بی‌ثباتی قیمت در بازار لوازم آرایشی

در تازه‌ترین تقسیم‌بندی بازار لوازم آرایشی و بهداشتی خاورمیانه براساس کشورها، ایران بعد از عربستان سعودی و امارات، رتبه سوم مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی را کسب کرده است. تنوع محصولات آرایشی در بازار آنقدر زیاد است که ممکن است حتی نام برخی از آنها را نشنیده باشید. مورد نگران کننده اما وجود انواع محصولات تقلبی است. جلوگیری از این اتفاق در ایران البته بسیار سخت است چراکه انواع مارک‌های تقلبی به اندازه بسیار زیاد در بازار وجود دارند و انواع لوازم آرایشی اصل و با کیفیت به‌صورت خیلی محدود وارد کشور می‌شود. البته این اتفاق اثرات جبران‌ناپذیری بر اقتصاد فروشگاه‌های معتبر و مهم‌تر از آن بر پوست، چشم، لب و دیگر اعضای خریداران دارد.

   اثر کرونا

یکی از فروشنده‌های لوازم آرایشی معتبر در سطح شهر تهران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: «با شیوع کرونا فروش این لوازم کاهش محسوسی داشت. استفاده عمومی از ماسک، لغو مراسم‌های عروسی‌، دید و بازدیدها و مواردی از این دست منجر به کاهش تمایل مردم به خرید لوازم آرایشی شد.» این فروشنده در ادامه اما مشکل بزرگ‌تر ازکرونا را پایین آمدن قدرت خرید مصرف‌کننده ذکر و تاکید کرد به همین دلایل فروش بسیارمحدود شده است.

   بی‌ثباتی قیمت

به‌صورت کلی قیمت‌ها در بازار لوازم آرایشی و به‌خصوص انواع مارک‌های خارجی آن بی‌ثبات است و مثلا در شهر‌های بزرگ برای فروش یک ریمل از یک برند مشابه، قیمت‌های متفاوتی وجود دارد. البته برای تولیدات داخلی به‌دلیل درج قیمت، نظارت محدودی انجام می‌شود که البته به علت همان بی‌ثباتی قیمت، نتیجه مطلوبی برای نظارت بر قیمت‌ها حاصل نمی‌شود. سال گذشته قیمت لوازم آرایشی درچندین مرحله دچارافزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی شد. این درحالی است که با شروع سال جدید نیز فعلا ۱۰ درصد به قیمت لوازم آرایشی اضافه شده است. دلیل این افزایش، کمبود عرضه و افزایش تقاضا بود. البته اوایل اسفند سال گذشته نیز ۱۵درصد افزایش هزینه گمرکی بوده که بر روند افزایش قیمت‌ها اثرگذار بود.

   قیمت‌ها در بازار

این فروشنده در ادامه قیمت چند نمونه از محصولات پرفروش در بازار(ایرانی و خارجی) را اعلام و تاکید کرد برای ۸۰ درصد خریداران کیفیت محصول از قیمت آن مهم‌تر است.

بر این اساس قیمت ریمل مدل مای ۵۸، مدل ریمل ۵۵، مدل اِسِنس ۹۰ و رومانس ۱۷۰ هزار تومان است. لاک ناخن مای ۲۰، رژ لب مای ۶۰، خط چشم مای ۴۶، رژگونه مای ۵۳، مداد لب مای ۲۴ و مداد چشم مای نیز ۲۴ هزار تومان است. در بخش کرم‌های آرایشی نیز کرم پودر مای ۷۰، پنکک مای ۳۹، پنکک دوکاره مای ۴۶، پنکک تایرا ۸۰، کرم مرطوب‌کننده مای ۲۱، کرم کاسه‌ای ۲۶، کرم‌پودر فلورمار۱۸۰، کرم پودر تایرا ۱۲۰، کرم ضدآفتاب اِلارو ۱۴۵، کرم ضدآفتاب (با SPF۳۰)۴۳ و شیرپاک کن ۴۵ هزار تومان است. در بخش رنگ‌های مو نیز مارال ۲۴، آلبورا ۱۸، پرستیژ ۲۰، مدیا ۱۸ و برند گرجس ایتالیا ۸۰ هزار تومان است. همچنین روغن آرگان پنتن ۹۰، مام نیوآ ۴۵، مام رکسونا صابونی ۶۰ و تافت کاسپین بزرگ ۵۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

   فروش اینترنتی

دراین میان فروش اینترنتی لوازم آرایشی هم تبدیل به بازار مکاره‌ای شده چراکه اغلب اجناس تقلبی به‌عنوان اصل، با این شیوه به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شود. متاسفانه در بخش فروش اینترنتی نیز نظارت کافی وجود ندارد تا جایی که فعالان این بازار می‌گویند یکی از فروشگاه‌های اینترنتی مشهور کشور اقدام به فروش برخی از لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق می‌کند.

   محصولات آرایشی ارگانیک

اما چند سالی است که ساخت لوازم آرایشی ارگانیک (مواد طبیعی) در دنیا رونق گرفته و در ایران نیز واردات برخی از این لوازم انجام می‌شود. در سراسر دنیا بیش از ۳۵۰ نهاد رسمی با هدف تایید ارگانیک بودن محصولات، تاسیس شده‌اند که بسیاری از محصولات ارگانیک آرایشی معروف در سراسر جهان براساس استانداردهای COSMOS Organic اروپا و USDA آمریکا بررسی و تایید می‌شوند. از معیارهای اصلی این دو استاندارد، به‌کارگیری مواد سازگار با محیط‌زیست در تولید لوازم آرایشی ارگانیک است. براساس استاندارد COSMOS Organic باید بیش از ۹۵ درصد ترکیبات موجود محصولات آرایشی ارگانیک، مواد طبیعی و ارگانیک باشند.

اما در استاندارد USDA سخت‌گیری‌ها کمتر بوده و وجود حداقل ۷۰ درصد مواد طبیعی در ترکیبات محصولات آرایشی ارگانیک، معیار ارگانیک بودن آن محصول براساس این استاندارد است.

اما برخی تولیدکنندگان سودجو با سوءاستفاده از اطمینان و علاقه مردم به استفاده از لوازم آرایشی ارگانیک، برچسب گیاهی و ارگانیک را روی محصولاتی می‌گذارند که علاوه بر اینکه ارگانیک نیستند؛ ترکیبات مضری هم در فرمولاسیون آنها وجود دارد. کارشناسان این حوزه توصیه‌ می‌کنند که هنگام خرید محصولات آرایشی ارگانیک به علامت استانداردهای جهانی، ترکیبات محصول و تاییدیه سازمان بهداشت، حتما توجه کنید.