تکنولوژی‌های شخصی یاریگرکسب‌وکار

دنیای اقتصاد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های شخصی به سرعت افزایش پیدا می‌کند و انتظار می‌رود این میزان تا سال ۲۰۱۹ به ۷/ ۲ تریلیون دلار برسد. تکنولوژی‌های شخصی از قبیل ابزارهای پوشیدنی، واقعیت مجازی و افزوده، حسگرهایی که در لوازم مبتنی بر اینترنت اشیا به‌کار برده می‌شوند و موج آینده اپلیکیشن‌های موبایل همه و همه تاثیر زیادی روی کسب و کار ما دارند. کارشناسان معتقدند که بعضی از این تکنولوژی‌ها می‌توانند به روند کاری ما کمک کنند. به عقیده کارشناسان موسسه تحقیقاتی گارتنر بعضی از این تکنولوژی‌های شخصی عبارت است از:

واقعیت مجازی و افزوده: شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند گوگل و مایکروسافت این روزها در حال سرمایه‌گذاری روی شیوه‌ بهره‌برداری از تکنولوژی‌های همه جانبه مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستند تا تجارب خود را با دستگاه‌های ابزارهای فعلی مانند موبایل‌های هوشمند توسعه داده و فرصت‌های جدید را بررسی کنند. درحالی‌که استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در میان کاربران مصرفی بیشتر از کاربران تجاری است، اما واقعیت افزوده در میان کسب و کارها طرفداران زیادی دارد.

ابزارهای پوشیدنی: از دوربین‌های قابل تعبیه روی سر تا حسگرها، کفش‌ها و جوراب‌های هوشمند، ابزارهای پوشیدنی هستند که استفاده از آنها به سرعت در حال رواج یافتن است. به این ترتیب استفاده از این ابزارها در فضاهای تجاری هم در حال گسترش است. ساعت‌های هوشمند حالا در حال تبدیل شدن به راهکاری جدید برای انجام امور کاری و اداری هستند. گارتنر پیش‌بینی کرده است که میزان فروش سالانه ابزارهای پوشیدنی تا سال ۲۰۲۰ به ۲۲۷ میلیون دستگاه رسیده، درحالی‌که این میزان در سال ۲۰۱۵ برابر ۸۸ میلیون دستگاه بوده است. این محصولات حالا به‌تدریج جایگزین کامپیوترهای بزرگ و قدیمی در دفاتر کاری می‌شوند.

حسگرهای شخصی اینترنت اشیا: تا سال ۲۰۲۱ یک میلیون حسگر اینترنت اشیا جدید در هر ساعت از روز خریداری می‌شود. این دستگاه‌های جدید فرصت‌های تازه‌ای را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند؛ مانند مراقبت‌های قابل پیش‌بینی و استفاده از دستگاه‌‌های خودکار. حالا موسسه گارتنر پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۱۶، ۶ میلیارد دستگاه مبتنی بر سیستم اینترنت اشیا مورد استفاده مردم دنیا قرار بگیرند.

دستیارهای شخصی مجازی و روبات‌ها: استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی همچنان رواج دارد. میزان دانلود این اپلیکیشن‌‌ها می‌تواند شاخص خوبی در این زمینه باشد. اپلیکیشن‌ها به این زودی‌ها از بین نمی‌روند. با این حال اما رابط کاربری آنها تغییر کرده و تکنیک‌های جدیدی برای تعامل با کاربران ایجاد می‌شود. موج جدید اپلیکیشن‌ها تجربه‌های جدیدی از کار با ابزارهای موبایل را برای کاربران به همراه می‌آورند. اپلیکیشن‌های آینده با استفاده از دستیارهای شخصی مجازی کار می‌کنند و این دستیارهای مجازی به شکلی ساده قابل استفاده برای همه کاربران خواهند بود. با این اوصاف اپلیکیشن‌های آینده می‌توانند بستر جدیدی برای کسب‌وکارهای مختلف ایجاد کنند.

دوربین‌های پیشرفته و تکنولوژی‌های تصویری: گارتنر انتظار دارد در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ دوربین‌ها همچنان یکی از موارد مهم و قابل توجه برای تولیدکنندگان موبایل‌های هوشمند به حساب می‌آیند. ترکیب قابلیت‌های پیشرفته مانند اتوفوکوس، لنزهای واید و قابل تغییر می‌توانند نگاه کاربران را به دوربین‌های کوچک پشت گوشی‌های موبایل‌شان تغییر دهند. پتانسیل‌های کاربردی زیادی در این زمینه برای بخش‌های تجاری وجود دارند. برای مثال، دستیارهای دیجیتالی مصرفی در فروشگاه‌های خرده‌فروشی افراد را با صورت و صدای آنها تشخیص می‌دهند و فرصت‌های جدیدی برای حضور در این فروشگاه‌ها و استفاده از امکانات آنها ایجاد می‌کنند. حالا ورود دوربین‌های پیشرفته و تکنولوژی‌های تصویری جدید می‌توانند امکانات و قابلیت‌های جدیدی را در اختیار کسب‌وکارهای مختلف قرار دهند.