بوروکراسی‌های اداری را حذف کنید

اکبر مشهدی‌زاده گفت: «اگر در عرصه تولید تلاش کنیم اما بوروکراسی‌های اداری حذف نشود، تولید با مانع بزرگی روبه‌رو خواهد شد. بنابراین یکی از عمده‌ترین مانع‌زدایی‌ها همین حذف بوروکراسی‌های اداری است.» وی ادامه داد: «هر کارگاه یا کارخانه‌ای برای تولید باید از دست‌اندازها و کاغذ بازی‌های اداری عبور کند. تولید در همه کشورها از مهم‌ترین کارهای دولت است. تولیدکننده محترم و اقدامش حرمت دارد، درحالی‌که در ایران متاسفانه به تولید و تولیدکننده بهای لازم داده نمی‌شود. برای تولید باید سختی‌های زیادی تحمل کرد. حفظ ارزش و اهمیت تولیدکننده برای تمامی کشورها کاری ضروری است.»

مشهدی‌زاده در ادامه با ابراز تاسف از نوع نگاه به تولیدکننده تصریح کرد: «متاسفانه در اداره‌ها به تولیدکننده به چشم استثمارگر می‌نگرند و با سنگ‌اندازی در راه تولید، تولیدکننده را ناامید می‌کنند؛ درحالی‌که هر سال رهبر بر تولید و اهمیت تولید تاکید دارد، اما متاسفانه تولیدکننده شرایط مناسبی ندارد. دست دلالان و واسطه‌ها کاملا باز است، ولی تولیدکننده هیچ‌گونه مشوقی برای کار ندارد و نه تنها تسهیلات داده نمی‌شود؛ بلکه تشویق هم نمی‌‌شوند.»

این مقام صنفی از جمله پشتیبانی‌ها را تامین مواد اولیه مورد نیاز دانست‌ و ادامه داد: «عدم تثبیت نرخ ارز از جمله موانعی به شمار می‌رود که رفع و اصلاح آن از جمله ضروریات است. چرا در هر کشور دیگری هر اتفاقی می‌افتد در تغییر نرخ ارز در کشور تاثیر می‌گذارد؟ عرضه مواد اولیه در بورس که هر هفته صورت می‌گیرد کاملا وابسته به نرخ ارز است؛ درحالی‌که این مواد مانند نفت نیست که اوپک تعیین کند؛ بلکه چند شرکت خارجی براساس معیارهای خود این فیمت‌ها را تعیین می‌کنند.»

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون و ملامین تهران تصریح کرد: «واردات دستگاه‌های به روز و ماشین‌آلات جدید برای تولید از لزومات کشور است. هر چه ماشین‌آلات به روز‌تر باشد، می‌توانیم تولید بهتری داشته و هزینه‌های تولید را کمتر و کیفیت را بالا ببریم.»

او به موضوع صادرات و تاثیر آن بر رونق تولید اشاره کرد و افزود: «اگر شرایط صادرات فراهم شود می‌توانیم امیدوار به ماندگاری تولیدکنندگان باشیم در غیر این صورت تولیدکننده زیان خواهد کرد. اکنون در شرایطی هستیم که تحریم اجازه صادرات نمی‌دهد و اگر هم صادرکننده کالا را صادر کند پول آن را باید چمدانی وارد کشور کند که مشمول مالیات ارزش افزوده می‌شود که این نیز راه دارد، اینکه بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی با ارائه تبصره‌ای، مانع از اخذ مالیات ارزش افزوده از تولیدکننده و صادرکننده‌ای کنند که زحمات زیادی در این عرصه متقبل شده است.»