزایش پیدا می‌کند. کسب‌وکارها و بخش‌های تجاری بیشترین مخاطبان این اکوسیستم را تشکیل داده و بیشترین کاربردها را از آن استخراج می‌کنند. در حقیقت کسب‌وکارها به سه دلیل مهم یعنی کاهش هزینه‌های جاری، افزایش بهره‌وری و گسترش فعالیت‌هایشان به بازارهای جدید یا عرضه محصولات جدید، به استفاده از تکنولوژی‌های اینترنت اشیا علاقه‌مند بوده و روی می‌آورند. جالب است بدانید که دولت‌ها دومین گروه بزرگ کاربران اینترنت اشیا و در نهایت مصرف‌کنندگان سومین گروه بزرگ مخاطب این تکنولوژی هستند. با این اوصاف انتظار می‌رود زیرساخت‌های پیچیده مورد نیاز برای بهره‌گیری از ساختار اینترنت اشیا به تدریج به یک اکوسیستم ساده و یکپارچه تبدیل شوند. در عین حال اما موضوع امنیت داده‌ها همچنان به عنوان مهم‌ترین دغدغه کاربران اینترنت اشیا باقی می‌ماند، هر چند سازمان‌ها و شرکت‌های امنیتی از حالا سعی دارند راهکارهای مناسبی برای آن پیدا کنند.