‌بزوس یک درصد سهامش را در آمازون فروخت

دنیای اقتصاد: اوضاع و احوال سهام شرکت‌های تکنولوژی چندان خوب نیست این را همه در وال‌استریت به خوبی می‌دانند به‌خصوص بعد از محدودیت‌های چین برای اپل با ارزش‌ترین شرکت جهان هم ناگهان دچار سقوط ارزش فراوانی شد. اوضاع دیگران در بورس هم تعریفی ندارد از جمله گوگل که ۱۰ روز قبل شاهد افت قیمت قابل‌توجهی بود و یاهو که اساسا در معرض از هم پاشیده شدن قرار دارد. اوضاع اما برای آمازون متفاوت است. شرکت تجارت الکترونیکی موفق جهان با فصل‌های مالی خیره‌کننده اخیر خود همه را تحت تاثیر قرار داده است. شاید از همین رو است که جف بزوس بنیانگذار و مدیرعامل موفق این شرکت که در جایگاه چهارم ثروتمندترین افراد جهان در لیست فوربس قرار دارد تصمیم گرفته یک درصد از سهامش را به مبلغ ۶۷۱ میلیون دلار به فروش برساند. بزوس یک میلیون سهم از Amazon.com را به فروش رساند درحالی‌که او هم‌اکنون ۹۱/ ۸۱ میلیون سهم این شرکت که برابر با ۱۷ درصد سهام این شرکت است را در اختیار دارد. بزوس با این مقدار سهام بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت هم هست.

بزوس که حالا از فصل مالی جدید هم سربلند بیرون آمده به جز این ۳۱۴۱ سهم این شرکت را به یک سازمان غیرانتفاعی که نام آن اعلام نشده اهدا کرده است که این هدیه چیزی معادل ۲میلیون دلار ارزش دارد. قیمت سهام آمازون از ژانویه ۲۰۱۵ سیر صعودی به خود گرفت و همین موضوع باعث شد که ثروت جف بزوس هم به شکل قابل‌توجهی رشد کند. در همان سال ارزش ثروت بزوس حدود ۳۴ میلیارد دلار تخمین زده شده بود اما سال ۲۰۱۶ برای آمازون و بزوس بسیار موفق بود و همین بزوس را به لیست ۱۰ ثروتمند اول آورد. رشد سهام آمازون همچنان ادامه دارد و اخیرا هم تحلیلگران وضعیت مناسب مالی فصل اول را به عنوان بهترین شرایط برای جف بزوس و سهامداران این شرکت اعلام کردند. نتایج فصل مالی اخیر تاثیر فوق‌العاده‌ای بر بازار سهام داشت و تنها طی چند ساعت ۶ میلیارد دلار به ثروت بزوس افزوده شد. بنا بر تازه‌ترین تخمین‌ها ارزش ثروت بزوس در حال حاضر ۶/ ۵۸ میلیارد دلار است. شرکت آمازون در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰۰میلیارد دلار درآمد را ثبت کرد که بخش قابل توجه آن به خاطر سرویس‌های ابری این شرکت و همچنین سرویس‌های تحت وب است. هرچند بزوس چندان عادت به فروش سهام آمازون ندارد اما او قبل از این هم چنین کاری کرده بود. در سال ۲۰۱۵ او یک میلیون سهمش را طی سه روز به فروش رساند که در آن زمان قیمت هر سهم آمازون بین ۵۲۹ تا ۵۳۸ دلار بود. در همان زمان او ۱۸۷۰ سهم این شرکت را که قیمتی معادل ۹۹۰ هزار دلار داشت را به یک شرکت غیرانتفاعی اهدا کرد.

فروش سهام اخیر آمازون در مقایسه با میزان سهام در حال فروش بازار عدد بالایی محسوب نمی‌شود، اما این بیشترین پول نقدی است که بابت فروش سهام آمازون در اختیار بزوس قرار می‌گیرد. مدیرعامل آمازون در سال ۲۰۱۰ حدود ۲ میلیون سهم آمازون را که در آن زمان ۱۲۵ دلار قیمت داشت فروخت. او همچنین حدود دو میلیون سهمش را در سال ۲۰۰۹ با قیمت ۸۰ دلار به فروش رساند. سخنگوی آمازون هیچ اظهار نظر رسمی درباره فروش سهام آمازون نکرده اما به نظر می‌رسد که جف بزوس قصد دارد تا ثروت خود را به جاهای دیگری - به غیر از آمازون - هم انتقال دهد. بر اساس تخمین فوربس حدود ۹۰ درصد از ثروت بزوس ناشی از سهام او در آمازون است. بزوس طی سال‌های اخیر علاقه‌مندی‌های دیگری را هم دنبال کرده از جمله خرید روزنامه واشنگتن پست به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ و همچنین شرکتBlue Origin که در زمینه اکتشاف در فضا مشغول به فعالیت است. مدیرعامل آمازون حالا شاید در موفق‌ترین روزهای زندگی کاری‌اش قرار دارد درحالی‌که شرکت متبوعش در ایده‌آل‌ترین شرایط مشغول به‌کار است و شاید همین بهترین فرصت برای پیگیری جاه‌طلبی‌های جدید باشد.