بررسی بودجه قشون نظامی

گروه تاریخ و اقتصاد: مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی را می‌خوانید در روز شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۲۸۷ شمسی. رئیس: لایحه از کمیسیون مالیه رسیده قرائت می‌شود. قرائت شد مشعر به اینکه بر خاطر وکلای محترم واضح است که عدم نظم و بى‌ترتیبى مالیات موجب می‌شود که حقوق قشون را نمی‌شود پرداخت و همه روزه اسباب فساد فراهم می‌آورند، لهذا کمیسیون مالیه می‌خواهد ترتیبى قرار بدهد که از محل سریع‌الوصول حقوق قشون لازمه در طهران برسد و آن هم نمی‌شود مگر اینکه افواج لازمه و قراول سلطنتى و غیره عده‌شان را تعیین نمایند تا محل به جهت آنها معین بشود. اگر مجلس صلاح می‌داند مقرر شود کمیسیون جنگ وزارت جنگ را بخواهد و قشون لازمه در رکاب را معین نمایند. اگر وزارت جنگ عدد صحیح عده قشون را معین ننمایند، کمیسیون مالیه نمی‌تواند بودجه قشون را تصویب نماید.

حاج سیدباقر: در هر مورد شنیده می‌شود که پول نداریم و حال آنکه چهار سال است مالیات گرفته شده است نه به قشون یک پول داده‌اند و نه حقوقى به ارباب حقوق داده شده! اگر مالیات را از محل دریافت نکرده‌اند محل آن را باید ارائه بدهند و الا باید معلوم بشود که این در کجا است و چه شده چرا به قشون نمی‌دهند.

حاج محمداسمعیل آقا: این مساله حق کمیسیون مالیه نیست. به این ترتیب که نوشته‌اند مربوط به وزیر مالیه و وزیر جنگ است. کمیسیون مالیه نمی‌تواند که محل براى آنها معین کند.

آقا میرزا محمود: غرض کمیسیون مالیه این است بعضى از سرکرده‌ها که محل صحیح دارند به قوه خودشان بى‌تصویب وزیر جنگ فوج خود را دویست، سیصد نفرى وارد و داخل دارالخلافه می‌کنند و جیره و مواجب هفتصد، هشتصد نفرى را می‌گیرند و آنها که محل صحیح ندارند به همان حال می‌مانند. حال کمیسیون مالیه می‌خواهد که اختیار تعیین و ورود را به عهده وزیر جنگ بگذارد، نه اینکه به اختیار صاحب‌منصبان جزء موکول باشد. پس باید وزیر جنگ معین نماید که چقدر قشون و فوج براى اینجا لازم است تا محل مواجب آنها معین و مرتبا به آنها برسد.

بحرالعلوم کرمانى: با این وضع پریشانى که ما داریم و قشون ما با این ترتیبى که دارند و بعضى از آنها قراول افتخارى درب خانه اعیان هستند فایده این قشون چه خواهد بود که با این ترتیب همه روزه متحصن شده و باعث اختلال شوند. پس باید وزیر جنگ بیایند و به اندازه که قشون براى تنظیم شهر لازم است معین کنند تا مواجب آنها هم از محل سریع‌الوصول داده شود.

وکیل‌التجار: گمان بنده این است بعد از آنکه عده صحیحى پلیس معین شد دیگر ما چنان محتاج به قشون براى نظم شهر نیستیم. فقط براى مواردى که لازم است. پس باید از وزارت داخله تحقیق شود که به چه اندازه قشون در طهران براى مواقع فوق‌العاده لازم است و معین نمایند مواجب آنها را هم نه به طور سابق بلکه به همان ترتیب که وزیر جنگ درباره تمام قشون پیشنهاد کرده‌اند داده شود و به یک درجه هم تحت نظارت کمیسیون مالیه باشد تا معلوم شود که به چه ترتیب پول به آنها داده می‌شود.

وکیل‌الرعایا: گمان می‌کنم که این لایحه از کمیسیون مالیه خیلى صحیح بوده و مجلس باید در مالیه مملکت نظارت و رسیدگى کند و کمیسیون مالیه هم از مجلس انتخاب می‌شود، معلوم است یک عده هستند که می‌خواهند جمعى از قشون را در اینجا جمع کنند و کار خود را به آنها رجوع کنند و اگر هم آنها را نخواهند خود آنها براى کار کردن در این شهر حاضر می‌شوند. صحیح است ما قشون می‌خواهیم، سرباز می‌خواهیم، ولى نه به این ترتیب که همه روزه جمعى را جمع کرده و مبلغى بر بودجه مملکت افزوده کنند، زیرا که ما در سرحدات حالا قشون لازم داریم و اینها در هیچ جا حاضر نیستند.

حاج سیدنصرالله: مطلب این است که اصل مساله را گذاشته و از حواشى آن صحبت می‌کنند باید از اصل مطلب حرف زد. اینکه جناب حاج محمد اسمعیل آقا گفتند این حق کمیسیون مالیه هست حالا باید در این زمینه حرف زد که آیا به کمیسیون جنگ رجوع شود یا نه.

لسان‌الحکما: بنده می‌خواهم عرض کنم که گفت‌وگو در این باب بدون حضور وزیر جنگ فایده ندارد. باید وزیر جنگ خواسته شوند و به مجلس بیایند یا لزوم این عده قشون حاضره را برسانند و مجلس را متقاعد کنند یا اینکه از عده کم کرده و مواجب صحیح به آنها داده شده مشغول خدمت باشند.

رئیس: آیا تصویب می‌نمایید که این لایحه به کمیسیون جنگ رجوع شود.

(همه گفتند بلى و تصویب کردند که به کمیسیون جنگ رجوع شود.)