مرگ خالق تصاویر متحرک

گروه تاریخ و اقتصاد: ویلیام کندی دیکسون (William Kennedy Dickson ) مخترع نخستین تصاویر متحرک در ۲۸ سپتامبر سال ۱۹۳۵ در سن ۷۵ سالگی درگذشت. او کارمند شرکت توماس ادیسون بود اما خود چنان خلاقیت و ذهن ابداع‌گری داشت که زیر سایه ادیسون در مقام مخترع ظاهر شد و نه فقط کارمند.

او در سال ۱۸۷۹ نامه‌ای به ادیسون نوشت و طرح‌های خود را با او در میان گذاشت. در همان سال به اتفاق مادر و دوخواهرش از بریتانیا به ویرجینیا رفتند و مقیم آنجا شدند. در سال ۱۸۸۳ بالاخره موفق شد در آزمایشگاه ادیسون مشغول کار شود. در ۲۱ ژوئن ۱۹۸۹ میلادی، ویلیام گرین حق امتیازی به شماره ۱۰۱۳۱ برای دوربین کرونوفوتوگرافیکش گرفت. ظاهرا دوربین او قادر به گرفتن ۱۰ عکس روی فیلم سلولولید سوراخ‌دار بوده است. گزارشی از این دوربین در روزنامه عکسی انگلستان در تاریخ ۲۸ فوریه ۱۸۹۰ میلادی منتشر شد.

گرین یکسری تصویر از قضیه را برای توماس ادیسون یعنی کسی که در آزمایشگاهش دستگاهی به نام کینتوسکوپ را ساخته بود، ارسال کرد. این گزارش بار دیگر در مجله Scientific American در تاریخ ۱۹ آوریل همان سال به انتشار رسید. گرین در سال ۱۸۹۰ مکانی برای نمایش تهیه کرد اما سرعت پایین نمایش عکس‌ها باعث عدم توجه چشمگیری به آن شد.

ویلیام کندی لاری دیکسون که همکار ادیسون در لابراتوارش بود توانست با ساخت نواری از جنس سلولوئید برای خودش اعتباری کسب کند. آنها برای تولید فیلم استودیویی به نام بلک ماریا ساختند. کینتوسکوپ با موفقیت در کل اروپا منتشر شد اما ادیسون هرگز این وسیله را خارج از آتلانتیک ثبت نکرد. این امر باعث شد تا از روی این دستگاه تقلیدهایی صورت گیرد، مثل دوربینی که به وسیله مخترع انگلیسی رابرت و پائول و بیرت اکرس شریکش ساخته شد.

از دیکسون به‌عنوان طراح و مبدع دستگاه Kinetoscope یاد می‌کنند؛ دستگاهی که می‌توانست تصاویر ثابت را به‌صورت متحرک درآورد. تیمی که دیکسون رئیس آن بود در ۲۵ مه ۱۸۹۵ نخستین نمایش تجاری تصاویر متحرک را در معرض دید عموم به اجرا در آورد. دیکسون سپس با همکاری چند تن از دوستانش شرکت ( American Mutoscope and Biograph Company) را بنیان گذاشت. او از جمله چهره‌های اصلی صنعت سینما در تاریخ محسوب می‌شود.

مرگ خالق تصاویر متحرک