علی اصلانی درخصوص ارزیابی مشاغل قابل راه‌اندازی در ایام کرونا اظهار کرد: معتقدم اگر بسیاری از مشاغل را دورکار کنیم هم کارها بهتر پیش می‌رود و هم هزینه‌های دولت کاهش می‌یابد. در بحث وام و بیمه بیکاری کرونا اتفاقی که افتاد این بود که کارگران و متقاضیان به‌جای مراجعه حضوری به ادارات کار از خانه بدون کمترین هزینه یا اتلاف وقت به سایت مراجعه و ثبت‌نام کردند.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر ۷۰ درصد مردم گوشی هوشمند دارند و از طریق آن می‌توانند بسیاری از کارهای خود را غیرحضوری انجام بدهند مثلا قبوض آب و برق خود را اینترنتی پرداخت کنند یا خدمات بانکی دریافت کنند. آن دسته از مشاغل دولتی و اداری هم که امکان فعالیتشان به شکل اینترنتی وجود دارد می‌توانند در این شرایط گسترش یابند.

 این فعال حوزه کار افزود: شغل‌هایی مثل نویسندگی، ویراستاری، ترجمه یا خبرنگاری نمونه‌های مشاغلی هستند که نیازی به مراجعه حضوری ندارند و می‌توانند از طریق ارتباط تلفنی و مجازی به راحتی تبادل اطلاعات کنند و به فعالیت ادامه دهند.

 ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی و تجهیزات لازم

اصلانی در ادامه بر لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی تاکید و خاطرنشان کرد: در کنار دورکاری و کسب‌وکارهایی که انتظار داریم به شکل غیرحضوری فعالیت کنند لازم است زمینه آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها به شکل اینترنتی نیز مهیا شود؛ یعنی سرعت اینترنت و امکانات و تجهیزات لازم برای اتصال به شبکه از قبل پیش‌بینی شده باشد.وی برگزاری غیرحضوری کلاس‌ها و آزمون‌های دانشگاهی در ایام کرونا را اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: ضعیف بودن سرعت اینترنت و قطع و وصل شدن آن می‌تواند مشکلاتی را در امر آموزش ایجاد کند، بنابراین دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه وزارت ارتباطات باید در این زمینه بسترسازی کنند.