فرصت‌های دانش‌بنیان در حوزه سرطان

  محمدتقی فتحی گفت:  در این میان هرچند حذف ارز دولتی می تواند قدم مهمی برای رفع تبعیض بین تولید داخل و واردات باشد اما نبود مکانیزم درست قیمت گذاری می تواند همچنان صنعت را دچار مشکلات عدیده کند. در حوزه قیمت گذاری باید تعریف درستی از همه عوامل دخیل در بهای تمام شده چه به لحاظ مالی و چه اقتصادی صورت پذیرفته و از قیمت گذاری صرفا دستوری به سوی قیمت‌گذاری متناسبی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه جایگزینی ارز نیمایی با ارز دولتی آثار دیگری نیز برای صنعت در پی خواهد داشت،خاطر نشان کرد:در این برهه  نقدینگی جایگاه ویژه ای خواهد داشت و شرکت ها در دوره جدید جهت تامین همان میزان مواد اولیه و دستیابی به همان تولید قبل به نقدینگی چند برابری نیاز خواهند داشت که با توجه به عدم اصلاح صحیح قیمت ها شرکت‌ها را در معرض زیان قرار خواهد داد و در چنین شرایطی  تامین منابع از سیستم بانکی هزینه های مالی را افزایش داده و عملا در یک چرخه باطل گرفتارخواهیم شد. بنابراین چنانچه این اصلاحات به طور جامع مورد توجه قرار نگیرد عملا آنچه اتفاق می‌افتد در جهت عکس هدف اولیه یعنی حمایت از تولید خواهد بود.

این فعال صنعت دارو در ادامه با تاکید دوباره بر اینکه  بخشی از این معضلات ریشه در قیمت‌گذاری مکانیزم فعلی دارد ادامه داد: تا زمانی که قیمت به طرز منطقی اصلاح نشود این معضلات پابرجاست. از طرفی طبق قانون شرکت‌های دارویی نمی توانند دارو را مستقیما در اختیار بیمار قرار دهند و موظفند محصول را به شرکت های پخش بفروشند و این شرکت ها دارو را در اختیار داروخانه‌ها  قرار می دهند. به گفته مدیرعامل واریان فارمد، به دلیل عدم سیاستگذاری‌های جامع و نگاه جزیره‌ای به صنعت دارو، شاهد این مشکلات هستیم و تا زمانی که یک مدیر سیاستگذار محاط بر همه بخش ها تصمیمات منطقی در این حوزه نگیرد، این مشکلات ادامه می‌یابند و حتی بدتر هم می‌شوند.

وی با بیان اینکه در عمل بخش خصوصی چندان دخالتی در چرخه تصمیم گیری دولت ندارد افزود: این در حالی است که مشاوره دولت با بخش خصوصی دارای خروجی‌های مناسبی است، اما شرکت های طرف مذاکره دولت، هلدینگ های بزرگی هستندکه یا دولتی هستند یا خصولتی و بخش خصوصی واقعی طرف محاوره دولت نیستند؛ در حالی که  می‌تواند لااقل برای حوزه های خاص مانند حوزه تولید داروهای خاص و دانش بنیان، از مشورت بخش خصوصی استفاده کند.

26-01

مشکلاتی  از  جنس بیمه

وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در حوزه بیمه ها گفت: دولت با معرفی سامانه دارویار خواست مشکلات حوزه دارو را برطرف کند، درحالی‌که وقتی بیمه‌ها برای انجام وظایفی که بر عهده گرفته‌اند تجهیز نباشند و نتوانند بدهی‌های خود را به داروخانه‌ها بپردازند، عملا مشکلات حل نمی شوند. به گفته فتحی دولت با اختصاص اوراق به جای طلب شرکت های پخش نتوانست مشکل این شرکت‌ها را رفع کند و تولیدکنندگان دارو نیز این اوراق را با مشکلات زیاد از شرکت‌ها دریافت کردند که همه این مسائل به معنای زیان بیشتر یا سود کمتر برای تولید دارو در کشور است.

فرصت های دانش بنیان در حوزه سرطان

مدیرعامل شرکت واریان فارمد در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: این شرکت  به عنوان شرکت دانشی در حوزه دارو بیش از 11 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و امروز در تولید برخی داروهای خاص در کشور به عنوان لیدر بازار محسوب می‌شود. این شرکت که آوازه آن تولید داروهایی است که پیش از این تنها و صددرصد وارداتی بودند، امروز توانسته جایگاه خود را در حوزه تولید داروهای مهمی در حوزه سرطان تثبیت کند و به این ترتیب اتکای صرف به واردات این داروها را از بین ببرد و پیش بینی می‌شود در آینده، این شرکت نقش مهمی در تولید تمام نیاز داخل به داروهای این گروه داشته باشد و تمامی آنها توسط این شرکت تولید و در اختیار بیماران قرار بگیرد.

فتحی، با بیان اینکه اولین محصولی که این شرکت تولید کرده در حوزه محصولات دانش بنیان آهسته رهش هستند گفت: این داروها در دوره های یک ماهه و سه ماهه دوره‌های درمانی را مدیریت می کنند. به عنوان مثال دارویی‌هایی در این مجموعه تولید می‌شود در درمان سرطان پروستات، سینه، کمک به رشد کودکانی که بلوغ زودرس دارند استفاده می‌شوند و در عین حال دارای تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای است که این تکنولوژی ابتدا در اختیار یک شرکت آمریکایی بود و پس از آن شرکت واریان فارمد دومین شرکتی است که این تکنولوژی را در اختیار گرفت و امروز در تولید برخی داروها این شرکت اولین شرکت دانش بنیانی است که از صفر تا صد تولید این داروها را در اختیار دارد.

