دنیای اقتصاد: بازار کامپیوترهای شخصی همچنان روی سراشیبی است. جدیدترین بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع کامپیوترهای شخصی در اولین فصل از سال ۲۰۱۶ به ۶/ ۶۰ میلیون دستگاه رسید که این میزان در مقایسه با سال گذشته تا ۵/ ۱۱ درصد کاهش را تجربه کرده است. آخرین پیش‌بینی‌ها در این مورد نشان از کاهش سالانه ۳/ ۱۱ درصدی داشت.

در واقع اغلب کارشناسان و فعالان بازار انتظار چنین رکودی را در بازار کامپیوترهای شخصی داشتند. آنها معتقدند رکود بازار در فصل اول سال میلادی معمولا اتفاق می‌افتد و از طرفی تعویق و تاخیر به روزرسانی نسخه تجاری ویندوز ۱۰ هم به‌طور قابل توجهی بازار کامپیوترهای شخصی و خریدهای جدید بخش‌های تجاری از این بازار را تحت تاثیر قرار داده است. نوسانات بازار سهام، کالا و ارز هم نقش مهمی در رکود بازار کامپیوترهای شخصی بازی کرده‌اند.با این همه اما شاید بعضی گشایش‌ها در شرایط اقتصادی کشورها بتواند تاثیر مثبتی در بازارهای تجاری و مصرفی بگذارد. با این حال اما شرکت‌های تولیدکننده، فروشندگان بازار و کاربران و خریداران هنوز برای انجام خریدهای جدید در بازار کامپیوترهای شخصی محتاط هستند. به‌طور کلی بازار منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا و همچنین منطقه آسیای پاسیفیک شرایطی بهتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد را تجربه کرده‌اند. در مقابل اما بازارهای آمریکایی نتایجی کمتر از انتظارات را به‌دست آوردند.«جی چو» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «بازار کامپیوترهای شخصی در کوتاه مدت باید با مشکلاتی مانند کاهش تمایل افراد به خرید و رقابت از طرف دیگر به‌روزرسانی‌های زیرساختی در بازار تجاری، درگیر شده و با آنها کنار بیاید. با این حال، همچنان IDC انتظار دارد مجموع هزینه صرف شده توسط بخش تجاری بازار نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش خواهد یافت و به این ترتیب خریدهای بخش تجاری از بازار کامپیوترهای شخصی نسبت به خریدهای بخش مصرفی از این بازار بیشتر خواهد شد.» آمارهای منتشر شده از سوی موسسه IDC نشان می‌دهد صادرات کامپیوترهای شخصی به ایالات متحده آمریکا با کاهش سالانه ۸/ ۵ درصدی به ۶/ ۱۳ میلیون دستگاه در فصل اول امسال رسیده است که این میزان چندان مغایرتی با روندهای پیش‌بینی شده از سوی کارشناسان ندارد. در بازار این کشور برای اولین بار از فصل سوم سال ۲۰۰۹ تا حالا شرکت Dell توانسته از HP پیشی بگیرد و بعد از ۲۵ فصل متوالی جایگاه پرفروش‌ترین شرکت تولیدکننده را از HP بگیرد.

شرکت Lenovo هم همچنان راه سخت خود به سمت رشد را در این بازار طی می‌کند. بازار اروپا، خاورمیانه و آفریقا شاهد کاهش سالانه دو رقمی میزان صادرات کامپیوترهای شخصی بوده است و مطابق با پیش‌بینی‌های انجام شده پیش رفته است. ویندوز ۱۰ و به‌روز‌رسانی رایگان آن تاثیر موقت و محدودی بر رونق بازار کامپیوتر در این منطقه داشته است. به همین دلیل هم معرفی و عرضه محصولات جدید مبتنی بر ویندوز ۱۰ در بازار این منطقه با استقبال خوبی مواجه شده است. بازار آسیای پاسیفیک اما همچنان از کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان در بازار کامپیوترهای شخصی رنج می‌برد و به همین دلیل هم شرکت‌های تولیدکننده در حال حاضر مشغول تخلیه و پاکسازی کالاهای موجود در انبارهایشان هستند. بازار ژاپن اما کمی بهتر از آنچه انتظار می‌رفت عمل کرده است. با این حال اما هنوز روند رشد بازار کامپیوترهای شخصی در این بازار منفی است.

ادامه روند رکود در بازار جهانی کامپیوتر

ادامه روند رکود در بازار جهانی کامپیوتر