فارنت: اسنپ دراگون ۸۲۰ شرکت کوالکام، جدیدترین تراشه تولیدی این شرکت است که در سال جاری در پرچمداران هوشمند متفاوت از شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. این در حالی است که اسنپ‌دراگون ۶۵۲ به عنوان دیگر گزینه محبوب، در جایگاه دوم قرارگرفته و در دستگاه‌هایی مانند اچ‌تی‌سی ۱۰ لایف‌استایل و ال‌جی جی ۵ اس‌ای به‌کار گرفته شده است.هر دو دستگاه هوشمند یادشده در واقع نسخه‌های تغییر یافته پرچمداران تولیدی شرکت‌هایشان هستند که چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر قیمت، در دسته‌ای پایین‌تر از برادران بزرگ‌تر خود به بازار عرضه می‌شوند. با این تفاسیر، مقایسه این دو تراشه به صورت دقیق‌تر، خالی از لطف نخواهد بود.

پیش از هرچیز باید به وجود تفاوت میان پردازنده‌های مورد استفاده در دو تراشه اشاره کرد. اسنپ‌دراگون ۸۲۰ در واقع تراشه‌ای چهار هسته‌ای است که از هسته‌های Kyro شرکت کوالکام بهره می‌برد، اما اسنپ‌دراگون ۶۵۲ از پردازنده هشت هسته‌ای مجهز به تکنولوژی ترکیبی بزرگ و کوچک در قالب بهره‌گیری از چهار هسته قدرتمند ARM Cortex-A۷۲ و چهار هسته با مصرف بهینه Cortex-a۵۳ بهره می‌برد که پردازش‌های پس زمینه را برعهده می‌گیرد. در این زمینه، شباهت زیادی میان اسنپ‌دراگون ۶۵۲ با تراشه پرچمدار اسنپ دراگون در سال گذشته یعنی مدل ۸۱۰ وجود دارد. با این تفاوت که به‌منظور بهبود ترکیب مورد استفاده، تراشه‌های Cortex A۵۷ با تراشه‌هایی با بازده بالاتر یعنی Cortex-A۷۲ جایگزین شده‌اند.هر دو نوع هسته یعنی Cortex-A۷۲ و Kyro، عملکرد قابل قبولی دارند و استفاده از هر یک از تراشه‌های یادشده نیاز کاربران را در زمینه ارائه عملکرد مطلوب برآورده کرده و حتی اجرای برنامه‌های سنگین نیز به خوبی انجام خواهد شد. تنها تفاوت موجود میان دو پردازنده، تنظیمات متفاوتی است که به‌منظور مدیریت مصرف توان، گرما و بارگذاری برنامه‌های مختلف به‌کار بسته شده است. با این وجود، عملکرد هر پردازنده تا حد زیادی به استفاده شما از دستگاه همراه بستگی دارد.

بد نیست بدانید که اسنپ‌دراگون ۶۵۲ برپایه فرآیند تولید ارزان‌تر و گسترده‌تر یعنی فرآیند ۲۸ نانومتری HPm تولید شده و این در حالی است که اسنپ‌دراگون ۸۱۰ بر پایه تکنولوژی ۲۰ نانومتری به تولید رسیده است. اسنپ‌دراگون ۸۲۰ نیز برپایه فرآیند تولید ۱۴ نانومتری به مرحله تولید رسیده است. هرچه عدد اختصاص داده شده به فرآیند تولید، کوچک‌تر باشد، کارآیی بیشتر و مصرف پایین‌تر توان را شاهد خواهیم بود، البته منظور ما از این صحبت، وجود مشکلات گرمایی در اسنپ‌دراگون ۶۵۲ نیست، اما با توجه به تعداد هسته بیشتر و فرآیند ساخت با عدد بالاتر، به‌نظر می‌رسد دقت بیشتری در زمینه مدیریت هسته‌های اسنپ دراگون ۶۵۲ نیاز خواهد بود. شاید به همین منظور هسته‌های Cortex-A۷۲ در فرکانس کاری ۸/ ۱ گیگاهرتز کار می‌کنند که به مراتب کمتر از فرکانس کاری هسته‌های Kyro تولیدی شرکت کوالکام با نرخ ۲/ ۲ گیگاهرتز است. نکته جالب اینکه مواد به‌کارگرفته شده در ساخت Cortex-A۷۲ رسیدن به بیشینه سرعت ۲ گیگاهرتز را در فرآیند ۲۸ نانومتری و ۵/ ۲ گیگاهرتز را در فرآیند تولید ۱۶ نانومتری، مجاز اعلام کرده‌اند. فضای اشغال شده توسط این هشت هسته پردازنده نیز هنگامی که بحثِ درنظر گرفتن فضای فیزیکی مورد نیاز برای GPU مطرح می‌شود، اهمیت خاصی پیدا می‌کند. وقتی صحبت از پردازنده‌های گرافیکی Adreno به‌کار گرفته شده در این تراشه‌ها می‌شود، اختلاف بیشتری را در زمینه عملکرد شاهد خواهیم بود. همان‌طور که می‌دانید Adreno ۵۳۰ موجود در تراشه اسنپ‌دراگون ۸۲۰ در صدر و Adreno ۵۱۰ به‌کار گرفته شده در تراشه اسنپ‌دراگون ۶۵۲ در رده پایین سری ۵XX قرار می‌گیرد.