نظارت سخت‌تر شده است

 وضعیت کسب و کارهای اینترنتی در ۶ ماه اول سال چگونه بود؟

شرایطی در این ۶ ماه تجربه کردیم که سابقه نداشته یعنی نه فقط کسب و کارهای اینترنتی بلکه اقتصاد کشور برای اولین بار با آن روبه‌رو می‌شده اما حوزه فعالیت ما در تمامی کشورها به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت و خودداری مردم از حضور در اماکن شلوغ و اجتماعات باعث شد با جهش و رشد خیره‌کننده مواجه شود هر چند برای ایران تنها می‌توان از واژه رشد استفاده کرد و نمی‌توان جهش را برای آن به کار برد.

 علت عدم استقبال از خدمات اینترنتی چه بود؟

نمی‌توان گفت عدم استقبال، جدا از محدود شدن برخی فعالیت‌های اقتصادی به سبب کرونا ما درگیر سخت‌ترین تحریم‌ها هستیم و همین باعث شده که اقتصاد ما بیش از سایر کشورها کوچک‌تر شود.

همین امر باعث کاهش قدرت خرید مردم شد و در نتیجه پولی نبود که آنها از فروشگاه اینترنتی خرید کنند. سال گذشته دلار ۸ هزار تومان بود، اما الان ۲۸ هزار تومان شده است، هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده حتی اقلام اساسی چند برابر شده اما درآمد ثابت مانده است. این تازه شامل افراد کارمند می‌شود و برای آنها که شغل آزاد دارند یا کاسب هستند وضعیت بدتر است. ما در اول سال به ثابت ماندن خرید اینترنتی راضی بودیم اما الان دعا می‌کنیم که کمتر از هفته پیش نشود.

 پیش‌بینی شما در ۶ ماه دوم سال چگونه است؟

ما به امید زنده هستیم و نمی‌خواهیم یاس و نا امیدی را به همکارانمان تزریق کنیم، اما واقعیت جور دیگری به نظر می‌رسد. انتظارات روانی برای افزایش نرخ ارز همه اقتصاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد از سوی دیگر افزایش هزینه‌ها دعواهای حقوقی و افزایش مالیات سبب شده فضا برای کار کردن سخت‌تر شود به‌طور کلی امیدواریم بتوانیم این ۶ ماه دوم را به سلامت بگذرانیم و چراغ را روشن نگه داریم

 نوسان قیمت دلار چه تاثیری بر حوزه شما داشته است؟

این جهش قیمتی ارز سبب شده که بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی کالاهای خود را برچسب عدم موجودی بزنند زیرا می‌دانند اگر کالای خود را بفروشند نمی‌توانند آن را جایگزین کنند در حوزه خدمات نیز با نوسان شدید قیمت‌ها روبه‌رو هستیم به‌طوری‌که تفاوت قیمت تعویض لوله در یک اپلیکیشن با همان خدمت در اپلیکیشن دیگر بیش از ۵۰ هزار تومان است، وقتی کالاها در عرض یک هفته بیش از ۲۰ درصد گران می‌شود عملا قدرت نظارت را نیز از ما می‌گیرد و عملا در بازرسی‌ها نمی‌توان درخصوص قیمت تذکر داد.