فارس - ۲/۳‌میلیون سهامدار بورس از محل سرمایه‌گذاری در ۳۰۱شرکت طی ۱۰‌ماه بین ۷۳‌درصد زیان تا ۲۵۹‌درصد سود کردند. بیش از ۳‌میلیون و ۲۴۰ هزار سهامدار حقیقی و حقوقی طی ۱۰‌ماه سال ۸۶ از محل سرمایه‌گذاری در ۳۰۱شرکت بورس در حالی بین ۷۳‌درصد زیان تا ۲۵۹‌درصد سود بازدهی داشته‌اند که میانگین بازدهی ساده بازار سهام در مدت یاد شده ۱۱‌درصد بود.

بازدهی کل سرمایه‌گذاری در بورس که از تجمیع سه متغیر اصلی تفاوت قیمت

(Capital Gain)، سود سالانه (DPS) و افزایش سرمایه (سهام حق تقدم یا جایزه) برآورد می‌شود که همواره مهمترین هدف سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام کشور ها کسب سود و افزایش ارزش افزوده است.

براین‌ اساس‌، میانگین بازدهی ۱۱‌درصدی در حالی برای سال ۸۶ بازار سهام کشور مسجل شده که در مدت مشابه سال قبل میانگین بازدهی سهامداران از ۳۲۰ شرکت بورس بیش از ۲۷‌درصد سود بوده که بالاترین بازدهی ۷۳۲‌درصد و پایین بازدهی ۵۶‌درصد بود و سهامداران ۳۰ شرکت بزرگ و کوچک بیش از ۱۰۰‌درصد در ۱۰‌ماه سال گذشته سود کردند. از طرف دیگر در مدت مشابه سال گذشته در برابر سوددهی ۱۸۹ شرکت، ‌سهامداران ۱۲۰ شرکت با زیان مواجه شدند.

سودده‌ترین سهام ۱۰ماهه ۸۶

در میان ۱۶۶ شرکتی که از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه بازدهی مثبتی داشته‌اند شرکت ایرالکو با بازدهی ۲۵۹‌درصدی همچنان عنوان سودده‌ترین سهم سال را به خود اختصاص داده که چنین سودی ناشی از تفاوت قیمت ۷۰۰‌تومانی هر سهم (قیمت هر سهم این شرکت در سال ۸۳ حدود ۳۵۰‌تومان بود) و سود سالیانه ۲۰۰‌تومانی است، اما رتبه ۹۰ نقد شوندگی این سهم از عدم سهولت در معاملات آن حکایت دارد.

سهام شرکت‌های ماشین‌آلات تراکتورسازی و نورد قطعات فولادی نیز هرچند ۲۴۹ و ۲۳۵‌درصد بازدهی داشته‌اند، اما رتبه نقد شوندگی ۱۳۲ و ۹۴ این دو نشان داده که به مانند ایرالکو امکان داد و ستد راحت سهام این دو شرکت وجود نداشت.

تاید واتر و فولاد مبارکه نیز در شرایطی در گروه شرکت‌های با بازدهی بیش از ۱۰۰‌درصد قرار گرفتند که این دو شرکت با توجه به رتبه نقد شوندگی ۵۵ و یک به همراه دارو اسوه از امکان بیشتری در خرید و فروش سهام برخوردار بودند.

بر اساس این گزارش ۱۲شرکت بورس بین ۴۰ تا ۵۰‌درصد، ۱۴شرکت بین ۳۰ تا ۴۰‌درصد، ۲۷شرکت بین ۲۰ تا ۳۰‌درصد، ۲۷ شرکت بین ۱۰ تا ۲۰‌درصد و ۴۳ شرکت دیگر کمتر از ۱۰‌درصد بازدهی مثبت داشتند.

منفی‌ترین سهام ۱۰‌ماهه

بنابراین اطلاعات در میان ۱۳۴شرکتی که با بازدهی منفی کارنامه ۱۰‌ماهه خود را بستند، شرکت‌های فرآوری مواد معدنی با ۷۳‌درصد و توسعه معادن روی با ۵۹‌درصد زیان منفی‌ترین سهام بورس شناخته شدند.

این در حالی است که شرکت‌های پگاه اصفهان، پشم شیشه ایران، درین کاشان، ‌آلومینیوم پارس، ملی سرب و روی و سرمایه‌گذاری بانک ملی نیز با بازدهی منفی بیش از ۵۰‌درصد سهامداران خود را با زیان مواجه کردند. این درحالی که ۲۲شرکت بورس بین ۲۰ تا ۳۰‌درصد، ۳۴شرکت بین ۱۰ تا ۲۰‌درصد و ۳۹شرکت دیگر کمتر از ۱۰‌درصد زیان به سهامداران خود رساندند.

گزارش از علی رضازاده