دنیای اقتصاد: برخلاف دیگر رقبای فعال در حوزه تکنولوژی، شرکت اپل فعالیت‌های مالی و سرمایه‌گذاری‌های خود را بدون بهره‌گیری از بازوی سرمایه‌گذاری مستقل انجام می‌دهد و به عقیده بسیاری از تحلیلگران، دلیل این امر را باید در سیاست‌های محافظه‌کارانه این شرکت جست‌وجو کرد. به گزارش وب‌سایت MarketWatch، این سیاست در حالی در دستورکار اپل قرار گرفته که کوپرتینویی‌ها به تازگی سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری روی Didi Chuxing از رقبای مطرح اوبر را در دستورکار قرار داده‌اند. سرمایه‌گذاری کلانی که چیزی در حدود دو برابر بیشتر از مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده توسط بزرگ‌ترین بازوهای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در سال ۲۰۱۵ میلادی بوده است. این در حالی است که بهره‌‌مندی از بازوی سرمایه‌گذاری، پس از فروش یا عرضه عمومی سهام Didi می‌توانست مزایای مختلفی را برای اپل به همراه داشته باشد. برخی متخصصان معتقدند در صورتی که اپل از بازوی سرمایه‌گذاری مستقلی استفاده کند، هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های این زیرمجموعه می‌تواند استراتژی‌ها و سیاست‌های آینده کوپرتینویی‌ها را افشا کند و این موضوعی است که به هیچ‌وجه باب میل مسوولان اپل نیست.

کریستین کاتالینی پروفسور MIT، کارآفرین و مدیر استراتژیک در این خصوص می‌گوید: «به‌کار نبستن بازوی سرمایه‌گذاری مستقل، ارتباطی مستقیم با استراتژی‌ها و راهکارهای متفاوت شرکت اپل دارد. اپل شرکتی است که در زمینه مخفی نگه داشتن فعالیت‌ها و اهداف خود شهرتی جهانی دارد.» مکس ولف، اقتصاددان ارشد در شرکت سرمایه‌گذاری منهتن معتقد است علاوه بر مورد یادشده، استفاده از بازوی سرمایه‌گذاری جداگانه می‌تواند تا حدودی به وجهه این شرکت و ادعای آن مبنی بر ارائه بهترین و خلاقانه‌ترین عملکرد در میان شرکت‌های حوزه تکنولوژی آسیب وارد کند. این در حالی است که اپل با تکیه بر این دو مشخصه توانسته دستگاه‌های الکترونیکی خود را با قیمت بالا به فروش برساند. او در این خصوص می‌گوید: «استفاده از بازوی سرمایه‌گذاری برای اپل به آن معنا خواهد بود که شرکت‌های دیگر توانسته‌اند الگوی این شرکت در پیاده‌سازی راهکارهای مختلف برای سرمایه‌گذاری باشند.» سرمایه نقدی اپل در حالی به ۲۳۰ میلیارد دلار رسیده که دست اپل را در سرمایه‌گذاری‌ در بخش‌های مختلف، بیش از پیش باز کرده است. بد نیست بدانید در سال ۲۰۱۵ میلادی، بازوی سرمایه‌گذاری اینتل، گوگل، کوالکام، Salesforce و جنرال الکتریک، فعال‌ترین گروه‌ها در سرمایه‌‌گذاری‌های بین‌المللی بوده‌اند و اینتل به‌عنوان پیشتاز این دسته، تنها ۵۱۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در قالب ۱۴۳ پروژه مستقل در سال ۲۰۱۵ میلادی به ثبت رسانده است.

به گزارش CB Insights، در سال ۲۰۱۵ میلادی سرمایه‌گذاری انجام شده توسط سرمایه‌گذاران بازوهای سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف به ۴/ ۲۸ میلیارد دلار در قالب انعقاد ۱۳۰۱ قرارداد رسیده و ۸۵ بازوی سرمایه‌گذاری نیز در سال ۲۰۱۵ میلادی اولین سرمایه‌گذاری خود را رسما تجربه کرده‌اند. Rob Salvagno سرپرست بخش سرمایه‌گذاری سیسکو درخصوص بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری‌های مختلف در جهت تعیین چشم‌اندازهای آتی بازار می‌گوید: «ما از مطالعه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط شرکت‌های مختلف می‌توانیم آینده بازارها و تکنولوژی‌های مختلف را پیش‌بینی کنیم.» اما این روند نیز درخصوص شرکت اپل کمی متفاوت به‌نظر می‌رسد. اپل با در اختیار داشتن فروشگاه دیجیتالی آی‌تونز می‌تواند علاقه مشتریان و شرکت‌ها به نرم‌افزارها و سرویس‌های مختلف را بررسی و چشم‌انداز بازار را پیش‌بینی کند. تسلط اپل بر بازار تکنولوژی نیز به این شرکت امکان تعامل با بهترین و آینده‌‌دارترین شرکت‌های بازار را داده است. Sharon Wienbar شریک تجاری شرکت سرمایه‌گذاری Scale Venture Partners در این خصوص می‌گوید: «در صورتی که قصد دارید پلت‌فرمی را برای عرضه محصولات یا خدمات خود انتخاب کنید احتمالا باید نیم‌نگاهی به زیرساخت‌های ارائه شده از سوی اپل داشته باشید.»

ولف به‌عنوان مثال از محبوبیت سرویس‌های پخش موسیقی آنلاین یاد می‌کند که در قالب سرویس‌هایی مانند اسپاتیفای، ایده را‌ه‌اندازی اپل موزیک را پیش روی مسوولان اپل قرار داده است. او معتقد است اپل به‌‌رغم عدم بهره‌گیری از بازوی سرمایه‌گذاری رسمی، تیمی از متخصصان زبده را در اختیار دارد که چشم‌اندازهای بازار را بررسی و درخصوص سرمایه‌گذاری‌های سودده تصمیم‌گیری می‌کنند. به گزارش CB Insights، اپل در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۱ خرید رسمی و اعلام شده و چهار قرارداد خصوصی به ثبت رسانده است. با وجود این، سرمایه‌گذاری به سبک اپل معایب خاص خود را نیز به همراه خواهد داشت. به‌عنوان نمونه باید به این نکته اشاره کرد که سهم زیادی از نقدینگی اپل در خارج از آمریکا در جریان بوده و این به آن معنا خواهد بود که در صورت تصمیم اپل برای بازگرداندن این نقدینگی به آمریکا، مالیات زیادی گریبانگیر این شرکت خواهد بود. از این رو اپل تصمیم گرفته از درآمد خود به منظور سرمایه‌گذاری مجدد روی Didi استفاده کند. Paul Gillis پروفسور دانشکده مدیریت دانشگاه Peking در این‌خصوص می‌گوید: «اپل از سود حاصل از فروش محصولات در کشور چین برای سرمایه‌گذاری مجدد روی Didi استفاده خواهد کرد. این روند (در مقابل بازگشت سود به آمریکا) بخشودگی ۵ تا ۱۰ درصدی مالیات در کشور چین را برای این شرکت به همراه خواهد داشت و هیچ مالیاتی هم از سوی دولت آمریکا از این شرکت مطالبه نخواهد شد.» Jason Kaplan معتقد است این راهکار، همان مقاصد کاهش مالیات در قالب استفاده از بازوی سرمایه‌گذاری مستقل را به شکلی متفاوت برای اپل به همراه خواهد داشت.