آنچه در به‌روزرسانی جدید tvOS 9.2 اپل تی‌وی مشاهده خواهید کرد

آی تی ایران: نسل چهارم Apple TV که کمتر از شش ماه از حضور آن در بازار می‌گذرد حالا شاهد دریافت یک به‌روزرسانی ویژه در جهت بهبود قابلیت‌ها و توانایی‌ها است. به‌روزرسانی جدید tvOS ۹.۲ که از روز گذشته در دسترس قرار گرفته است شامل چندین و چند قابلیت جدید است که در اپل تی‌وی ۳ در دسترس نبود و حالا در این پلت‌فرم، برای کاربران قابل استفاده است.

در حال حاضر کاربران می‌توانند از Siri Remote به‌منظور دیکته کردن متن برای انجام جست‌وجو، وارد کردن نام کاربری و حتی گذرواژه‌ها استفاده کنند و صفحه‌کلیدهای بلوتوثی نیز بار دیگر برای وارد کردن آسان متون، در لیست پشتیبانی قرار گرفته‌اند. برنامه‌های اپل تی وی نیز به گزینه‌ای برای تقسیم‌بندی در پوشه‌های مختلف تجهیز شده‌اند تا به عنوان مثال بتوانید بازی‌ها را در پوشه‌ای جداگانه نگه‌دارید. کاربران سرویس iCloud Photo Library هم می‌توانند کلکسیون کاملی از عکس‌ها و ویدئوها را روی صفحه ‌نمایش بزرگ تلویزیون مشاهده کنند.کاربران پیش از هرچیز باید از اجرای tvOS ۹.۲ روی نسل چهارم اپل‌ تی‌وی خود اطمینان داشته باشند تا بتوانند تمامی قابلیت‌های جدید را تجربه کنند. برای بررسی نسخه tvOS خود باید به قسمت تنظیمات رفته، گزینه About را انتخاب کنید و به دنبال عبارت tvOS که در ادامه آن، نسخه نصب شده ذکر شده (به‌عنوان مثال ۹.۱.۱) باشید. اپل تی‌وی فرآیند به‌روزرسانی نرم‌افزاری را در حالت پیش‌فرض به‌صورت خودکار انجام می‌دهد اما در صورتی که تصمیم دارید سریع‌تر این به‌روزرسانی را استفاده کنید می‌توانید فرآیند دریافت و نصب را به‌صورت دستی انجام دهید. به‌این منظور کافی است به قسمت تنظیمات رفته، گزینه Software Updates را از زیرشاخه Maintenance انتخاب و در نهایت گزینه Update Software را برگزینید. در ادامه به توضیح کامل قابلیت‌های جدید موجود در tvOS ۹.۲ خواهیم پرداخت.

استفاده از Siri برای وارد کردن اطلاعات: در حال حاضر کاربران نسل چهارم اپل تی‌وی می‌توانند از Siri Remote و فرامین صوتی موجود، به‌منظور وارد کردن متن در فیلدهای جست‌وجو استفاده کنند یا نام کاربری و کلمه عبور را برای اپل تی‌وی بخوانند. این عمل، به‌طور ویژه راهکارهای موجود برای وارد کردن متن، بدون اتکا به کانال‌های موجود برای انجام جست‌وجو یا حتی بدون استفاده از برنامه‌های iOS یا WatchOS Remote را فراهم می‌کند. به‌منظور استفاده از این قابلیت تنها کافی است کلید میکروفن را از روی ریموت سیری فشرده و عبارت مورد نظر خود را برای جست‌وجو وارد کنید. به‌منظور وارد کردن گذرواژه‌ها نیز کافی است هر کاراکتر را برای اپل‌ تی‌وی بخوانید و از عبارت Capital برای حروف بزرگ استفاده کنید. جست‌وجو در میان محتویات اپ استور: با بهره‌گیری از tvOS ۹.۲، سیری تا حد زیادی هوشمندتر شده و حالا می‌تواند برنامه‌های نصب‌شده را اجرا یا به جست‌وجوی برنامه‌ها در اپ‌استور اقدام کند. با فشردن کلید میکروفن روی سیری ریموت می‌توانید از فرمانی مانند"Search the App Store for Trailers" استفاده کنید تا مستقیما به لیست برنامه‌های قابل نصب و موجود در اپ‌استور بروید.

تعامل بهتر با محتویات ویدئویی: در نهایت باید اشاره کرد که سیری ریموت نحوه تعامل با محتویات ویدئویی را نیز تغییر داده است. تا پیش از این، کشیدن انگشت روی سطح لمسی شیشه‌ای سیری ریموت هنگام پخش محتویات ویدئویی، رابط کاربری ویژه‌ای را به‌منظور انتقال به قسمت دیگری از پخش ویدئویی باز می‌کرد. اگرچه با استفاده از این روش، وضعیت شما در پخش ویدئو از دست نمی‌رفت اما به کلیک کردن روی کلید منو از طریق ریموت سیری به‌منظور غیرفعال شدن نمایش منوی موجود روی صفحه نیاز داشتید. در tvOS ۹.۲ به‌منظور انجام این روند باید پخش ویدئو را متوقف کنید که این امر با کلیک کردن روی Touch Surface امکان‌پذیر خواهد شد.

