زمان سنج - ۲ آذر ۹۳

گروه تاریخ و اقتصاد: در ۲۴ نوامبر سال ۱۸۵۹ کتاب «منشأ انواع» اثر چارلز داروین در زمینه بیولوژی تکاملی منتشر شد. کتاب (The Origin of Species) با چند عنوان متفاوت به فارسی ترجمه شده است. برخی مترجمان آن را به «منشأ انواع» و برخی دیگر به «بنیاد انواع» ترجمه کرده‌اند. ترجمه عربی این اثر «اصل الانواع» است که در فارسی هم گاهی به این نام، «اصل انواع» خوانده می‌شود. داروین جوان در سال ۱۸۳۱ سفر علمی مشهور خود را در کشتی «اچ‌ام‌اس بیگل» آغاز کرد. او به مدت پنج سال مشغول بررسی و نمونه‌برداری از تنوع‌زیستی غنی در مناطقی چون جزایر گالاپاگوس بود.

در حین سفر دریایی، خواندن کتاب جدید «چارلز لایل» زمین‌شناس مشهور آن روزها، دید او را نسبت به تغییرات زمین در مدت زمان طولانی باز کرد. مشاهدات این زیست شناس کم‌کم سوالات بیشتری در ذهن او در مورد منشأ گونه‌های مختلف به وجود آورد.

پس از بازگشت به انگلستان او مجموع شواهدی را که به دست آورده بود گرد هم آورد و به تحقیقات بیشتر ادامه داد. با وجود رسیدن به اصل برگشت و تکامل، داروین برای حدود ۲۰ سال به جمع‌آوری شواهد بیشتر ادامه داد و صبر کرد. سرانجام در سال ۱۸۵۸ نامه‌ای از طبیعیدانی دیگر به نام «آلفرد راسل والاس»

دریافت کرد که به نتایجی شبیه او رسیده بود. این امر به نوشتن کتابش سرعت بخشید و در سال ۱۸۵۹ کتاب او «منشاء انواع» برای نخستین بار چاپ شد، و خوانندگان عصر ویکتوریا را شوکه کرد.

این کتاب با تفسیرهای مختلفی رو به رو شد؛ اما نخستین کتاب علمی در باب توضیح صورت‌های تکاملی جهان در نوع خود بود. چارلز داروین به سال ۱۸۰۹ در انگلیس به دنیا آمد و در سال ۱۸۸۲ درگذشت.