رئال مادرید بالاتر از بارسلون و بایرن‌مونیخ
رئال مادرید حضور باشگاه رئال مادرید در صدر فهرست درآمدی برای نهمین سال پی‌در‌پی یک رکورد جدید محسوب می‌شود. درآمد این باشگاه که در سال 2012 حدود 512 میلیون یورو بود، در سال گذشته میلادی به 519 میلیون یورو افزایش یافته است. اگرچه نرخ رشد درآمد نسبت به پنج سال اخیر کندتر شده است (اندکی بیش از یک درصد)؛ اما درآمد این باشگاه با باشگاه بعدی در فهرست، 36 میلیون یورو فاصله دارد که فاصله‌ای بزرگ و اطمینان بخش است.
رئال مادرید فصل گذشته نخستین باشگاهی بود که از مرز درآمدی 500 میلیون یورو عبور کرد و رشد نسبی درآمد آن در این فصل حاصل رشد چهار درصدی (معادل 8/7 میلون یورویی) درآمد تجاری آن است. در این حوزه رئال مادرید 6/11 میلیون یورو درآمد کسب کرده است. شهرت جهانی و ظرفیت رئال مادرید در کسب میزان بالای درآمد تجاری از خارج بازار اسپانیا کلید موفقیت این باشگاه است. درآمد رئال مادرید از محل اعطای حق پخش مسابقات با 7/5 میلیون یورو افزایش به 3/188 میلیون یورو رسیده که بالاترین میزان در فهرست و اندکی بالاتر از درآمد بارسلونا از این حوزه است.
با توجه به بدتر شدن وضعیت اقتصادی اسپانیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، درآمد روز مسابقه رئال مادرید با ۶ درصد کاهش به ۱۱۹ میلیون یورو رسیده است. کاهش مداوم قدرت خرید مصرف‌کنندگان سبب کاهش هشت درصدی حضور آنها در استادیوم‌ها نسبت به سال قبل شده است.
بارسلونا
باشگاه بارسلونا برای پنجمین سال پی‌در‌پی در جایگاه دوم فهرست درآمدی قرار گرفته است و درآمد کلی آن در سال گذشته مانند سال ۲۰۱۱-۲۰۱۲، ۴۸۲ میلیون یورو بود. درآمد تجاری بارسلونا نسبت به دو فصل گذشته بیش از ۶۰ میلیون یورو افزایش یافته است. در فصل حاضر شرکت هواپیمایی قطر ایرویز روی پیراهن بازیکنان تبلیغ کرده و این نخستین بار است که نام یک شرکت تجاری روی پیراهن این تیم قرار می‌گیرد. طبق قرارداد این باشگاه ۵/۳۰ میلیون یورو به‌عنوان پرداخت پایه دریافت خواهد کرد. اگر در لیگ قهرمانان پیروزی نصیب این باشگاه شود؛ پنج میلیون یوروی دیگر به مبلغ قرارداد اضافه خواهد شد.
باشگاه بارسلونا اخیرا یک قرارداد دیگر حمایت مالی با شرکت کامپیوتری اینتل منعقد کرده که طبق آن این شرکت تا ژوئن سال ۲۰۱۸ شریک رسمی فناوری باشگاه می‌شود و گفته شده رقم قرارداد ۲/۱۹ میلیون یورو است. این قرارداد درآمد تجاری بارسلونا را افزایش داده است. اگرچه امسال بارسلونا در جایگاه دوم فهرست درآمدی قرار گرفته است؛ اما باشگاه منچستر یونایتد که در جایگاه چهارم قرار دارد ممکن است سال آینده یک تهدید جدی برای بارسلونا باشد، زیرا درآمد تجاری و پخش مسابقات آن نیز در حال افزایش است.
بایرن‌مونیخ
باشگاه بایرن‌مونیخ در سال ۲۰۱۲ درآمدی معادل ۴/۳۶۸ میلیون یورو کسب کرد و در جایگاه چهارم فهرست درآمدی قرار داشت؛ اما امسال این درآمد به ۲/۴۳۱ میلیون یورو افزایش یافته و جایگاه آن در فهرست یک پله بالا رفته است. این بالاترین جایگاه طی یازده سال گذشته محسوب می‌شود. پیروزی بایرن‌مونیخ بر رقیب آلمانی خود؛ یعنی بروسیا دورتموند سبب افزایش ۳۱ درصدی درآمد پخش مسابقات این باشگاه شده است. از سوی دیگر تعداد تماشاگران نیز افزایش یافته و به رشد درآمدها کمک کرده است. بار دیگر، نام تجاری قدرتمند این باشگاه سبب شد درآمد تجاری آن با ۱۸ درصد رشد، به بیش از ۲۰۰ میلیون یورو برسد. از سوی دیگر قرارداد این باشگاه با ۲ شرکت کوکاکولا و لوفت هانزا تمدید شده و از سال جاری آرم شرکت دویچه تله‌کام روی پیراهن تیم نقش خواهد بست. مدت قرارداد چهار سال و رقم آن ۳۰ میلیون یورو در هر فصل است. البته حق پخش مسابقات بین‌المللی بایرن‌مونیخ اکنون برای هر فصل ۷۰ میلیون یورو است.

