جهانی شدن زنده و سرحال است یا با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کند؟ این سوال، محور بحث کارشناسان مجله اکونومیست است. برخی بر این باورند که روند جهان شدن (جهانی سازی) پس از بحران مالی سال 2008 همچنان پویایی و تحرک خود را حفظ کرده است. در مقابل، اما برخی از صاحبنظران بر این باورند که مداخله دولت‌ها در بازارهای جهانی روند جهانی شدن را با مشکل مواجه کرده است.
به اعتقاد این افراد، سیستم مخفی حمایت از تولید داخلی از سوی دولت‌ها، با تعریف مرسوم حمایت از تولید داخلی همخوانی ندارد و در واقع به منافع تجاری کشورهای دیگر صدمه می‌زند. در پاسخ به این دیدگاه گفته می‌شود که موانع موجود تدریجی هستند و کاربرد موردی دارند و به طور جدی منجر به بسته شدن بازارها نشده‌اند.
به نظر می‌رسد، جهانی‌سازی محدود شده اما به پایان نرسیده است، حمایت‌گرایی هم موضوع تازه‌ای نیست. هیچ‌کس هم ادعای جدید و روشنفکرانه‌ای علیه یکپارچه شدن اقتصادهای ملی با بازارهای جهانی مطرح نکرده است.با این حال به نظر می‌رسد، شتاب روند جهانی شدن کاهش یافته است.
بخشی از پرونده پیش رو به ترجمه بحث کارشناسان اکونومیست درباره وضعیت کنونی جهانی شدن اختصاص یافته است و در بخش دیگر با ترجمه دو مقاله کوتاه از مجله یاد شده، پیشینه جهانی شدن بررسی شده است.