اختلاف قیمت در دو بازار پرده عکس: دنیای اقتصاد

مشاهدات میدانی «دنیای اقتصاد» از دو بازار تهران حاکی از اختلاف‌ قیمت ۲۰ تا ۶۰درصد، بسته به نوع پارچه است. برای مثال پرده کرپ‌شاینی که در بازار مرکز شهر متری ۲۰۰هزار تومان نرخ خورده در بازار عبدل‌آباد از ۱۶۰هزار تومان شروع می‌شود. همچنین به سبب نوسانات اخیر نرخ ارز بازار ثابت نیست و فروشندگان می‌گویند روزانه قیمت‌ها را استعلام می‌کنند.

 حریر ساده متری ۸۰‌هزار تومان

«پرده مدل قابی متری ۵۰۰هزار تومان.» این جملات یکی از فروشندگان خیابان زرتشت است. چهار طرف تقاطع زرتشت و ابتدای فلسطین فروشگاه‌های پرده‌فروشی ردیف شده‌اند. پرده‌هایی که از پشت شیشه ویترین با سلیقه آویخته شده‌اند. به گفته سعید بیشترین تقاضا سمت پرده توری ساده است که متری ۷۰‌هزار تومان فروخته می‌شود: «خیلی به سلیقه مشتری بستگی دارد. پرده دارم ابریشم خالص، متری یک‌میلیون تومان، اما باب سلیقه بعضی‌ها نیست. ولی پرده متری ۵۰۰‌هزار تومانی را می‌پسندند.» به گفته این فروشنده شرایط بازار به گونه‌ای است که «قیمت در روز خرید استعلام می‌شود. اگر امروز قیمت گرفتی فردا با تصور همین قیمت نمی‌توان به بازار پا گذاشت‌». ماشین‌هایی که از بالا می‌آیند، سر چهارراه تعللی می‌کنند و به راه خود ادامه می‌دهند. پرده‌های آویزان‌شده رهگذرها را به داخل مغازه‌ها می‌کشاند. مغازه‌هایی با سقف بلند که پرده‌ها اجازه خودنمایی داشته ‌باشند. پس از راهرویی کوتاه که با پرده‌های حریر و پارچه‌های دیگر درست شده ‌است، میز محمد است. فروشنده‌ای که بیشتر از ۴۰ سال سن دارد با جثه‌ای بزرگ و موهایی جوگندمی. این فروشنده پرده حریر ساده را ۸۰‌هزار تومان می‌فروشد و «حریر تا متری ۲۰۰‌هزار تومان هم دارم». به گفته او قیمت انواع پرده نسبت به پارسال «دوبرابر شده و دلیلش هم فقط و فقط دلار است. قیمت پارچه روزبه‌روز تغییر می‌کند». این فروشنده پرده قابی گل‌درشت با پارچه ایتالیایی را «از متری ۳۵۰‌هزار تومان تا ۹۰۰‌هزار تومان» نرخ زده‌ است.

فروشگاه دیگری کرپ شاین ترک را متری ۲۲۰‌هزار تومان می‌فروشد. او که نامش بهمن است و جوان، می‌گوید بیشترین تقاضا سمت «ساده‌جات» است: «بیشترین فروش را ساده‌جات دارند. مثل پرده‌های آماده و کرپ‌شاین‌ها.» او همان‌طور که قیمت کرپ‌شاین ایرانی  را می‌گوید که از متری ۱۰۰‌هزار تومان شروع می‌شود و تا ۲۱۰‌هزار تومان می‌رسد ادامه می‌دهد: «جنس ایرانی باکیفیت است و با برندهای خارجی رقابت می‌کند.» او پرده دیگری نشان می‌دهد که ایرانی است: «پرده پانچ با پارچه عالی متری ۲۵۰‌هزار تومان.» مغازه کناری پرده‌ها را به گونه‌ای آویخته که نمی‌توان آنها را لمس نکرد. پرده‌هایی از جنس حریر که انگار پشت هرکدام پنجره‌ای است. این فروشگاه پرده «با پارچه ایرانی مرغوب و تور بلند» را متری ۲۵۰‌هزار تومان می‌فروشد و «حریر طرح‌دار محو» را متری ۱۲۰‌هزار تومان قیمت زده ‌است. فروشنده این فروشگاه می‌گوید تقاضا برای پرده حریر زیاد نیست «چون علاوه بر پرده، لوازم دیگری مثل قاب و آستر لازم دارد و هزینه‌اش بیشتر می‌شود. البته هنوز مشتری‌های خاص خودش را دارد».