پوشه‌های برنامه‌ها: همان‌گونه که پیش از این در iOS و OS X شاهد بودیم، حالا در tvOS هم می‌توانید فرآیند دسته‌بندی برنامه‌ها در پوشه‌های مشخص را به‌منظور سازماندهی هرچه بهتر انجام دهید. با استفاده از این راهکار می‌توانید برنامه‌های خود را در گروه‌هایی مانند بازی‌ها، اخبار، آموزش و موارد دیگر دسته‌بندی کنید. به‌منظور ایجاد یک پوشه جدید نیز کافی است برنامه را با کلیک و نگه داشتن Touch Surface روی سیری ریموت در زمان های‌لایت شدن برنامه، انتخاب کرده و برنامه مورد نظر را روی اپلیکیشن دیگری که قصد دارید با آن همگروه شود کشیده و رها کنید. در قسمت بالای هر پوشه نیز فیلد متنی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن نامی به پوشه اختصاص دهید. کلیک کردن روی دکمه پخش/ توقف هنگام برنامه نیز گزینه‌هایی شامل میانبرهایی برای انتقال برنامه‌ها بین پوشه‌ها را پیش‌روی شما قرار خواهد داد.

رابط کاربری ویژه برای جابه‌جایی بین برنامه‌ها: همان‌گونه که در iOS شاهد بودیم، اپل تی‌وی رابط کاربری اپلیکیشن سوئیچر به‌منظور جابه‌جایی در میان برنامه‌ها هنگام استفاده از قابلیت مالتی تسکینگ را تغییر داده است. با توجه به‌ به‌روزرسانی جدید، جابه‌جایی آسان میان برنامه‌هایی که اخیرا مورد استفاده قرار گرفته‌اند با دوبار کلیک کردن روی دکمه تلویزیون سیری ریموت امکان‌پذیر خواهد بود. تا پیش از این شاهد رابط گرافیکی مانند iOS ۸ بودیم اما سوئیچر جدید ظاهری مانند آنچه در iOS ۹ شاهد هستیم، خواهد داشت.

کتابخانه تصاویر iCloud و Live Photos:سیستم‌عامل جدید اپل برای تلویزیون‌هایش قابلیت‌های جدیدی را برای مشتاقان دنیای تصاویر و عکس ایجاد کرده است. برنامه Photos اپل تی وی حالا از iCloud Photo Library برای اولین‌بار پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که تا پیش از این تنها پشتیبانی ازMy Photo Stream و Shared Photo Stream برقرار بود. در صورت ثبت‌نام برای استفاده از سرویس iCloud Photo Library (که معمولا به ارتقای فضای ذخیره‌سازی iCloud نیاز دارد) می‌توانید کلکسیون کاملی از عکس‌ها و ویدئوها را روی صفحه‌نمایش بزرگ تلویزیون خود مشاهده کنید.

پشتیبانی از صفحه‌کلید بلوتوثی: این قابلیت که در اپل‌ تی‌وی‌های نسل قدیمی‌تر وجود داشت اما در نسل چهارم این دستگاه هوشمند جای خالی آن احساس می‌شد، حالا امکان استفاده از صفحه‌کلیدهای بلوتوثی به‌منظور وارد کردن بی‌سیم متن و پیمایش راحت میان منوهای tvOS را فراهم کرده است. مجیک کیبورد اپل در این زمینه عملکرد خوبی را ارائه می‌دهد اما صفحه‌کلید K۸۱۱ EasySwitch لاجیتک در صورتی که قصد دارید از این صفحه‌کلید در تعامل با اپل تی‌وی در کنار آی‌پد و مک استفاده کنید، گزینه به مراتب بهتری به حساب می‌آید.

Conference Room Display: حالت نمایش Conference Room Display که پیش از این روی نسخه‌های قدیمی‌تر اپل تی‌وی نیز در دسترس قرار گرفته بود امکان قرار دادن پس‌زمینه و دستورالعمل‌های نمایشی به‌منظور استفاده از ایرپلی روی اپل‌ تی وی را فراهم می‌کند.این قابلیت امکان استفاده از اپل‌ تی‌وی را به‌منظور ارائه کنفرانس‌ها به شکلی موثر و آسان فراهم خواهد کرد.

گزینه‌های جدید در قسمت تنظیمات: در قسمت تنظیمات اپل تی‌وی، گزینه جدیدی به نام What's New اضافه شده که تغییرات نسخه‌های جدید و مطالب مرتبط با به‌روزرسانی‌ها را به نمایش می‌گذارد. تا پیش از این، محتویات اینچنینی تنها در قالب استفاده از راهکارهای آنلاین قابل مشاهده بودند.