منچستر یونایتد
درآمد سال ۲۰۱۲ باشگاه منچستر یونایتد ۹/۳۹۵ میلیون یورو بود که در سال ۲۰۱۳ به ۴۲۴ میلیون یورو افزایش یافته است. پیروزی این باشگاه در چند مسابقه مهم و قهرمان شدن آن در انگلستان برای بیستمین بار که رکوردی جدید بود به این باشگاه کمک کرد تا درآمدهای باشگاه با ۱۳ درصد افزایش به ۸/۴۲۳ میلیون یورو برسد. به‌رغم این رشد، نوسانات نامطلوب در ارزش برابری استرلینگ و موفقیت بی‌سابقه بایرن سبب شد منچستر یونایتد این بار جزو سه باشگاه اول از لحاظ درآمد قرار نگیرد. این نخستین بار طی ۱۷ سال اخیر است که این باشگاه از جمع سه باشگاه اول خارج می‌شود.
درآمد تجاری منچستر یونایتد هر سال افزایش یافته و این امر حاصل شراکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جدید و تاسیس دفتر فروش جدید در هنگ کنگ است. قرارداد حمایت مالی با شرکت جنرال‌موتورز به ارزش ۵۵۹ میلیون دلار طی هفت سال چشمگیرترین قرارداد و یک رکورد جهانی بوده است. نام تجاری جنرال‌موتورز از سال جاری روی پیراهن اعضای تیم قرار می‌گیرد و تاکنون پیش‌پرداخت‌هایی از سوی جنرال‌موتورز صورت گرفته است. در حقیقت قدرت نام تجاری منچستر یونایتد توانسته حامیان مالی بزرگی را به این باشگاه جذب کند. از دید کارشناسان، این باشگاه توانایی آن را دارد که در فصل آینده بار دیگر در جایگاه سوم فهرست درآمدی قرار گیرد و حتی ممکن است مدعی جایگاه دوم و اول این فهرست شود.

پاری‌سن‌ژرمن
درآمد باشگاه فرانسوی پاری‌سن‌ژرمن که در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۲۱ میلیون یورو بود در سال گذشته با ۸۱ درصد رشد به ۳۹۹ میلیون یورو رسیده و به همین دلیل این باشگاه توانست در بین پنج جایگاه نخست فهرست درآمدی قرار گیرد. عامل اصلی این رشد قابل‌ملاحظه، افزایش درآمد تجاری باشگاه و رسیدن آن به ۷/۲۵۴ میلیون یورو بود. این رقم بزرگ‌ترین درآمد از یک منبع واحد در تاریخ فهرست درآمدی باشگاه‌ها
است.
از ژوئن سال ۲۰۱۱ که شرکت سرمایه‌گذاری قطر اسپرتس سهام کنترلی را در این باشگاه در اختیار گرفته درآمدهای پاری‌سن‌ژرمن تقریبا چهار برابر شده و از ۵/۹۹ میلیون یورو به ۸/۳۹۸ میلیون یورو افزایش یافته است. تنها در سال گذشته درآمد تجاری این باشگاه ۸/۱۱۴ میلیون یورو افزایش یافت. طی دو فصل اخیر پاری‌سن‌ژرمن توانسته درآمدهای تجاری خود را به میزانی قابل‌ملاحظه افزایش دهد. یک عامل دیگر رشد درآمدهای تجاری این باشگاه، توافق‌نامه‌های بزرگ و بلندمدت آن با شرکت هواپیمایی امارات و شرکت نایک است. در این حوزه؛ یعنی رشد درآمدها، شراکت با سارمان گردشگری قطر نیز موثر بوده است. نام‌های تجاری بین‌المللی نظیر پاناسونیک، مایکروسافت و مک دونالد نیز به جمع حامیان مالی این باشگاه پیوسته‌اند.

منابع:
www.sportseconomics.org و
www.deloitte.com