29 خرداد در گذر تاریخ

گروه تاریخ و اقتصاد: رابرت و آنتونی شرلی (دو برادر انگلیسی) ۱۹ ژوئن سال ۱۵۹۸ میلادی (۲۹ خرداد در ۴۱۱ سال پیش) در شهر قزوین ـ پایتخت وقت ایران ـ با شاه عباس یکم دیدار کردند که به نوشته مورخان، با این دیدار نفوذ و سپس مداخله انگلستان در امور ایران آغاز شد که ایرانیان خاطرات بسیار بدی از آن دارند. این دو برادر همراه با چند انگلیسی دیگر سیزدهم ژوئن وارد قزوین شده و درخواست ملاقات با شاه عباس را کرده بودند که پس از شش روز انتظار به آن موفق شدند. دولت وقت ایران، با هدف دفاع از آسمان وطن، در ۲۹ خرداد ۱۳۰۳ (۱۹ ژوئن ۱۹۲۴میلادی) ۱۰ نظامی جوان (وابسته به نیروی زمینی) را برای فراگرفتن فنون خلبانی در آموزشگاه‌های شوروی روانه مسکو کرد. در بازگشت این عده به وطن، نیروی هوایی ایران با آرم «بلند آسمان جایگاه من است» به وجود آمد و آسمان ایران دارای دفاع شد. این نیرو در شهریور ۱۳۲۰ بدون توجه به بخشنامه سرلشکر نخجوان که خود افسر نیروی هوایی بود، تا آخرین قطره بنزین از آسمان کشور دفاع کرد و برای خود تاریخ ساخت. دولت ایران در دهه ۱۹۳۰ هم مخفیانه گروهی از افسران نیروی زمینی وطن را به ایتالیا فرستاده بود تا فنون نیروی دریایی فراگیرند. این افسران سپس با ناوهایی که از ایتالیای موسولینی خریداری شده بود از طریق دماغه امید نیک (جنوب آفریقا) به گونه‌ای که انگلیسی‌ها که آبراه سوئز را در کنترل داشتند متوجه نشوند خود را به آب‌های خلیج فارس رسانیدند و پایگاه‌های نیروهای انگلیسی را در چند نقطه از جمله «باسعیدو» درهم کوبیدند و برچیدند. همین امر باعث ایجاد کینه در دل انگلیسی‌‌ها شد و در شهریور ۱۳۲۰ با توسل به خدعه، با کشتن بسیاری از افسران و غرق و یا تصرف کشتی‌ها این ناوگان را عملا منحل کردند.

۱۹ ژوئن ۱۹۳۴ کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) برای نظارت و تنظیم امور رادیو، تلفن و تلگراف که بعدا تلویزیون هم بر آنها اضافه شده است آغاز به کار کرد، ولی اجازه نیافت در امور رسانه‌های چاپی (Press) که قانون اساسی این کشور آزادی آنها را تضمین کرده است، مداخله کند. در آمریکا انتشار روزنامه نیاز به دریافت پروانه ندارد، ولی برای تاسیس رادیو و تلویزیون باید از اف.سی.سی پروانه گرفت. پروانه‌ها یکساله هستند و هر سال قبل از انقضای اعتبار باید تجدید شوند. شرط دریافت پروانه، تجربه و مهارت در کار و داشتن سرمایه کافی (حداقل معادل هزینه یک سال اداره موسسه مورد درخواست) است. در آمریکا کمک مالی دولت به رسانه‌های داخلی نوعی رشوه تلقی می‌شود که جرم است مگر انتشارات دولتی (به صورت بروشور) و نشریات دانشگاهی (که رایگان توزیع می‌شوند و حق گرفتن اعلان ندارند) و همچنین مجلات تخصصی و کمک دولت به مجلات تخصصی صرفا به صورت خرید قسمتی از نسخه‌های آنها و توزیع میان کتابخانه‌های عمومی و مدارس است.

خلع ید انگلستان در نفت ایران ۲۹ خرداد ۱۳۳۰ تکمیل شد و دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت سی‌ام خرداد ۱۳۳۰ گزارش آن را به مجلس داد و پایان یک تجاوز استعماری به حقوق ایرانیان و برخورداری انحصاری انگلستان از نفت ایران را اعلام داشت که این گزارش همان روز به تصویب مجلس رسید.