دنیای اقتصاد: این روزها اپلیکیشن‌های پیام‌رسان طرفداران زیادی دارند و هر لحظه به تعدادشان افزوده می‌شود. حالا دیگر این پیام‌رسان‌ها بیشترین حجم مصرفی اینترنت و باتری موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها را به خودشان اختصاص می‌دهند. جدیدترین بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که چهار اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب دنیا یعنی Facebook Messenger، WhatsApp، WeChat و Viber حالا در مجموع حدود ۳ میلیارد نفر کاربر ماهانه فعال دارند که این تعداد بیشتر از مجموع کاربران ماهانه فعال در چهار شبکه اجتماعی محبوب دنیا مانند Facebook است.

این اعداد و ارقام توجه گروه وسیعی از کسب و کارها و توسعه‌دهندگان را به خودشان جلب می‌کنند. رهبران و بزرگان صنعت خبر شامل وال‌استریت ژورنال، اکونومیست و بی‌بی‌سی تلاش می‌کنند در گروهی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان حضور داشته باشند تا به این ترتیب بیشتر در دسترس بوده و گروه مخاطبان جدیدی را در آخرین پلت‌فرم‌هایی که این روزها مردم محتوا را از آنها به‌دست می‌آورند، ایجاد کنند. این بنگاه‌های خبری سعی دارند یاد بگیرند که کدام اپلیکیشن پیام‌رسان آنها را به مخاطبان هدف‌شان نزدیک می‌کند و چطور آنها می‌توانند از قدرت نفوذ این اپلیکیشن‌ها برای توزیع محتوای دیجیتالی شامل مقالات، تصاویر، تحقیقات و فیلم و ویدئو بهره بگیرند و استفاده کنند. در جدیدترین گزارشی که بخش تحقیقاتی مجله بیزینس اینسایدر یعنی BI Intelligence منتشر کرده است، روند رشد اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و نفوذ سریع آنها به بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. این گزارش نشان می‌دهد که بخش‌های تجاری، کسب‌وکارها و حتی توسعه‌دهندگان به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به‌عنوان راه جدید برای یافتن مخاطب و مشتری نگاه می‌کنند و به همین دلیل آنها را ابزار خوبی برای رشد تجارت خودشان به حساب می‌آورند. حالا این ابزارهای ارتباطی ساده و در دسترس برای مردم دنیا، فرصت خوبی برای انتشار محتوای دیجیتال مختلف بدون هیچ مرز و محدودیتی را ایجاد کرده‌اند تا افراد و بنگاه‌های مختلف بتوانند از آن بهره ببرند.

این گزارش نشان می‌دهد اپلیکیشن‌های پیام‌رسان که هر کدام کاربران هدف متفاوتی بر اساس قابلیت‌ها و امکاناتشان دارند، باعث می‌شوند که منتشرکنندگان محتوای دیجیتال به خوبی بتوانند تشخیص دهند که باید کدام اپلیکیشن و چه نوع محتوایی را انتخاب کنند که سازگاری و هماهنگی بیشتری با حوزه کاری آنها داشته باشد. موسسات انتشاراتی مانند وال‌استریت ژورنال، اکونومیست و بی‌بی‌سی جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان محتوا هستند که با دقت عملکرد اپلیکیشن‌های مختلف پیام‌رسان را بررسی می‌کنند تا ببینید کدام یک از آنها با مخاطبان هدف آنها بهتر همراه و هماهنگ می‌شود. اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به‌خصوص توجه انتشاراتی‌ها و تولیدکنندگان محتوا را به خودشان جلب می‌کنند، چون به آنها این امکان را می‌دهند تا به خوبی در میان کاربران نه‌چندان فعال شبکه‌های اجتماعی نفوذ کرده و رضایت آنها را جلب کنند. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از آنها تنها برای انتشار یا مشاهده محتوای مختلف استفاده می‌کنند و به همین دلیل می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان این کار را راحت‌تر و بهتر انجام بدهند. از آنجا که اپلیکیشن‌های چت یا پیام‌رسان زمانی بیشتر برای ارتباطات شخص با شخص بودند، موسسات و بنگاه‌های انتشاراتی آنها را به منزله فرصتی برای رسیدن و دستیابی به مخاطبان خاص خودشان می‌بینند و به این دلیل این پیام‌رسان‌ها اهمیت زیادی برای آنها پیدا کرده است.

پیام‌رسان‌ها؛ محبوب‌ترین پلت‌فرم رسانه‌ها