ابتکار صنف رایانه برای حل مشکلات مالیاتی

دنیای اقتصاد: با پایان یافتن فصل بهار اصناف مختلف به‌ویژه صنف رایانه در رفت و آمد به ادارات مالیات هستند تا مالیات آنچه در سال قبل به عنوان درآمد حاصل از فروششان محسوب می‌شود را پرداخت کنند. حالا این مساله در پایتخت باعث شده تا برای رسیدگی به این امور و حل و فصل مسائل مالیاتی نمایندگان حقوقی که میانجی میان سازمان مالیات و اصناف رایانه هستند، تعیین شود. به گفته نایب رئیس اتحادیه رایانه تهران برای حل و فصل مسائل مالیاتی کمتر از ۱۵ روز وقت باقی است. منوچهر زند با بیان اینکه صنف رایانه در سال‏های اخیر با تعداد زیادی از فروشندگان و فعالانی مواجه بوده که درآمد شان کاهش یافته است به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «رسیدن به تفاهم نهایی در این زمینه یک بازی دو سر سود برای هر دو سوی ماجرا است. هم سازمان امور مالیاتی و هم پرداخت‌کنندگان مالیات در صنف رایانه می‌توانند از این تفاهم بهره ببرند.»

او ادامه می‌دهد: «در راستای تفاهم نامه‏ای که میان اتاق اصناف کل با سازمان مالیاتی برقرار شده و در جلساتی که با اداره مالیات در تهران داشتیم سعی شد تعامل دو سویه مدنظر قرار گیرد تا هم از یک طرف اصناف فناوران رایانه و فعالان در پاساژهای رایانه رضایت داشته باشند تا در پرداخت مالیاتشان مشکل نداشته باشند.» به گفته او معمولا مودیان با مراجعه به ادارات مالیاتی با افزایش میزان مالیاتشان مواجه هستند که طبق قانون می‌توانند نسبت به مبالغ محاسبه شده اعتراض کنند که در صورت اعتراض رسیدگی پرونده به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌شود. «در صورت به جریان افتادن چنین پرونده‏هایی رسیدگی به آن چند ماه طول می‌کشد که این مساله برای دو طرف ضرر است. در این صورت سازمان مالیاتی باید هزینه‏های اضافه‌ای همچون به خدمت گرفتن نیروی انسانی و تشکیل کمیسیون پرداخت کند و بعد از حل و فصل موضوع پس از چند ماه به پولش برسد درحالی‌که اگر همین الان تخفیفی که مودی بعد از ۶ ماه دریافت می‌کند در نظر گرفته شود و هر دو طرف به رضایت برسند برای همه راضی‌کننده است.»

زند می‏گوید ممیز و مدیران کل ادارات مالیات تا حدودی برای در نظر گیری تخفیف‏هایی در این زمینه اختیار دارند، بنابراین خیلی مفید خواهد بود که این افراد در همان ابتدای امر تخفیفات را در نظر بگیرند. او ادامه می‌دهد: «در صورت اعتراض مودیان برگه تصفیه مجدد صادر می‌شود که بررسی دوباره در پرونده مودی صورت می‌گیرد و در این زمان ممیزان مالیاتی بر اساس اختیاراتی که دارند می‌توانند با مودیان به اصطلاح چانه‌زنی کنند.» به گفته او میزان تخفیف‏های اختیاری ممیزان و مدیران کل شعب دارایی بسته به پرونده و نظر کمیسیون‏ها می‌تواند عددهای متفاوتی باشد که در صورت اعمال آن در لحظه مراجعه مودیان منجر به هزینه‏های اضافی برای هر دو سوی ماجرا نخواهد شد. نایب رئیس اتحادیه رایانه تهران تاکید می‌کند که ۳۱ خرداد ماه جاری آخرین مهلت پرداخت مالیات برای اصناف است. «همه می‌دانند در چند سال اخیر نرخ رشد اقتصادی در کشور اگر نگوییم منفی بود اما با رکود شدیدی مواجه بود که از نظر درآمدی همه صنوف با رشد منفی درآمدی مواجه بودند. بدون شک همه صنوف وظیفه دارند نسبت به پرداخت مالیاتشان اقدام کنند اما با توجه به شرایط اقتصادی به‌ویژه برای صنف رایانه این توقع وجود دارد که تخفیف‌هایی شامل حال آنها شود. اگر فیلمی از کل بازار آی‌تی در سال‌های گذشته داشته باشید متوجه خواهید شد که جنب و جوشی که این بازار در سال‌های گذشته داشت قابل مقایسه با وضعیت کنونی نیست. بنابراین اتحادیه رایانه وظیفه خود می‌داند که در این زمینه حامی فعالان بازار باشد و با تعیین نماینده در مراکز خرید افراد را برای حل و فصل مسائل مالیاتی به ادارات مالیات معرفی کند.»