اقتصادنیوز: متاسفانه برخی اشتباهات یکسان وجود دارد که افراد بسیاری هنگام خرید دوربین عکاسی جدید مرتکب می‌شوند. اما خوشبختانه، اگر به موقع از این اشتباهات باخبر شوید، به‌راحتی می‌توانید از دچار شدن به آنها اجتناب کنید. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم درباره پنج اشتباه رایجی که افراد هنگام خرید دوربین عکاسی مرتکب می‌شوند مطالعه و کسب اطلاع کنید. به این ترتیب اطلاعات بیشتری درباره تکنولوژی‌های به‌کار رفته در دوربینی که قصد خرید آن را دارید کسب خواهید کرد و هنگام خرید راحت‌تر تصمیم می‌گیرید که کدام مشخصات و قابلیت‌های دوربین به درد شما می‌خورد.

تمرکز صرف روی تعداد پیکسل‌ها

درباره یک دوربین خوب، تنها یک خصوصیت وجود ندارد که به شما بگوید کدام دوربین برای شما بهترین گزینه است که یکی از مهم‌ترین آنها مگاپیکسل است. هر مگاپیکسل، محتوی یک میلیون پیکسل است اما دانستن اینکه دوربین مدنظر شما دقیقا چند مگاپیکسل دارد واقعا جزو اطلاعات مفید محسوب نمی‌شود. شمردن تعداد مگاپیکسل‌ها، شیوه قابل اعتمادی برای اینکه نشان دهد یک دوربین الزاما عکس بهتری می‌اندازد نیست. بنابراین، مهم‌ترین جزئی که باید به آن توجه کنید سنسور است که نور را جذب می‌کند و درست نقطه مقابل فیلم عکاسی در دوربین‌های دیجیتال محسوب می‌شود.نور از راه لنز وارد دوربین شده و به سنسور برخورد می‌کند که این سنسور نور را به یک سیگنال الکترونیک تبدیل می‌کند و پردازنده عکس از آن برای ایجاد یک تصویر واقعی استفاده می‌کند. هرچه سنسور بزرگ‌تر باشد پیکسل‌ها نیز بزرگ‌تر می‌شوند و هرچه پیکسل بزرگ‌تر شود نور بیشتری می‌توان جمع کرد در نتیجه عکس بهتری ثبت می‌کنید. شمردن تعداد مگاپیکسل‌ها، شیوه قابل اعتمادی برای اینکه نشان دهد یک دوربین الزاما عکس بهتری می‌اندازد نیست. بنابراین، مهم‌ترین جزئی که باید به آن توجه کنید سنسور است که نور را جذب می‌کند و درست نقطه مقابل فیلم عکاسی در دوربین‌های دیجیتال محسوب می‌شود.دوربینی که سنسور بزرگ‌تری داشته باشد تصاویر بهتری نسبت به دوربین‌هایی که سنسور کوچک‌تری دارند ثبت می‌کند حتی اگر این دو دوربین در تعداد مگاپیکسل‌ها با هم برابر باشند. اگر قصد مقایسه دو دوربین با مگاپیکسل‌های مشابه را دارید اما یکی از آنها سنسور بزرگ‌تری دارد، درست است که تعداد مگاپیکسل‌ها برابر است اما پیکسل‌های دوربینی که سنسور بزرگ‌تری دارد، ابعاد بزرگ‌تری دارد و امکان جذب نور بیشتری را می‌دهد در نتیجه باعث ثبت تصاویری می‌شود که دامنه پویایی بیشتر و در نتیجه نویز کمتری دارند. بنابراین اگر کیفیت عکس برای شما مهم است و قصد چاپ یا به اشتراک گذاشتن این تصاویر در فضای اینترنت را دارید، سنسور بسیار مهم‌تر از تعداد مگاپیکسل‌ها است چرا که ابعاد سنسور معرف ابعاد پیکسل‌ها نیز هست.

