بازار سردرگم برنج

این در حالی است که دولت در ابتدای هفته جاری اقدام به تعیین نرخ مصوب برای برنج کرده و در این راستا عباس عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌‌ای به سرپرستان سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تهران، البرز، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان و کردستان قیمت انواع برنج را اعلام کرد. در همین حال محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در نامه‌ای به رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به فشار دولت به واحدهای عرضه برنج برای فروش این محصول به قیمت تعیین‌شده توسط وزارت جهاد کشاورزی (زیر قیمت تمام شده) درباره عواقب این اقدام و بسته شدن واحدهای صنفی هشدار داد. در بخشی از این نامه آمده است: «بازرسان سازمان جهاد کشاورزی (بازرسان صمت که مامور خدمت شده‌اند) به واحدهای صنفی که به فروش برنج ایرانی اشتغال دارند مراجعه و اعلام کرده‌اند که قیمت برنج ایرانی به صورت خرده‌فروشی ۶۵۰ هزار ریال باید باشد و بیشتر از این مبلغ جریمه می‌شوند که تعدادی از کسبه را جریمه کرده‌اند. در حال حاضر برنج ایرانی با کیفیت در شمال از ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان نسبت به کیفیت و درصد خرده برنج قیمت دارد چطور می‌شود در تهران این برنج در سطح خرده‌فروشی ۶۵ هزار تومان باشد؟ علیهذا این‌گونه قیمت گذاری دستوری باعث درگیری و بستن واحدهای صنفی خواهد شد.»

عرضه برنج تاریخ گذشته؟

در همین حال طی روزهای گذشته برخی از رسانه‌ها درباره توزیع انواع برنج تایلندی تاریخ گذشته در بازار خرده‌فروشی هشدارهایی دادند. موضوعی که باعث واکنش شرکت بازرگانی دولتی ایران شد.  این شرکت در توضیح این اتفاق اعلام کرد: «‌تاریخ تولید درج شده در کیسه‌های برنج مربوط به سه و چهار ماه پیش است که در گزارش منتشر شده چهار سال عنوان شده است. شرکت بازرگانی دولتی ایران بر اساس تکالیف قانونی مقرر شده وظیفه تامین ذخایر راهبردی کالاهای اساسی کشور از جمله برنج را بر عهده دارد که در همین ارتباط با رعایت همه استانداردهای داخلی و بین‌المللی به واردات برنج اقدام کرده و همه محموله‌های وارداتی پس از تایید دستگاه‌های مسوول از جمله سازمان‌های غذا و دارو و استاندارد از مبادی ورودی به انبارهای سراسر کشور برای ذخیره‌سازی و توزیع ارسال می‌شود.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «‌قیمت فروش برنج‌های تایلندی مورد اشاره کمتر از قیمت تمام شده کالا در زمان واردات این کالا بوده و هدف دولت از عرضه این نوع برنج با قیمت حمایتی و پایین‌تر از قیمت تمام شده واردات آن، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه بوده است. این در حالی است که قیمت تمام شده این نوع برنج در حال حاضر در مبادی ورودی کشور نزدیک به ۱۶۵ هزار ریال در هر کیلوگرم و با اعمال هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و سودهای متعارف عمده و خرده‌‌فروشی، قیمت مصرف‌کننده آن ۱۹۰ هزار ریال خواهد بود. ضمن اینکه تاریخ تولید درج شده در کیسه‌های برنج مربوط به سه و چهار ماه پیش است که در گزارش منتشر شده چهار سال عنوان شده است.»

این اطلاعیه می‌‌افزاید: «‌برنج‌‌های تایلندی تحت ۲ واریته درجه B و معطر (هومالی) وارد کشور می‌شوند و به هیچ عنوان واریته درجه B برنج بی‌‌کیفیت و نامرغوب محسوب نمی‌شود و درجه B فقط با نوع معطر آن متفاوت است. همه برنج‌‌هایی که از محل ذخایر راهبردی در شبکه‌های منتخب توزیع در حال توزیع است پیش از ورود به سطح عرضه دارای گواهی‌‌های کنترل کیفی لازم بوده و برنج‌های اشاره شده در گزارش دارای هفت ماه تاریخ مصرف است.»

اختلال در توزیع دولتی

اما در همین حال توزیع دولتی برنج و سایر اقلام کالاهای اساسی که توسط دولت و از طریق سایت «بازرگام» انجام می‌شد طی هفته‌های گذشته با اختلال همراه شده و تقاضا از این طریق با مشکلاتی مواجه شده بود. این در حالی است که تعدادی نیز که از قبل موفق شده بودند سفارش کالای خود را ثبت کنند اعلام کرده‌اند با تاخیر زیاد به دست آنها رسیده است. بر این اساس در حال حاضر کالاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، برنج خارجی و ایرانی و سیب زمینی با نرخ‌‌های مصوب و تعیین شده از سوی دولت از طریق سامانه بازرگام عرضه می‌شود و مردم می‌توانند این محصولات را با نرخ دولتی خریداری کنند. بر این اساس در حال حاضر ران گوساله منجمد بسته‌بندی تنظیم بازار هرکیلو ۱۱۲ هزار، هر کیلو سر‌دست گوسفند منجمد بسته‌بندی تنظیم بازار ۱۰۸ هزار، هر کیلو ران گوسفند منجمد بسته‌بندی تنظیم بازار ۱۱۵ هزار، هر کیلو سردست گوساله منجمد بسته‌بندی تنظیم بازار ۱۰۷ هزار، کیسه۱۰کیلوگرمی برنج پاکستانی تنظیم بازار ۲۰۵ هزار، کیسه۱۰کیلوگرمی برنج تایلندی تنظیم بازار۱۲۵ هزار، کیسه۵کیلوگرمی برنج شیرودی تنظیم بازار ۲۱۰ هزار، کیسه۱۰کیلوگرمی برنج هاشمی تنظیم بازار ۵۶۰ هزار و کیسه۱۰کیلوگرمی برنج هندی تنظیم بازار ۱۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.