این فروشنده پرده شرکتی یا اداری هم می‌فروشد. او کاتالوگ نمونه‌های پرده‌های اداری را روی میز باز می‌کند. تکه‌های رنگی پرده که در انتها به‌هم وصل شده‌اند. این فروشنده پرده‌های اداری را از ۳۲۰‌هزار تومان تا ۵۱۰‌هزار تومان قیمت زده‌ است: «برندهای زبرا و کنف برندهای خوبی هستند. هم قیمت مناسبی دارند و هم کیفیت خوب.» به گفته این فروشنده از ابتدای سال فقط پرده اداری «۴۰درصد رشد قیمت داشته‌است». البته برندهای ایرانی در این بخش هم محصولات باکیفیتی عرضه کرده‌اند «ولی تقاضا سمت برندهای ترکی است». این فروشنده پرده زبرا را متری ۳۵۰‌هزار تومان نرخ زده ‌است؛ نرخی که در بازار عبدل‌آباد به صورت قابل‌توجهی کمتر است.

 اختلاف ۲۰ تا ۶۰ درصدی

بازار عبدل‌آباد. پس  از چند روز که هوا خنک بود، دوباره رو به گرمی‌ گذاشته ‌است. فروشندگان اجناس خود را جلوی مغازه به نمایش گذاشته‌اند، اما بازار چندان شلوغ نیست و تنها باد گاهی لباس‌های آویزان شده را نوازش می‌کند. بین هر چند مغازه یکی پرده‌فروشی است، مغازه‌هایی که  فرق دارند؛ روشن‌تر هستند و تمیزتر و زیباتر، با دالان‌هایی که پرده‌ها دو طرف آن به خط آویخته شده‌اند. یکی از پرده‌فروش‌های این بازار پرده توری ساده را متری ۵۰ تا ۶۰‌هزار تومان می‌فروشد. به گفته حسین بیشترین تقاضا سمت «همین پرده‌های توری است». او هم گره اصلی کلاف بازار پرده را «دلار» می‌داند: «دلار بالا برود قیمت پرده و پارچه هم بیشتر می‌شود. همین یک‌ماه گذشته قیمت پارچه حداقل ۱۰درصد گران‌تر شده ‌است.» او کف قیمتی پرده حریرساده‌‌ای را که در مرکز شهر از متری ۸۰‌هزار تومان شروع می‌شود ۵۰‌هزار تومان تعیین کرده‌است و «تا ۲۰۰‌هزار تومان هم پرده حریر نرخ می‌خورد. پرده با پارچه ایتالیایی که آن هم حریر است متری ۲۰۰‌هزار تومان قیمت دارد». فروشنده دیگری در بازار عبدل‌آباد که بیشتر جنس مغازه‌اش پرده‌های ارزان است، پرده زبرا اداری یا شرکتی را متری ۱۸۰ تا ۲۰۰‌هزار تومان نرخ زده ‌است و «پرده توری متری ۷۰‌هزار تومان و پانچ متری ۲۰۰‌هزار تومان». این فروشنده هم می‌گوید قیمت‌ها «روزانه استعلام می‌شود». او پرده‌ کرپ‌شاین را متری ۲۰۰‌هزار تومان نرخ زده‌است و نمونه ایرانی آن را ۱۸۰‌هزار تومان می‌فروشد.

مشاهدات میدانی «دنیای‌اقتصاد» از دو بازار پرده‌فروشی تهران نشان می‌دهد اختلاف قیمت در این دو بازار زیاد است. برای مثال پرده حریر که در خیابان زرتشت از متری ۸۰‌هزار تومان شروع می‌شود در بازار عبدل‌آباد ۵۰‌هزار تومان هم نرخ خورده ‌است. البته فروشگاه‌های خیابان زرتشت جنس‌های مرغوب‌تری عرضه می‌کنند که به نوع تقاضای آنها برمی‌گردد. بازار پرده به بازار پارچه و این بازار به نرخ ارز گره خورده ‌است، چون حتی قیمت تولیدات داخلی هم با نرخ ارز نوسان می‌کنند.