درنظر نگرفتن سایز سنسور

در دوربین‌های دیجیتال از انواع مختلفی از سنسورها نظیر CCD (شکل اختصاری دستگاه جفت‌کننده بار یا charged-coupled device) و CMOS (نیم‌رسانای اکسید فلزی مکمل یا complementary metal-oxide semiconductor) استفاده می‌شود. اما به لطف پیشرفت‌هایی که به تازگی در صنعت ساخت دوربین‌های عکاسی حاصل شده، خیلی مجبور نیستید به تفاوت‌های میان این دو مدل سنسور توجه کنید. در عوض باید با استانداردهای مختلف ابعاد این سنسورها آشنا شوید. در هر دو مدل دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه یا نوع کامپکت (CSC)، ابعاد سنسورها شامل: فول فریم، APS-C، APS-H، چهارسوم و میکرو چهارسوم می‌شود. سنسور فول فریم به سنسورهای دوربین دیجیتال اطلاق می‌شود که ابعاد آن ۳۶×۲۴میلی‌متر است که این ابعاد معادل فیلم‌های عکاسی ۳۵ میلی‌متری است. این سنسورها بزرگ و گران هستند و فقط در دوربین‌های DSLR می‌توان آنها را یافت که تصاویر بزرگ و عالی را ثبت می‌کنند. اما ابعاد این دوربین‌ها برای مصرف‌کنندگان عادی بزرگ و حمل آنها دشوارتر است. اما دوربین‌های DSLR کامپکت که به اندازه دوربین‌های فول فریم DSLR قدرتمند نیستند نیز بازهم تصاویر عالی ثبت می‌کنند. در این دوربین‌ها از سیستم پیشرفته ثبت تصاویر یا APS استفاده شده که در سنسور‌های نوع APS-C ابعاد آنها ۱۴ در ۲۱ و ۱۶ در ۲۴ میلی‌متر است. در سنسورهای نوع APS-H، ابعاد این تصاویر ۷/ ۲۸ در ۱/ ۱۹ میلی‌متر است. همچنین، دوربین‌های چهارسوم، به سنسورهایی با ابعاد ۱۳ در ۳/ ۱۷ میلی‌متر مجهز هستند و به‌جای نسبت ابعادی ۳ به ۲ در APS از نسبت ابعادی ۴ به ۳ استفاده می‌کنند. در نهایت، دوربین‌های میکرو چهارسوم، از یک سیستم بدون آینه استفاده می‌کنند و در آنها از سنسورهایی با همان ابعاد سه به دو استفاده می‌شود اما کیفیت تصاویر ثبت‌شده توسط آنها آنقدرها بالا نیست.بنابراین اگر قصد دارید حرفه عکاسی راه بیندازید، سراغ دوربین‌های فول فریم بروید که از سنسورهای پیشرفته APS استفاده می‌کنند. همچنین اگر قصد چاپ کردن عکس‌های خود و نمایش گذاشتن در داخل خانه را دارید باید برای خرید روی مدل‌های رده پایین DSLR یا CSC با سنسورهای بزرگ مانور دهید. دوربین‌های بدون آینه در ثبت تصاویر ویدئویی از دوربین‌های DSLR بهتر عمل می‌کنند اما وقتی صحبت از عمر باتری یا شروع به‌کار سریع شود، آنها اندکی نسبت به مدل‌های مشابه ضعیف‌تر هستند. علاوه‌بر این وقتی قصد خرید لنز دارید، سایز سنسور را نیز درنظر بگیرید.

درنظر گرفتن فرمت فشرده‌سازی درصورتی که قصد ضبط ویدئو دارید

اگر قصد خرید دوربینی دارید که قابلیت ضبط تصاویر ویدئویی با کیفیت بالا دارد، حتما فکر می‌کنید دوربین‌های با کیفیت فیلمبرداری ۴K بهترین گزینه هستند. اما بسیاری از خریداران واقعا اطلاع ندارند که کیفیت ۴K واقعا به چه معناست. ۴K در واقع به تعداد پیکسل‌های افقی در یک فایل ویدئویی گفته می‌شود. اما در کیفیت HD، که تا پیش از ظهور کیفیت ۴K بالاترین کیفیت تصویربرداری محسوب می‌شد، دقت تصاویر مختلفی را دربر می‌گیرد اما اغلب اوقات به تفکیک تصویر در ابعاد ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل اطلاق می‌شود. بنابراین، ویدئوهای ۴K نسبت به ویدئوهای HD اغلب کیفیت بالاتری دارند مشروط بر آنکه این ویدئوها را در صفحات نمایشی تماشا کنید که پیکسل‌های کافی را برای نمایش جزئیات اضافه شده به این تفکیک تصویری داشته باشند.اگر قرار نیست هیچ‌وقت دوربین خود را از فضای خانه خارج کنید، دور خرید دوربین‌های بزرگ DSLR را خط بکشید. همچنین هنگام خرید دوربین از کنترل کردن منوها و رابط کاربری آسان آنها نیز غافل نشوید. دست‌کم ببینید تا چه اندازه یادگیری کارکردن با این منوها آسان است.همچنین یکی از مهم‌ترین مواردی که در خرید دوربین‌های ۴K باید درنظر بگیرید این است که بسیاری از افراد نمایشگرهایی که قادر به پخش تصاویر ۴K باشند را ندارند. اما درصورت ضبط تصاویر با این کیفیت دست شما برای انواع و اقسام ادیت‌ها باز است. ضبط تصاویر با کیفیت ۴K ابعاد بزرگ‌تری در اختیار شما می‌گذارد و به شما این اطمینان را می‌دهد که با گذر زمان این تصاویر کیفیت خود را حفظ کرده و دیرتر قدیمی می‌شوند.