19 بهمن‌ماه57 : رژه‌همافران در حضور امام خمینی

نوزدهم بهمن ۱۳۵۷، انتشار خبر بیعت همافران نیروی هوایی ایران با امام‌خمینی، یکی از اخباری بود که انقلاب را به تثبیت در ایران، نزدیک و بختیار را از ادامه فعالیت برای ابقای رژیم سلطنتی ناامید کرد. تیتر اول روزنامه کیهان ظهر روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ توجه مردم و بختیار را به خود جلب کرد؛ «پرسنل نیروی هوایی با امام خمینی بیعت کردند»؛ خبر این دیدار به همراه تصویری از این بیعت در مطبوعات به چاپ رسید؛ در تصویر، جمعی از همافران با لباس رسمی در اقامتگاه امام از پشت سر دیده می‌شدند.

پس از انتشار خبر، دولت بختیار آن را تکذیب و عکس را مونتاژ اعلام کرد و حکم دستگیری عکاس صادر شد، اما مساله حضور همافران نزد امام از سوی ایشان تایید شد.

پس از ورود امام به تهران، نیروی هوایی اولین گام مثبت را در همراهی با مردم در انقلاب برداشت؛ اما درگیری‌های خیابانی و تمرد ارتشیان از دستور تیر به سوی مردم، همافران را بر آن داشت تا گامی بلندتر برای پیروزی انقلاب بردارند.

نورشاهی،‌ یکی از همافرانی که در جریان بیعت با امام، حاضر بوده است، در تشریح خاطرات آن روز گفته است: «جلسه‌اى در روزهاى نزدیک به پیروزى انقلاب با مرحوم حضرت آیت‌الله طالقانى داشتیم و ایشان به ما گفتند که اگر قصد دارید کارى انجام دهید باید اقدامى باشد که یک سر و گردن از پیرزنى که عصازنان به خیابان آمده است بالاتر باشد. این سخنان در حقیقت یک نوع حرکت روانى و کار تهییج‌کننده محسوب مى‌شد و پس از آن بود که تصمیم گرفته شد تا در روز ۱۹ بهمن، رژه رسمى برگزار شود.»

همافران، پس از دیدار با آیت‌الله طالقانی، تصمیم گرفتند صبح روز ۱۹ بهمن در مدرسه علوی تهران لباس‌های خود را عوض کنند و در حضور امام به صف شوند تا به امام خمینی ادای احترام و اعلام بیعت کنند. از آنجا که در مدرسه رفاه فضای کافی وجود نداشت عده‌ای، نماینده شدند و در محضر امام حضور یافتند.

امام خمینی در حضور آنها اظهار کردند: «درود بر شما که قدر نعمت خدا را دانستید و به دامن قرآن پیوستید. درود بر شما که ترک کردید حکومت طاغوت را و به حکومت الله پیوستید... باید این نهضت را حفظ کنید تا ان‌شاءالله آخر نقطه و نهایت که قیام یک حکومت عدل انسانی اسلامی به جای یک حکومت طاغوتی است.»

پس از سخنان امام با فرمان رژه همافر نورشاهی،همافران از برابر امام رژه رفتند و قطعنامه‌ای را قرائت و با امام اعلام بیعت کردند.

همافران نیز بعد از ادای احترام به امام، با طى کردن خیابان ایران از سر کوچه منزل حضرت آیت‌الله طالقانى عبور کردند و به سیل تظاهرکنندگان و مردم در خیابان انقلاب پیوستند و با استقبال مردم از آنها، هلی‌کوپتر ارتش براى ایجاد فضاى ارعاب برفراز خیابان انقلاب به پرواز درآمد.

سپس همافران به مدرسه رفاه برگشتند تا لباس خود را عوض کنند و شناخته نشوند؛ امام تعدادی از همافران را به حضور پذیرفتند و به آنها گفتند: «به همکاران، دوستان و فرزندان من بگویید که این مملکت مال خودشان است مراقبت کنند، آینده از آن آنها است و از چیزى نترسند. ملت با تمام وجود پشتیبان شما است.» پس از آن، دولت برای شناسایی همافران اقدام کرد و مردم را وادار کرد تا کارت شناسایی خود را در خیابان انقلاب نشان دهند تا همافران را بیابند اما موفق نشدند.

بختیار با انتشار خبر و عکس بیعت همافران با امام ، دیدار را تکذیب و عکس را مونتاژ خواند، با این حال امام برای حمایت از همافران دیدار خود با آنها را تایید کردند.

بعد از ظهر همان روز، تعدادی دیگر از همافران از اصفهان به محضر امام رفتند و غروب همان روز برای پیشگیری از خطر، در انتهای خیابان نواب راهپیمایی شبانه برگزار کردند و مردم شعار به «داد همافران برسید» را سر دادند.

دولت بختیار برای حفظ قدرت و ترس از گسترش حاکمیت انقلاب توسط دولت بازرگان، همان شب، به پادگان نیروی هوایی حمله کرد. دانشجویان همافرى در پادگان مشغول دیدن فیلم ورود حضرت امام به تهران بودند و با حمله نیروهای ساواک و افسران گارد شاهنشاهی به پادگان به مقاومت پرداختند. مردم از این حادثه مطلع شدند و برای حمایت از همافران به سمت پادگان نیروی هوایی در خیابان پیروزی حرکت کردند. وقتی درگیری بین نیروهای گارد شاهنشاهی با پرسنل نیروی هوایی بالا گرفت، مردم با این خبر که «مسلمان به پا خیز همافرت کشته شد»، به محل استقرار نیروی هوایی هجوم آوردند و به دفع و عقب راندن نیروهای گارد مبادرت ورزیدند. فردای آن روز روزنامه‌ها نوشتند: «جنگ خونین لشکر گارد با نیروی هوایی».