فارنت: مایکروسافت و اپل نیز دو غول دره سیلیکون ولی محسوب می‏شوند که هریک به دلایلی بر دیگری برتری دارند. در همین رابطه در اینجا 11 کاری را که مایکروسافت بهتر از اپل انجام داده است، مرور می‌کنیم.

قابلیت مولتی تسکینگ ویندوز: همان‏طور که ممکن است بسیاری از شما با ما هم عقیده باشید، یکی از برتری‏های سیستم‏عامل ویندوز نسبت به OS X، قابلیت مولتی تسکینگ است. مولتی تسکینگ یا انجام دادن چند کار به‏طور همزمان یکی از قابلیت‏هایی است که به مرور زمان در نسخه‏های جدیدتر سیستم‏عامل ویندوز ارتقا پیدا کرده است. به‌طور مثال، شما در ویندوز ۱۰ به راحتی می‏توانید پنجره برنامه مدنظر را در سه حال تمام صفحه، نیم صفحه یا کاستوم سایز مشاهده کنید، این در حالی است که قابلیتی مشابه با آن در پلت‌فرم کوپرتینوها یافت نمی‏شود.


پشتیبان کورتانا از سایر پلت‌فرم‌ها: همان‌گونه که پیش‏تر بارها اعلام کردیم، ردموندی‏ها بر پایه استراتژی جذب کاربران پلت‌فرم‏های رقیب به سوی سیستم ‌عامل ویندوز 10، سرویس‏های کاربردی خود را با قابلیت‏های محدود در قالب اپلیکیشن‏های مجزا برای این دسته از کاربران عرضه می‏کند. در همین رابطه نیز آذرماه شاهد انتشار نسخه اندرویدی و iOS کورتانا از سوی مایکروسافت بوده‏ایم. علاوه‌بر این کورتانا نسبت به سیری از قابلیت‏های بیشتری بهره می‏برد. به عنوان مثال این دستیار صوتی در محیط ویندوز 10 موبایل و هم ویندوز 10، قادر است علاقه‏مندی‏های شما را فراگیرد. تنظیم یادآوری، تشخیص صدای کاربر بدون نیاز به ورود فرمان‏ها از پیش تعیین شده و همچنین قابلیت پاسخ به سوالات کاربر، همچون نتایج ورزشی یا پیدا کردن اپلیکیشن در استور از دیگر برتری‏های کورتانا نسبت به سیری است.


ظاهر کاربر پسندتر محیط ویندوز: به اذعان طیف وسیعی از کاربران OS X، این پلت‌فرم اپل طی سال‏های اخیر تغییرات ظاهری چندانی را به خود ندیده، این در حالی است که مایکروسافت تقریبا در هر نسخه از سیستم‏عامل ویندوز، رابط کاربری تازه‏ای را ارائه کرده است. به‌عنوان مثال در ویندوز ۱۰ شاهد باز طراحی منوی استارت در کنار افزایش سرعت عملکرد اپلیکیشن‏های یونیورسال و دسترسی به اطلاعات کلیدی بدون نیاز به باز کردن یک اپلیکیشن خاص بوده‏ایم.


توجه به گیمینگ: درست است که سیستم‏عامل «OS X» اپل مانند iOS محدود نیست، با این حال به هیچ عنوان نمی‏توان از این حقیقت چشم‌پوشی کرد که میزان انعطاف‌پذیری این پلت‌فرم در مقایسه با ویندوز به مراتب پایین‏تر است. این ویژگی در زمینه پشتیبانی از بازی‏های کامپیوتری به مراتب بیشتر قابل مشاهده است، زیرا پلت‌فرم اپل تعدادی از کارت گرافیک‏های محدود را پشتیبانی می‏کند. علاوه‌بر این مایکروسافت با معرفی ویندوز 10، بازی‏های اختصاصی بیشتری را صرفا سازگار با این نسخه عرضه کرده این در حالی است که امکان استریم بازی از روی کنسول ایکس باکس وان و همچنین تبلت‏های ویندوزی روی پی‌سی تعبیه شده است. در سوی دیگر مایکرسافت با توجه به صنعت گیمینگ کنسول بازی ایکس باکس وان را راهی بازار کرده، این در حالی‌ است که اپل به‌طور کلی از این فضا به دور است.


