گروه بنگاه‌ها: مدیر بخش توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی از ارائه خدمات گسترده توانمندسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۵ خبر داد. دکتر رضا نقی‌زاده با اشاره به اینکه بخش توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان از مهرماه سال گذشته آغاز به فعالیت کرده،‌ افزود: در این بخش در کنار توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان که تقریبا ۷۰ درصد آنها نوپا هستند، تقویت شبکه شرکت‌های مشاوره تجاری‌سازی و توانمندسازی نیز مدنظر قرار دارد. وی با اشاره به اینکه دفتر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی نقش تجمیع منابع توانمندسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان را بازی می‌کند، خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که منابع را تحت مدل‌های علمی و عملیاتی و به منظور حمایت از توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار این شرکت‌ها قرار دهیم.

نقی‌زاده با بیان اینکه این مدل بر اساس ترازیابی از مجموعه‌های مشابه مطرح در دنیا و با رویکردی راهبردی و بر اساس نیازهای شرکت‌های دانش بنیان طراحی شده است، افزود: ۷ طرح راهبردی را در ۴۶ برنامه عملیاتی و برای سه دوره تعریف کرده‌ایم. در دوره تثبیت که مربوط به نیمه دوم سال ۹۴ بود به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌ها بودیم و بخش چگونگی تجمیع منابع شفاف‌سازی شد. در همین حال برای اخذ چند استاندارد و گواهینامه از تعداد محدودی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شد. وی با اشاره اینکه دوره عملکرد برجسته را در نیمه اول امسال دنبال می‌کنیم، افزود: ۱۶ حوزه توانمندسازی را در بخش‌های راهبردی، هوشمندی و مدیریت فناوری، عملیاتی فنی و تجاری و مدیریت بنگاه شناسایی کرده‌ایم که امیدواریم در دوره بهبود مستمر به آن بپردازیم. نقی‌زاده تاکید کرد: خدمات توانمندسازی در ۵ قالب کارگاه‌های توانمندسازی، مشاوره‌های ساعتی، اخذ استانداردها و جوایز ملی و بین‌المللی، پروژه‌های تجاری‌سازی و مدیریت فناوری و تدوین طرح‌های راهبردی خوشه محور ارائه می‌شود.

وی افزود: همچنین دفتر توانمندسازی به موازات اجرای طرح‌های توانمندساز برای شرکت‌های دانش بنیان در پی تقویت شبکه شرکت‌های مشاوره تجاری‌سازی و توانمندسازی نیز جهت ارائه خدمات حرفه‌ای‌تر است. نقی‌زاده با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال ۹۵ به دنبال بهبود مستمر هستیم، تاکید کرد: سعی می‌کنیم که تا پایان امسال ارائه خدمات را به‌صورت گسترده داشته باشیم. همچنین برای اینکه در وسعت ملی بتوانیم ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان را داشته باشیم، سعی کرده‌ایم شبکه شرکت‌های مشاوره تجاری‌سازی و توانمندسازی را در سطح کشور گسترش دهیم. وی در خاتمه گفت: همچنین با راه‌اندازی پورتال توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی (cbd.nsfund.ir)، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ارتباطی در هر مکان و زمانی درخواست‌های توانمندسازی خود را به دفتر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه کنند.