الگوریتم جدید جست‌وجو در اپ‌استور آمریکا

دنیای اقتصاد: اپل در ماه گذشته میلادی جدیدترین به‌روزرسانی سیستم‌عامل iOS را در قالب عرضه نسخه ۳/ ۹ پیش‌روی کاربران قرار داد. در نگاه اول به این سیستم‌عامل به نظر می‌رسد هیچ به‌روزرسانی و نوآوری جدیدی در قسمت فروشگاه‌ نرم‌افزاری یا اپ‌استور این شرکت وجود ندارد. این در حالی است که آخرین تغییر در الگوریتم‌های مورد استفاده در اپ‌استور این شرکت به نوامبر سال گذشته باز‌ می‌گردد. با این وجود، متخصصان شرکت Moburst از ایجاد تغییر در الگوریتم جست‌وجو در نسخه آمریکایی اپ‌استور آیتونز خبر داده‌اند.

این شرکت که با هدف توسعه تکنولوژی‌های مناسب به‌منظور کمک به مشتریانش در جهت جذب هرچه بیشتر مخاطبان در فروشگاه‌های نرم‌افزار راه‌اندازی شده، از ابزارهای ویژه‌ای به‌منظور بررسی روند مورد استفاده در سیستم جست‌وجوی اپ‌استور بهره می‌گیرد. بنابر گزارش منتشر شده، در اواسط ماه مارس، این ابزار از نمایش روند جدید در نتایج جست‌وجو خبر داد که در ابتدای امر تصور می‌شد مشکلی نرم‌افزاری است.آنچه توسط این ابزار شناسایی شده، در واقع تعاملات الگوریتم‌های جست‌وجو با عبارات تایپ شده توسط کاربر و البته هجی‌کردن اشتباه کلمات است. در واقع اپل الگوریتمی را در اپ‌استور به‌کار گرفته که جست‌وجوهای کاربر و حتی کلیک‌های او پس از نمایش نتایج جست‌وجو را مورد بررسی قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، وقتی شما کلمه «ubber» را جست‌وجو کنید در نتیجه جست‌وجو، برنامه Uber و همچنین برنامه Lyft پیش‌روی شما قرار می‌گیرند. این در حالی است که با جست‌وجوی کلمه «upper» نیز برنامه Uber در کنار نرم‌افزار دیگری به نام uper پیش‌روی شما قرار خواهد گرفت. شاید در ابتدای امر تصور کنید که Uber و دیگر برنامه‌های ذکر شده، این اشتباهات تایپی را در قسمت جست‌وجوی کلیدواژه خود ادغام کرده‌اند اما با توجه به گستردگی کلیدواژه‌ها، این راهکار عملا غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. نکته جالب اینکه تمامی این کلیدواژه‌ها در تاریخ ۲۰ مارس یعنی آخر هفته منتهی به عرضه نسخه ۳/ ۹ سیستم‌عامل iOS و به‌صورت یکباره ظاهر شده‌اند. بررسی‌های بیشتر نیز حکایت از اعمال این روند در تمامی دسته‌های نرم‌افزاری اپ‌استور دارد. در حال حاضر این روند تنها در نسخه آمریکایی اپ‌استور مشاهده می‌شود اما در صورتی که شاهد توسعه این الگوریتم باشیم احتمالا به‌زودی کاربران دیگر مناطق جغرافیایی نیز می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

از طرف دیگر، این تغییرات می‌توانند به افراد در یافتن برنامه‌های مفیدتر، حتی وقتی که توسعه‌دهندگان کلیدواژه‌های اشتباه تایپ‌شده را در قسمت مربوطه اعمال نکنند (به نوعی، با به‌کارگیری قابلیت تصحیح خودکار هوشمند) کمک کند. این در حالی است که یافتن برنامه‌ها در قالب کلیدواژه‌های غیرمرتبط نیز محتمل است. به‌عنوان مثال با جست‌وجوی عبارت «panera bread» می‌توانید نرم‌افزار Uber را در خروجی مشاهده کنید. موضوعی که بهینه‌سازی‌هایی فراتر از تصور ما را می‌طلبد و حکایت از آن دارد که اپ‌استور، رابطه‌ای منطقی میان Panera و Uber یافته است. شرکت اپل به‌دنبال یافتن راهکاری برای بهبود جست‌وجوی کاربران در میان انبوه برنامه‌های اپ‌استور است تا ارائه‌ای دقیق‌تر و جامع‌تر از عناوین نرم‌افزاری فراهم شود. راهکاری که در نهایت می‌تواند به عرضه هرچه بهتر نرم‌افزارها، استفاده بهتر کاربران از محتویات موجود و البته کسب سود بیشتر توسط توسعه‌دهندگان و اپل ختم شود.