گوشت قرمزچرا گران شد؟

در حالی که در ۲ سال گذشته جمعیت دام سبک حدود ۶۸‌میلیون راس بوده است. به همین دلیل و با توجه به شرایط فعلی مازاد جمعیت دامی، تا پایان سال گوشت موردنیاز کشور تامین است و افزایش قیمتی نخواهیم داشت.» اما پیش‌بینی این مقام مسوول درست از آب درنیامد و همان طور که اشاره شد چند روز پس از این صحبت حالا قیمت گوشت قرمز با افزایش روبه‌رو شده است. در ادامه به دلایل این نوسان قیمت خواهیم پرداخت.

 صادرات بی‌رویه

برخی فعالان این بازار اقدام دامداران به افزایش صادرات دام و گوشت به برخی کشورهای همسایه را دلیل این افزایش قیمت می‌دانند. علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در این باره به خبرگزاری فارس می‌‌‌گوید: «صادرات دام زنده از مرز باشماق به عراق، عامل این گرانی است. پس از آزاد شدن صادرات دام زنده، تاجران دام زنده داخل را خریداری و پس از ۱۴ روز قرنطینه در مرز باشماق به عراق صادر می‌‌‌کنند.

قیمت دام زنده داخل ۶۲‌هزار تومان است، اما صادر‌کنندگان تا کیلویی ۹۰‌هزار تومان خریداری می‌‌‌کنند، بنابراین تولیدکنندگان داخل ترجیح می‌‌‌دهند، دام خود را به صادر‌کنندگان بفروشند و کاهش عرضه دام در داخل، عامل گرانی شده است.»

ملکی توصیه کرده صادرات دام زنده در اوایل سال که دام مازاد وجود دارد، انجام شود و صادرات در این فصل از سال به عرضه داخل فشار می‌آورد و قیمت را بالا می‌برد. این درحالی است که اکنون قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۳۵ و ران گوسفندی در بازار تهران به ۱۷۰‌هزار تومان رسیده است.

  دامی صادر نشده

در حالی که اتهام افزایش قیمت به گردن صادرات دام افتاده، افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور در گفت‌وگو با «ایلنا» این موضوع را رد کرده است. وی گفته: «اولین مجوز شورای قیمت‌گذاری درباره صادرات دام در تاریخ ۱۴ مهر صادر و در ۵ آبان دستور العمل اجرایی آن اعلام و از ۳۰ آبان مجوزهای صادرات از سوی شرکت پشتیبانی امور دام صادر شد اما تا به امروز نتوانستیم حتی یک راس گوسفند را صادر کنیم.»

این فعال اقتصادی ادامه داد: «افزایش قیمت جو باعث بالا رفتن قیمت دام سبک شد اما از طرف دیگر با شیوع بیماری کرونا با رکود بازار مواجه شدیم چراکه کرونا همه مراسم عروسی و عزا را تعطیل و قیمت دام متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا نکرد.

قیمت دام ۲۸‌درصد رشد کرد و در این شرایط دامدار سرمایه خود را از دست داد و مجبور شد برای کاهش هزینه دام خود را بفروشد. به همین دلیل لازم است که سیاست دولت در حوزه دام سبک تغییر کند و از این بخش حمایت‌‌‌های لازم را انجام دهد.»

وی در ادامه با اشاره به افزایش هزینه دامداران به نوعی دلیل دیگری برای افزایش قیمت گوشت اعلام کرده و می‌گوید: «اولویت اول به تولیدکنندگان مرغ، اولویت دوم به دامداران صنعتی شیری و اولویت آخر به دامداران سبک و سنگین روستایی داده شد.

 باید بگویم که در عمل چیزی به دامدار نمی‌‌‌رسید و این اواخر دامدار جو را کیلویی ۷‌هزار تومان خریداری می‌کرد و جو با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست دامدار نمی‌‌‌رسید. با اصلاح نظام یارانه‌‌‌ای قیمت به حدود ۱۱‌هزار تومان می‌رسد و این افزایش قیمت یک شوک دیگر ایجاد می‌‌‌کند، از همین رو پیشنهاد می‌‌‌کنم بهتر است که از ابتدای سال اصلاح نظام یارانه‌‌‌ای اجرایی شود. چرا که با تغییر سال (اگرچه با خشکسالی مواجه هستیم) بخشی از دام سبک به مراتع می‌‌‌رود و مقداری از درخواست‌‌‌ها روی نهاده‌‌‌ها کاهش پیدا می‌‌‌کند و دولت بهتر می‌تواند این بخش را مدیریت کند.»

  تغییرسیاست ارزی

علاوه بر صادرات و دیگر مشکلات دامداران که پیش‌تر به آن اشاره شد، خبر اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی هم در بازار گوشت و مرغ تاثیر داشته و قیمت‌ها را بالا برده است. دولت تصمیم گرفته دیگر ارز دولتی به واردات نهاده‌های دامی اختصاص ندهد و همین اتفاق باعث ایجاد شوک در بازار شده است. البته تولیدکنندگان فکر می‌کنند اصلاح یارانه بر قیمت نهاده‌‌‌های دامی و قیمت تمام شده محصول تولیدیشان تاثیر می‌‌‌گذارد، این درحالی است که هنوز خبر رسمی درباره زمان اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام نشده است. فروردین ۹۷ دولت قبل، تصمیم گرفت، برای واردات ۲۵ کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دهد که طی این مدت به اذعان برخی کارشناسان تاثیری در کنترل قیمت بازار نداشته است.  این در حالی است که مهر امسال، رئیس شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، صادرات دام زنده غیر‌مولد را آزاد کرد. وزیر جهاد کشاورزی که رئیس شورای قیمت‌گذاری هم است، مجوز صادرات را به وزارتخانه‌‌‌‌های جهاد کشاورزی، صمت، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.