کوزنتس، محقق درآمد ملی کوزنتس در هنگام دریافت جایزه نوبل

سیمون کوزنتس، اقتصاددان روسی‌الاصل ۳۰ آوریل ۱۹۰۱ در پینسک به دنیا آمد. او در سال ۱۹۷۱ جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد. کوزنتس در زمان جنگ جهانی اول به همراه خانواده به خارکوف رفت. در دانشگاه خارکوف به تحصیل در رشته اقتصاد پرداخت و تحت تاثیر نظریه شومپیتر درباره نوآوری و دورهای اقتصادی قرار گرفت. خانواده وی همزمان با انقلاب شوروی از روسیه فرار کردند؛ ابتدا به ترکیه و سپس به آمریکا رفتند. پس از مهاجرت به آمریکا، در سال ۱۹۲۳ از دانشگاه کلمبیا درجه لیسانس، در سال ۱۹۲۴ فوق‌لیسانس و در سال ۱۹۲۶ درجه دکترا را به‌دست آورد. در سال‌های ۱۹۳۶-۱۹۳۱ به صورت پاره وقت و در سال‌های ۱۹۵۴-۱۹۳۶ به صورت تمام وقت در دانشگاه پنسیلوانیا به تدریس اقتصاد و آمار پرداخت. در طول سال‌های ۱۹۶۰-۱۹۵۴ استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه جان‌هاپکینز و در طول سال‌های ۱۹۷۱-۱۹۶۰ استاد اقتصاد دانشگاه‌ هاروارد بود.

شهرت سیمون کوزنتس به‌خاطر مطالعات و تالیفاتی است که درباره درآمد ملی داشته است. در زمان جنگ جهانی اول، حدسیات غیردقیقی درباره اندازه‌گیری تولید ناخالص ملی وجود داشت. در آن زمان هیچ فرد یا سازمانی چه در بخش‌خصوصی و چه در بخش دولتی، برای محاسبه تولید ناخالص ملی، داده‌ها را به صورت منظم گردآوری نکرد. کوزنتس این کار را در دهه ۱۹۳۰ شروع کرد و به دهه‌های مختلف بسط داد. وی درآمد ملی را تا سال ۱۸۶۹ محاسبه و آن را به وسیله صنایع، تولید نهایی و مصرف تجزیه و تفکیک کرد، همچنین پراکندگی و توزیع درآمد بین فقرا و ثروتمندان را اندازه‌گیری کرد.

کوزنتس رشد اقتصادی نوین را این گونه تعریف می کند: «افزایش بلندمدت ظرفیت تولید به منظور افزایش عرضه کل، تا بتوان نیازهای جمعیت را تامین کرد. افزایش ظرفیت بلندمدت تولید بستگی به ترقیات نوین فنی و تطبیق آن با شرایط نهادی و ایدئولوژیک مورد تقاضای آن دارد.» به نظر وی، برای استفاده بهتر و موثرتر از فناوری نوین و توسعه داخلی آن تطبیق شرایط ایدئولوژیک و نهادی برای استفاده موثر از نوآوری‌ها با دانش انسانی ضروری است. کوزنتس در سال ۱۹۴۹، رئیس انجمن آمار آمریکا و در سال ۱۹۵۴، رئیس انجمن اقتصاددانان آمریکا شد و در سال ۱۹۷۷ مدال فرانسیس واکر را از طرف این انجمن دریافت کرد. همچنین او با هدف اعتلای محاسبات تولید ناخالص ملی در جهان، انجمن بین‌المللی تحقیق در درآمد و ثروت را تاسیس کرد.

منبع: جوایز نوبل اقتصاد، محمود قنادان، تهران: موسسه انتشارات دانشگاه تهران