واریان فارمد شرکتی بسیار پیشرفته و دانشی، با متخصصان فوق العاده دانشی است که امروز چندین محصول دیگر نیز در این شرکت در دستور مطالعه و تولید قرار دارد که تامین داروی مورد نیاز برای آکرومگالی و سرطان کبد از جمله این موارد است. این شرکت در حوزه داروهای آهسته رهش دارای چهار محصول در بازار است و در برنامه های مطالعاتی و تولیدی این شرکت نیز دو تا سه محصول را در دستور کار خود دارد و همچنین در تولید آمپول های ضد سرطان نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی در این شرکت انجام شده است.

اولین ها را تولید می‌کنیم

به گفته فتحی، واریان فارمد بیشتر به دنبال تولید داروهایی است که در کشور پیشرو هستند و برای اولین بار تولید می شوند. وی ادامه داد: در سال 94 تولید برخی داروهای خاص که تقاضا برای آنها 50 تا 60 هزار واحد در ماه بود، به 200 واحد هم نمی رسید و بقیه نیاز داخل از محل واردات تامین می شد که البته برای واردکنندگان سود سرشاری داشت و به بیماران نیز قیمت بسیار بالایی را تحمیل  می کرد، اما امروز واریان فارمد در تولید این داروها بین 50 تا 10 درصد از نیاز داخل را تامین می کند و دارو با قیمت‌های مناسب و سریع تر در اختیار بیمار قرار می گیرد. مدیرعامل واریان فارمد در ادامه با بیان اینکه برای معرفی دارو  و فعالیت های شرکت کارهای زیادی انجام شده گفت: ابتدا یک تیم مارکتینگ با بیش از 30 نماینده علمی ایجاد کردیم که وظیفه آنها ویزیت پزشکان و متقاعد کردن آنها برای تجویز این داروها است.

پس از آن یک شبکه تزریقات راه‌اندازی کردیم که امروز 440 مرکز تزریق را در سراسر کشور شامل می شود و پرستاران در این مراکز آموزش می بینند و بیماران نیز با مراجعه به این مراکز تزریق را انجام می دهند. در عین حال یک مرکز مشاوره و اطلاعات راه‌اندازی کردیم که 24 ساعته به پرسش ها و نیازمندی های بیماران پاسخ می‌دهد و در اوضاع کنونی که با کمبود دارو روبه‌رو هستیم، داروخانه هایی که داروی مورد نیاز را دارا هستند به بیماران معرفی و حتی دارو را برای آنان تهیه و ارسال می کنیم.

فتحی با بیان اینکه در حوزه بازار داروهای آهسته رهش امروز دارای 50 درصد سهم بازار هستیم و از بازیگران اصلی این داروها در بازار محسوب می شویم به مشکلات موجود در مسیر فعالیت‌های این شرکت اشاره کرد و گفت: در گذشته چالش اصلی ما ارز دولتی و تامین آن بود، حالا که این ارز به نیمایی تغییر مسیر داده، قیمت‌ها متناسب با آن افزایش نیافته و عملا تولید با زیان روبه‌رو است. این در حالی است که تحریم ها تامین مواد اولیه را برای ما سخت کرده و تامین مواد اولیه زمانبر است و در نتیجه باید نقدینگی کافی در اختیار شرکت ها باشد تا بتوانند نیاز خود را به موقع تهیه کنند، درحالی که قیمت گذاری دولتی باعث شده تا نقدینگی شرکت ها کاهش یابد و همه این زنجیره با چالش روبه‌رو شود.

طرح های توسعه ای واریان فارمد

واریان فارمد بیش از 220 نیروی شاغل در اختیار دارد که تا آخر سال از مرز 300نفر عبور می‌کند. این شرکت در بازار داخل 50 درصد داروی آهسته رهش را در اختیار دارد. در حوزه برخی داروها، این شرکت تنها تولید کننده در بازار است که 100 درصد تولید را در اختیار دارد. در تولید داروی مسنا که دارویی ضدسرطانی است، این شرکت تنها تولیدکننده در داخل است که 100 درصد بازار را در اختیار دارد. آن‌طور که مدیرعامل این شرکت می گوید، اخیرا نیز برای دو داروی دیگر که در بی حسی موضعی دارای کاربرد است، مجوز گرفته که از ماه آینده تولید خواهد شد و واریان فارمد تنها تولیدکننده بازار است و 100 درصد نیاز بازار را تامین خواهد کرد. البته این داروها بعضا وارداتی هستند، اما به تدریج انتظار داریم واردات به تدریج کاهش یابد و تمام بازار را در اختیار بگیریم.

به گفته وی در گذشته تنها جایی که محصولات تولیدی این شرکت را صادر  می‌کردیم کشور سوریه بود؛ البته در سوریه ما نماینده علمی داریم و برای پزشکان سوری سمینار برگزار می‌کنیم و برند ما در زمینه ناباروری بانوان در سوریه یک برند بسیار خوشنام شناخته می شود، اما امسال موفق به ثبت در عراق شده‌ایم و مذاکراتی برای صادرات به این کشور انجام شده است. در فیلیپین و چند کشور دیگر نیز مذاکراتی برای صادرات و ثبت داروهای تولیدی این شرکت در حال انجام است. فتحی در نهایت گفت:  در حال بررسی یک نقشه راه برای 5 تا 10 سال آینده هستیم و احتمالا در تولید داروهای دیگر مانند ویال و پن نیز ورود خواهیم کرد که باید مطالعات اولیه آنها به اتمام برسد.