تولد ایران‌شناس معروف

گروه تاریخ و اقتصاد: ریچارد نلسون فرای (Richard Nelson Frye) مورخ و ایرانشناس شهیر ۱۰ ژانویه ۱۹۲۰ میلادی (۲۱ دی ماه ۱۲۸۸ خورشیدی) در خانواده‌ای سوئدی تبار در ایالت آلابامای آمریکا به دنیا آمد. در نوجوانی با مطالعه داستان‌های تاریخی به شرق و تاریخ آن علاقه‌مند شد و به همین دلیل همزمان با تحصیل در رشته فلسفه در دانشگاه «ایلینوی» در رشته تاریخ نیز به تحصیل پرداخت و زبان عربی و ترکی و هنرهای اسلامی را آموخت. در آنجا با «آلبرت اومستد» از استادان برجسته تاریخ در آمریکا آشنا شد و مجذوب سخنان او درباره کشفیات جدید موسسه «شرق شناسی» آمریکا در «تخت جمشید» شد و مطالعات خود را در این زمینه دنبال کرد.

فرای از دانشگاه «هاروارد» در رشته خاور شناسی درجه دکترا گرفت. او رساله خود را در مورد «بخارا در قرون وسطی» نوشت. وی از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۰ عضو هیات علمی دانشگاه هاروارد بود و به‌عنوان استاد میهمان در کشورهای مختلف به تدریس پرداخت و از جمله از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ استاد میهمان دانشگاه شیراز بود. فرای بنیانگذار کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاه‌های کلمبیا و هاروارد بود و نوشته‌های فراوانی درباره تاریخ ایران دارد. علایق پژوهشی فرای علاوه بر مطالعات در زمینه تاریخ ایران به حوزه‌های روم شرقی، قفقاز و تاریخ عثمانی نیز تسری یافت. وی در هنر اسلامی، تصوف و باستان شناسی نیز صاحب‌نظر بود. زبان پارسی باستان، پارسی سده‌های میانه، فارسی امروزی، عربی و ترکی را مطالعه کرد و حتی برای شناخت زبان چینی نیز وقت صرف کرد. تعداد آثار وی در حوزه نویسندگی، ترجمه و ویرایش ۱۶ کتاب است.

از مهم‌ترین آثار وی می‌توان از «ایران بزرگ» نام برد که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. «پرشیا» در سال ۱۹۶۹، «متدولوژی جدید در ایران‌شناسی» به زبان آلمانی در سال ۱۹۷۴، «دوران طلایی ایران: اعراب در شرق» در سال ۱۹۸۸ شماری از آثار وی درباره ایران و ایران‌شناسی است. در ۲۸آذر۱۳۸۲ خورشیدی آیین گرامیداشتی به مناسبت خدمات خستگی ناپذیر پروفسور فرای به همت «جامعه بین‌المللی فرهنگ ایرانی» و «انستیتوی آمریکایی مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا» برگزار شد. وی در سال۱٣٨٣، سیزدهمین جایزه ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار یزدی را دریافت کرد. این ایران‌شناس معروف در روز پنج‌شنبه ۲۷ مارس ۲۰۱۴ (هفتم فروردین ۱۳۹۳) در ۹۴ سالگی در شهر «بوستون» آمریکا درگذشت. ریچارد نلسون فرای در وصیتنامه خود خواسته بود تا پس از مرگش در اصفهان و در کنار رودخانه «زاینده‌رود» نزدیک آرامگاه پروفسور «آرتور پوپ» شرق شناس نامی به خاک سپرده شود.

تولد ایران‌شناس معروف