اقدام مصر علیه کشتی‌های اسرائیلی

گروه تاریخ و اقتصاد: روز ۱۹ مه سال ۱۹۵۰ دولت مصر اعلام کرد که از عبور و مرور کشتی‌های تجاری اسرائیل در کانال سوئز جلوگیری می‌کند. این اقدام در پی اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و ایجاد کشور خودخوانده اسرائیل صورت گرفت و به یک بحران جدی در خاورمیانه تبدیل شد. در ۱۴ مه ۱۹۴۸ به دنبال پایان قیمومیت بریتانیا بر فلسطین کشور اسرائیل رسما اعلام موجودیت کرد. فردای آن روز، ارتش‌های کشورهای عربی و گروه زیادی از چریک‌های داوطلب عرب به محدوده کشور خود خوانده اسرائیل از چند جبهه حمله بردند و جنگ اعراب با اسرائیل از ماه مه ۱۹۴۸ تا ژوئیه ۱۹۴۹ به طول انجامید که نهایتا به پیروزی ارتش اشغالگر اسرائیل و مدافعانش انجامید.

کانال سوئز یک مجرای مصنوعی بین دریای سرخ و دریای مدیترانه است. اقیانوس هند از طریق این کانال به دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس متصل می شود.

این کانال را ایرانیان باستان ساخته‌اند. داریوش در سال ۵۱۲ پیش از میلاد دستور داد آبراهی میان دریای سرخ و مدیترانه ساخته شود تا کشتی‌های ایرانی بتوانند از آن عبور کنند. این کانال بیش از دو هزار سال نقش یک واسطه مهم جغرافیایی را داشته است. کانال جدید سوئز در نوامبر سال ۱۸۶۹، بعد از ۱۰ سال ساخت و ساز تحت نظر «مون فردینان دولسپس»، مهندس فرانسوی، افتتاح شد. کانال جدید که از پورت سعید آغاز و به خلیج سوئز منتهی می شود در سال ۱۸۷۵ تحت کنترل انگلیس درآمد.

انگلیس در سال ۱۹۵۶ از کانال سوئز عقب نشینی کرد و کنترل آن به دست مصر افتاد و جمال عبدالناصر، رئیس جمهور وقت مصر آن را ملی اعلام کرد. پس از حمله اسرائیل در سال۱۹۵۶ و ورود قوای فرانسوی و انگلیسی به منطقه، کانال به مدت یک سال بسته شد. این کانال در جنگ دوم اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ هم بسته شد و تا سال ۱۹۷۵ بسته ماند. کانال سوئز در ابتدا۱۶۴ کیلومتر طول و ۸ متر عمق داشت. این کانال در حال حاضر و پس از انجام پروژه‌های مختلف بزرگ سازی، ۱۹۳ کیلومتر طول، ۲۴ متر عمق و ۲۰۵ متر عرض دارد.