توجه به حوزه رایانش ابری: اگرچه این نکته شاید به مذاق دوستداران برند اپل خوش نیاید، با این حال ردموندی‏ها نسبت به کوپرتینوها خدمات و امکانات بیشتری را در حوزه فضای ابری به کاربران خود ارائه می‏دهند. به‌عنوان مثال کاربران مایکروسافت قادر هستند به راحتی از طریق دو اپلیکیشن وان نوت و وان درایو به فایل‏ها و اسناد اداری خود تقریبا روی هر پلت‌فرمی دسترسی داشته باشند.


درک بهتر از نیاز بازار کسب و کار: کسب و کار سخت‏افزاری شرکت مایکروسافت در مقایسه با کسب‌وکار سخت‏افزاری کمپانی اپل، عملکرد بهتری از خود نشان داده و ردموندی‏ها توانستند با عرضه دستگاه دو منظوره همچون سرفیس‌بوک که از قدرتمندترین قطعات سخت‏افزاری بهره می‏برد، محصولی ایده‏آل را با قابلیت اجرای بسیاری از بازی‏های سنگین ویدئویی برای کاربران عرضه کنند.


نوآوری در تولید محصولات: اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم، اپل به وضوح در طراحی و ساخت آی‏پد پرو، از سرفیس ۴ مایکروسافت کپی‌برداری کرده است. این الگوبرداری در تجهیز نسخه جدید آی‏پد به کیبورد مغناطیسی و قلم استایلوس بیشتر نمایان می‏شود. البته همچون قبل این نکته را باید متذکر شویم که آی‏پد پرو از iOS قدرت گرفته؛ این در حالی است که تبلت چند منظوره مایکروسافت از ویندوز ۱۰ بهره می‏برد که باعث برتری محسوس آن می‏شود. اگرچه بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی منابع موثق اپل توانسته آی‏پد بیشتری را نسبت به سرفیس ۴ مایکروسافت در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۵ راهی بازار کند، با این حال تبلت هیبریدی مایکروسافت از ویندوز ۱۰ بهره می‏برد که ده‏ها هزاران اپلیکیشن سازگار با آن در استور این سیستم‏ عامل موجود است. همان‏طور که می‏دانیدframework.net یکی از اصلی‏ترین پلت‌فرم‏های برنامه نویسی در کل دنیا محسوب می‏شود و اپلیکیشن‏های نوشته شده توسط این پلت‌فرم تنها روی ویندوز قابل اجرا هستند.


توسعه پلت‌فرم موبایلی با قابلیت‏های منحصربه‌فرد: هرچند به نظر می‏رسد مایکروسافت در بازار کنونی گوشی‏های هوشمند حرفی برای بیان نداشته باشد، با این حال نسخه جدید سیستم‌‏عامل موبایلی این شرکت امکاناتی از قبیل کوانتوم را در اختیار اهالی کسب‌وکار قرار می‏دهد که در هیچ پلت‌فرم دیگر موبایلی یافت نمی‏شود. Continuum نه‏‌تنها موبایل ویندوزی شما را به یک کامپیوتر دسکتاپی با قابلیت اتصال ماوس و کیبورد تبدیل می‏کند، بلکه به واسطه‏ CAST API و ProjectionManager API به توسعه‌دهندگان این امکان را می‏دهد تا بازی‏ها و برنامه‏ها را روی تلویزیون‏ها پخش کنند و تجربه مشابه کنسول‏های بازی یا مواردی از این دست را در اختیار کاربران موبایل‏های ویندوزی قرار دهند.


توجه و پشتیبانی از پلت‌فرم‏های رقبا: مایکروسافت طی چند سال اخیر به طرز شگفت‏انگیزی در یک سیاست‌گذاری پیچیده، به پشتیبانی از پلت‌فرم‏های موبایلی رقبا به خصوص اندروید و iOS پرداخته است. برای درک این موضوع کافی است که نام این شرکت را در گوگل پلی جست‌وجو کنید تا با خیلی از اپلیکیشن‏های کاربردی ساخت این شرکت رو به رو شوید. با نگاهی دقیق‏تر به این اقدام مایکروسافت می‏توان دریافت که ساتیا نادلا در نظر دارد محبوبیت شرکت متبوعش را در بین کاربران سایر رقبا افزایش دهد.