گوگلیمو مارکونی، خالق تلگراف

گروه تاریخ و اقتصاد: ۲۵ آوریل سال ۱۸۷۴ با نام گوگلیمو مارکونی رقم خورده؛ مخترع رادیو و یکی از چهره‌های مهم علم مدرن در دوران جدید. نام او در فهرست یکصد شخصیت اثرگذار تاریخ بشریت قرار دارد. او به‌خاطر تحقیقات علمی و ابداعات صنعتی‌اش به همراه کارل براون موفق به کسب جایزه نوبل در سال ۱۹۰۹ شد.

گوگلیمو مارکونی در ۲۵ آوریل ۱۸۷۴ در بولونیا ایتالیا متولد شد، او علاقه زیادی به فیزیک و علوم الکترونیکی داشت. وی دومین پسر خانواده جوزپه مارکونی و آنی جیمسون که از خانواده‌های اشراف و متشخصین ایتالیا به‌شمار می‌رفتند، بود. او برای خود تاریخچه خانوادگی بزرگی داشت. مارکونی به‌طور خصوصی درس خواند و تحصیلاتش را زیر نظر معلمان کار کشته ایتالیایی در بولونیا و فلورانس ادامه داد. به‌عنوان یک پسربچه علاقه زیادی به فیزیک و علوم الکترونیکی داشت و کارها و پژوهش‌های کسانی مثل ماکسول، هرتز و... را بررسی و مطالعه می‌کرد. در سال ۱۸۹۵ تجربیات و فعالیت‌های آزمایشگاهی‌اش را در لابراتوار پدرش در پونتچیو شروع کرد؛ جایی که اولین سیگنال‌ها و نشانه‌های رادیویی تلگراف بی‌سیم را در فاصله یک و نیم مایلی مخابره کرد. او در دوم ژوئن ۱۸۹۶ اختراع جدید خود را که دستگاه رادیو (تلگراف بی‌سیم) بود به نام خود در انگلستان ثبت کرد تا آغازی بر ظهور فناوری رادیو در زندگی بشر باشد،در سال ۱۸۹۶ مارکونی تجهیزات آزمایشگاهی خود را به انگلیس آورد و در آنجا با سر ویلیام پریس مهندس الکترونیک اداره پست آشنا شد و بعد از یک سال حق ثبت امتیاز اولین سیستم تلگراف بی‌سیم را دریافت کرد و این اختراع را به نام خود ثبت کرد.

مارکونی یکی از دستگاه‌های فرستنده رادیویی خود یعنی سیستم مخابره بی‌سیم را در لندن بین ایستگاه مخابراتی سالیسبوری و بریستول در معرض نمایش گذاشت و در جولای ۱۸۹۷ کمپانی تلگراف بی‌سیم و سیگنال را با مسوولیت محدود تاسیس کرد. این شرکت در سال ۱۹۰۰ به کمپانی تلگراف بی‌سیم مارکونی تغییر نام داد. در همان سال سیستم بی‌سیم خود را در حضور مقامات دولتی ایتالیا در اسپزیا به معرض نمایش گذاشت. این نمایش در ایتالیا در فاصله ۱۲ مایلی انجام شد که رکوردی چشمگیر تا آن‌زمان بود. در سال ۱۸۹۹ ارتباط تلگراف بی‌سیم میان دو کشور فرانسه و انگلیس برقرار شد. او ایستگاه‌های بی‌سیم ثابتی را در نیدلز، ایسل آو ویت، بورن موث و پس از آن در هاون هتل، پول و دورست ایجاد کرد. وی همچنین در سال ۱۹۰۰ شماره مشهور ۷۷۷۷ را برای امتیاز مخابرات بی‌سیم فرکانس را به نام خود ثبت کرد. در ۱۹۰۲ در طول سفر دریایی خود به فیلادلفیای آمریکا تاثیرات روشنایی روز و ارتباط مستقیم آن با ارتباطات و امواج بی‌سیم را کشف کرد. در دسامبر سال ۱۹۰۱ او توانست فرضیه امواج رادیویی را که تحت‌تاثیر چرخش زمین و در مدار آن قرار نمی‌گرفتند، اثبات کند. او با بیان این فرضیه اقدام به مخابره کردن اولین سیگنال‌های امواج رادیویی در دریای آتلانتیک میان پولدهو، کورن وال و سنت‌جونز، نیوفاوند لند به فاصله ۲۱۰۰ مایلی کرد. سال‌های ۱۹۰۲ تا ۱۹۱۲ او اختراعات دیگری را به ثبت رساند. در ۱۹۰۲ در طول سفر دریایی خود به فیلادلفیای آمریکا تاثیرات روشنایی روز و ارتباط مستقیم آن با ارتباطات و امواج بی‌سیم را کشف کرد و در همان سال امتیاز ردیاب مغناطیسی خود را که پس از آن تبدیل به گیرنده استاندارد امواج رادیویی شد، ثبت کرد. این گیرنده برای سال‌های طولانی یک الگوی استاندارد و جامع بود. مارکونی در جولای سال ۱۹۳۷ از جهان رفت.

گوگلیمو مارکونی، خالق تلگراف

گوگلیمو مارکونی، خالق تلگراف