صمد مبصر گفت: سطح زیر‌کشت بذر گواهی‌شده و صیفی در سال ۹۸ حدود ۲۳۶ هکتار بود که از این سطح ۹۰ تن بذر گواهی‌شده تولید شده است. این میزان توسط ۳۶شرکت تولید شده که ۳۳ رقم آن اصلاح‌شده و ۱۴ رقم بومی است.

 مبصر افزود: تولید بذر برخی محصولات در کشور رشد تصاعدی دارد و در سال گذشته ۱۰ استان در تولید بذر سبزی و صیفی مشارکت کردند. به گفته مبصر سالانه حدود ۷۰ میلیون یورو بذر سبزی و صیفی به کشور وارد می‌شود که تخمین زده شده ۴۵درصد از نیاز بازار است و مابقی از طریق تولید داخلی تامین می‌شود.

در ابتدای سال ۹۸ به دلیل اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به بذر، واردات این نهاده در بخش سبزی و صیفی به ۱۰۶ میلیون یورو رسید، اما در تابستان همان سال تعلق ارز ترجیحی به بذر سبزی و صیفی متوقف و در فروردین سال ۹۹ نیز ارز نیمایی برای واردات کلیه بذرها مصوب شد و از این‌رو واردات بذر سبزی و صیفی روند منطقی پیدا کرد.

مبصر افزود: متوسط کل واردات بذر گیاهان زراعی و سبزی و صیفی به لحاظ وزنی ۷هزار تن است، در حالی‌که سالانه ۶۰۰ هزار تن بذر گواهی‌شده در کشور تولید می‌شود. همین‌طور سالانه ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون یورو بذر گیاهان زراعی و گل و گیاه زینتی وارد کشور می‌شود که به‌لحاظ ارزشی ۶۵ تا ۷۰ درصد آن مربوط به بذر سبزی و صیفی است.