تایید نخستین واکسن استنشاقی کووید

این واکسن نسخه جدیدی از داروی کووید یک بار مصرف CanSino است و اولین واکسن در جهان است که در مارس ۲۰۲۰ تحت آزمایش انسانی قرار گرفت و پس از عرضه در فوریه ۲۰۲۱ در چین، مکزیک، پاکستان، مالزی و مجارستان مورد استفاده قرار گرفت. شرکت کنسینو در این خصوص اظهار کرد که نسخه استنشاقی می‌تواند ایمنی سلولی را تحریک کرده و همچنین ایمنی مخاطی را برای تقویت محافظت بدون تزریق عضلانی تحریک کند. شرکت‌ها به دنبال توسعه نسخه‌‌‌های استنشاقی واکسن‌‌‌هایی برای تحریک آنتی‌‌‌بادی‌‌‌ها در بافت‌‌‌های بینی و راه‌‌‌های هوایی برای دفاع در برابر کرونا هستند. این داروها بدون سوزن هستند و می‌توانند توسط خود بیمار تجویز شوند، و این خصوصیت جذابیت آنها را برای افراد مردد نسبت به زدن واکسن گسترش می‌دهد و به طور بالقوه فشار بر منابع مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد.

واکسن یک بار مصرف اولیه کنسینو حدود ۶۶‌درصد در پیشگیری از علائم کووید-۱۹ و ۹۱‌درصد در برابر ابتلا به بیماری شدید آن موثر است، این در حالی است که واکسن‌‌‌های شرکت Sinovac Biotech و شرکت دولتی سینوفارم در حال استفاده در خارج از چین هستند. واکسن‌های این دو شرکت بیش از ۷۷۰‌میلیون دز ارسالی چین به سایر نقاط جهان را تشکیل می‌دهند. این واکسن که از یک ویروس عامل سرماخوردگی اصلاح شده برای قرار دادن سیستم ایمنی در معرض ویروس کرونا استفاده می‌کند، مشابه واکسنی است که توسط آسترازنکا و جانسون‌اند جانسون ساخته شده است.

تاثیر واکسیناسیون کووید بر چرخه قاعدگی

بر اساس یک مطالعه بین‌المللی بزرگ که توسط موسسه ملی بهداشت انجام شده است، واکسیناسیون کووید-۱۹ با افزایش جزئی در طول چرخه قاعدگی زنان مرتبط است و شروع خونریزی را چند ساعت به تاخیر می‌اندازد. دکتر دیانا بیانچی، رئیس انستیتوی سلامت کودک و رشد انسانی NIH، در این خصوص اظهار کرد که تغییرات پس از واکسیناسیون، کوچک، موقت و در محدوده طبیعی به نظر می‌رسد. با این حال، طبق گزارش این آژانس، چرخه قاعدگی طولانی‌تر، معمولا حدود یک ماه، لزوما تعداد روزهای خونریزی را افزایش نمی‌دهد. همچنین NIH می‌گوید، تغییر در طول چرخه قاعدگی از هشت روز یا کمتر در محدوده طبیعی تغییرات در نظر گرفته می‌شود. طبق یافته‌‌‌های این مطالعه، چرخه‌‌‌های قاعدگی شرکت‌کنندگان در این آزمایش پس از تزریق اولین دز واکسن به‌‌‌طور متوسط ۷۱/ ۰ روز یا کمتر از ۲۴ ساعت و کمی بیش از نیم روز پس از دز دوم افزایش یافت. زنانی که هر دو دز واکسن را در یک دوره قاعدگی دریافت کردند، چرخه خود را ۹۱/ ۳ روز افزایش دادند.

اما بیش از ۱۳۰۰ زن شاهد افزایش چرخه خود به میزان ۸ روز یا بیشتر بودند که نشان‌دهنده ۲/ ۶‌درصد از افراد واکسینه‌شده و ۵‌درصد از افراد واکسینه نشده در این مطالعه بود. زنان جوان‌‌‌تری که قبل از واکسیناسیون سیکل طولانی‌‌‌تری داشتند، احتمال بیشتری داشت که تاخیر بیشتری در شروع قاعدگی خود ببینند. پس از تکمیل مجموعه واکسیناسیون، طول چرخه تا حد زیادی برای زنانی که یک دز در هر سیکل قاعدگی دریافت کرده بودند و برای کسانی که هر دو دز را در یک سیکل دریافت کرده بودند، حدود ۲۰ ساعت به حالت عادی بازگشت. نزدیک به ۲۰‌هزار نفر در سراسر کانادا، بریتانیا، ایالات متحده، اروپا و سایر نقاط جهان در این مطالعه شرکت کردند. شرکت‌کنندگان یکی از ۹ واکسن مختلف را دریافت کردند که شامل واکسن‌های فایزر بیونتک، مادرنا، جانسون‌اند جانسون، آسترازنکا، کوویدشیلد، اسپوتنیک، کواکسین، سینوفارم و سینوواک بودند. این در حالی است که تغییرات در طول چرخه قاعدگی بین واکسن‌‌‌ها تفاوتی نداشت.

محققان از داده‌های یک برنامه ردیابی باروری به نام Natural Cycles استفاده کردند. زنان اطلاعاتی در مورد دمای بدن و طول دوره قاعدگی خود در اختیار اپلیکیشن قرار دادند. کاربران برنامه می‌توانند گزینه‌ای را برای ارائه داده‌های خود برای اهداف تحقیقاتی بدون هیچ‌گونه اطلاعات شناسایی شخصی انتخاب کنند. محققان یافته‌‌‌های اولیه‌‌‌ای را در ژانویه منتشر کردند که حاکی از ارتباط بین واکسیناسیون کووید و افزایش طول چرخه قاعدگی بود، و مطالعه منتشر شده در این هفته این ارتباط را تایید کرد. گفته می‌شود که انستیتوی سلامت کودک و رشد انسانی NIH بالغ بر ۶۷/ ۱‌میلیون دلار به پنج موسسه تحقیقاتی برای بررسی این موضوع اختصاص داده است.