حذف درصد تخفیف از قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، وی درباره اتهامات جدیدی که به فروشگاه‌های زنجیره‌ای درخصوص تبانی با تولید‌کننده برای درج قیمت بالاتر بر روی کالا و ارائه تخفیف به مشتریان که در فضای مجازی منتشر شده است، تاکید کرد: کالاهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود در سطح شهر و تمام سوپرمارکت‌های دیگر نیز قابل خریداری است و حداکثر ۵ درصد کالاهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود به‌صورت انحصاری به این فروشگاه‌ها داده می‌شود. بنابراین مردم می‌توانند قیمت روی کالا را با فاکتورهایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به آنها می‌دهند و همچنین با سایر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها مقایسه کنند.  رئیس هیات‌مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزود: از آنجا که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌دنبال تهیه کالا از برندهای با کیفیت مطلوب هستند، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد فروش تولیدات کارخانه‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و ۸۵ درصد تولیدات آنها در دیگر سوپرمارکت‌ها در سراسر کشور توزیع می‌شود.  فخریان اظهار کرد: به‌عنوان مثال شرکت‌های تولید‌کننده حبوبات بسته‌بندی شده، انجمن صنفی تخصصی دارند و هر تغییر قیمتی که بخواهند اعمال کنند باید از انجمن مربوطه مجوز بگیرند. بنابراین همه تولیدکنندگان حبوبات، نرخ را با هم تغییر می‌دهند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز برای افزایش قیمت، مصوبه مربوطه را تایید کرده و یک ماه پس از دیگر فروشگاه‌ها این افزایش قیمت را اعمال می‌کنند. ما تا یک ماه کالاها را با قیمت قبل به مردم عرضه می‌کنیم.  به گفته وی، امسال تغییر نرخ‌ها در روی قیمت به‌طور متوسط یک و نیم برابر و از نظر تعداد تغییرها به‌طور متوسط سه و نیم برابر رخ داده است. بنابراین فروشگاهی که در طول سال سه هزار بارکد در سیستم اعمال می‌کرد از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار بارکد جدید در سیستم خود اعمال کرده است.

 سرعت تغییر قیمت مجال اصلاح برچسب قفسه را نمی‌دهد

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای درباره اینکه چرا برخی از مردم تغییر قیمت روی کالا را نمی‌بینند ولی در فاکتورها نرخ اعلام شده با نرخ روی کالا متفاوت است، تصریح کرد: به دلیل تعدد تغییر قیمت کالاها در سال‌جاری، برخی از قفسه‌ها ممکن است از کالای مورد نظر، تعدادی از آن کالا باقی مانده باشد که هنوز با قیمت سابق در قفسه توزیع می‌شود اما در سیستم فروشگاه نرخ جدید اعمال شده است. به همین دلیل مردم فکر می‌کنند فروشگاه سر خود قیمت‌ها را افزایش داده است و تخفیف‌ها کاذب است.

 کنترل تورم از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای

فخریان با اعلام اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش کنترل‌کننده قیمت‌ها را دارند نه گران‌کننده، افزود: ما از ابتدای سال تاکنون به‌طور متوسط تورم را ۱۵ درصد کنترل کردیم؛ حتی به تولید‌کننده‌ها اعلام شد حاضریم سود خود را کمتر کنیم اما قیمت روی کالا را افزایش ندهند.  رئیس هیات‌مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تاکید بر اینکه ما در اتحادیه شرکت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بازرس داریم و ۶ هزار فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور تحت بازرسی اتحادیه است، اظهار کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها فروشگاه‌هایی هستند که به مردم فاکتور می‌دهند و تا پیش از این هیچ فروشگاهی به خریداران فاکتور ارائه نمی‌داد. از همه مردم می‌خواهم هر کالایی که از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری می‌کنند نرخ‌ها را با سایر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها، مقایسه کنند. وی افزود: ۶ هزار فروشگاه زنجیره‌ای در ایران داریم درحالی‌که ترکیه ۴۰ هزار فروشگاه زنجیره‌ای دارد. سهم خرده‌فروشی‌ها از بازار کشورمان بالای ۸۰ درصد است اما سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران از بازار خرده‌فروشی ۱۰ تا ۱۵ درصد است.