سبقت دوربین‏‌های مقرون به صرفه

8 copy

تقاضای تخصصی دوربین‌‌های عکاسی هم به سبب همین نوسان قیمتی به سمت تعمیرات سوق پیدا کرد‌‌ه است. یکی از مصرف‌‌کنندگان می‌گوید قیمت دوربین عکاسی نسبت به چهار سال پیش بیش‌از 300درصد رشد داشته است و به همین سبب دوربین‌‌های «مقرون به صرفه» در صدر تقاضای بازار قرار گرفته‌‌اند.

 شناخت دوربین‌‌های عکاسی

دوربین‌‌های عکاسی به دو دسته فول‌‌فریم و کراپ‌‌فریم تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌‌بندی با توجه به کیفیت سنسورها و حسگرها صورت گرفته است. فعالان بازار می‌گویند به سبب افزایش قیمت‌‌ها بخش قابل‌‌توجهی از تقاضای بازار به سمت دوربین‌‌های عکاسی با سنسورهای کوچک‌تر و سبک‌‌تر و مقرون‌‌به‌‌صرفه‌‌تر است. دوربین‌‌های بدون آینه سایز کوچک‌تری دارند و به سبب استفاده از منظریاب‌‌های الکترونیکی امکانات بیشتری در اختیار مصرف‌‌کننده قرار می‌دهند. البته باید توجه داشت که قیمت این دوربین‌‌ها بیشتر است؛ همچنین لنزهای دوربین‌‌های آینه‌‌ای باوجود تنوع کمتر قیمت بیشتری هم دارند. در مقابل دوربین‌‌های DSLR تنوع لنز بیشتری دارند و قیمت آنها هم کمتر است و به ادعای مصرف‌‌کنندگان عمر باتری بهتری نسبت به دوربین‌‌های آینه‌‌ای دارند. سایز سنسور ارتباط مستقیم با کیفیت عکس دارد. در واقع هرچه سایز سنسور بیشتر باشد کیفیت نهایی عکس بهتر خواهد بود.

سنسورها به جذب نور بیشتر کمک می‌کنند و نویزهای تصویر را می‌گیرند. سنسورهای فول‌‌فریم اغلب در دوربین‌‌های عکاسی حرفه‌‌ای استفاده می‌شوند و دوربین‌‌های DSLR معمولی و بدون آینه معمولا از سنسورهای APS-C استفاده می‌کنند. همین سنسورها در مقابل نور حساس هستند و شاتر از برخورد نور با سنسورها جلوگیری می‌کند. وقتی دکمه شاتر فشار داده می‌شود عملا دریچه دوربین برای زمان مشخصی باز می‌شود و نور به میزان لازم به سنسورها می‌‌رسد.

 چه دوربینی بخریم؟

 خرید دوربین بستگی به نوع استفاده عکاس دارد. به گفته کارشناسان «تازه‌‌کارها» معمولا از برند   canon  استفاده می‌کنند چراکه منوی راحت‌‌تری دارد و «عکاسی با آن راحت‌‌تر است». این برند مشهور نسبت به رقیب اصلی‌اش یعنی Nikon از وضوح تصویر یا به اصطلاح شارپ‌‌نس بیشتری برخوردار است و به سبب فراوانی که در تجهیزات جانبی دارد معمولا در بازار تقاضای بیشتری دارد. مخصوصا در سال‌های اخیر علاوه بر افراد متخصص، دانشجوهای هنر یا حتی علاقه‌‌مندان به عکاسی تقاضای تازه‌‌ای در بازار ایجاد کرده‌اند. البته Nikon هم طرفداران خاص خودش را دارد. اکثر عکاسان از برند Nikon به عنوان دوربین عکاس‌‌های حرفه‌‌ای یاد می‌کنند چراکه علاوه بر وضوح رنگ بهتری که نسبت به رقیب پرآوازه خود دارد؛ به سبب اینکه «منوی سخت‌‌تری نسبت به canon دارد عکاس‌‌های حرفه‌‌ای ترجیح می‌دهند با این برند عکاسی کنند. عکاس‌‌های آماتور با تنظیمات اتوماتیک عکاسی می‌کنند اما عکاس‌‌های حرفه‌‌ای معمولا تنظیمات را به صورت دستی تنظیم می‌کنند. امکان تنظیم دستی به عکاس کمک می‌کند عکس را همان‌گونه که می‌خواهد ثبت و ضبط کند. نه اینکه برند canon تنظیمات دستی نداشته‌‌ باشد اما دوربین‌‌های Nikon انتخاب‌‌های حرفه‌‌ای‌‌تری در اختیار عکاس می‌‌گذارد.» توفیقی که دوربین عکاسی بین اقشار مختلف پیدا کرد باعث شد بازار این کالا با جهش تقاضا روبه‌رو شود.

این افزایش تقاضا پیش از تحریم‌های سال 97 اتفاق افتاد و با نوسانات ارزی قیمت دوربین‌‌های عکاسی به‌شدت دستخوش تغییر شد. فعالان بازار می‌گویند قیمت این کالا نسبت به سال پیش «حداقل 300درصد» افزایش داشته به گونه‌‌ای که «قبلا مشتری بیشتری داشتیم چراکه عکاسی باب شده‌‌ بود.

از بچه دبیرستانی تا افراد بالغ برای سرگرمی دوربین می‌‌خریدند اما الان قیمت‌‌ها طوری است که خرید دوربین برای افراد متخصص عکاسی هم سخت شده است». یکی از عکاسان پرتره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید Nikon d51300 سال 96  سه‌میلیون و 100 هزار تومان بود الان همان دوربین و لنز 13 تا 14میلیون تومان است. باید توجه کرد که فقط دوربین کارآیی لازم را ندارد و همراه با دوربین باید لنزهای مدنظر را هم خریداری کرد. به گفته کارشناسان تجهیزات جانبی دوربین‌‌های canon بیشتر از Nikon یافت می‌شود «اما این اختلاف آنقدر نیست که به چشم بیاید. واردات لوازم یدکی و جانبی برند canon راحت‌‌تر از Nikon است، البته تقاضای بالای این برند در بازار کشور هم بی‌‌تاثیر نیست».

 کاهش تقاضا

دوربین‌ عکاسی از کالاهایی است که به سبب صددرصد وارداتی بودن با نوسانات ارز تغییر قیمت چشمگیری تجربه کرد. دوربین‌‌های عکاسی با تجهیزات جانبی مثل لنز قابل‌‌ استفاده است که افزایش قیمت این اقلام در کنار بدنه دوربین باعث شده تقاضا در این بازار بیشتر به سمت تعمیرات سوق پیدا کند تا خرید. فعالان بازار می‌گویند تقاضای غیرتخصصی دوربین‌‌های عکاسی که حدود پنج سال پیش در بازار پیدا شده‌‌بود به‌شدت کمرنگ شده است.