رکود و ورشکستگی در راه است

به گفته اسماعیل الهیان، پارکت وارداتی است، اما متاسفانه جلوی ورود آن به بازار گرفته شده است و نسبت به سال گذشته چوب، ۲۰۰ درصد گران شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته افزود: باتوجه به این گرانی، چوب جوابگوی مصرف داخل نیست چرا که تقاضا بیشتر از عرضه است.

وی در ادامه گفت: ما فروشندگانی داریم که خود صاحب سرمایه هستند، اما برخی دیگر فاقد سرمایه‌اند، حتی مغازه‌ای هم که دارند به‌صورت رهن است. اگر با همین شرایط پیش برویم، طبیعتا با ورشکستگی اصناف مواجه خواهیم شد و برخی از افراد حتی به فکر فرار افتاده‌اند. اسماعیل الهیان در ادامه گفت: انتظار ما این است که دولت در مسائل مالی و بیمه کمک حال این صنف باشد تا حداقل بتوانند سرپا بایستند. الهیان با اشاره به اینکه صادراتی در این صنف نداریم، اظهار کرد: بیشتر واردات چوب از کشور‌هایی همچون روسیه و گرجستان صورت می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه ۶۵۰ واحد رسمی مجوز دار در تهران مشغول به فعالیت هستند افزود: ۵۰ واحد دیگر در حال اخذ مجوز از نهادهای رسمی هستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته یادآوری کرد: مصنوعات چوبی آخرین مرحله کار در صنایع چوب است و پس از این مرحله، محصولات به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، به همین دلیل دارای ارزش افزوده بالایی بوده و اهمیت زیادی در بخش صادرات دارد.وی با اشاره به اینکه بازار چوب از سنتی به صنعتی تغییر رویکرد داده است، تصریح کرد: خوشبختانه هم‌اکنون به همت تولیدکنندگان ایرانی محصولات مرغوب و باکیفیت در کشور تولید می‌شود که قابلیت صادراتی دارد.

الهیان ابراز امیدواری کرد که حمایت‌های همه‌جانبه از سوی دولت، متخصصان و سرمایه‌گذاران در آینده نزدیک صورت گیرد که دیگر نیازی به واردات نداشته باشیم.

از سوی دیگر نایب‌رئیس اتحادیه صنف چوب و تخته گفت: به دلیل احداث یک شهرک شخصی‌ساز چوب در نزدیکی تهران در جاده خاوران ۱۰۰۰ واحد صنفی این شهرک در معرض تعطیلی قرار گرفته‌است. علی ظهیری افزود: براساس اصل ۵۰ قانون اساسی و جهت اجرایی شدن بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهر و شهرداری مبنی بر ساماندهی صنوف مزاحم و آلاینده در سطح شهر تهران و انتقال آن به شهرک‌های صنعتی و مجتمع‌های صنفی، زمینه انتقال صنف چوب‌فروشان تهران در منطقه دروازه شمیران و دروازه قزوین به شهرک‌های مورد نظر الزامی شد.

نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب و تخته تهران با بیان اینکه پس از رایزنی‌های متعدد هیات مدیره اتحادیه صنف چوب‌فروشان با شهرداری و ساماندهی مشاغل تهران زمینی به مساحت ۲۴۰ هکتار در جاده خاوران به پنج صنف اختصاص یافت، افزود: سهم اتحادیه چوب‌فروشان تهران از این زمین ۴۴ هکتار بود. وی با بیان اینکه اعضای اتحادیه در سال ۸۶ به این مکان نقل مکان کردند، گفت: این صنف از آن زمان تا سال ۹۳ بدون هیچ مشکلی مشغول کار بودند که در سال ۹۳ گروهی سودجو که به فکر منافع مادی خود بودند با صدور اطلاعیه‌ای به نام «رواق هشتم» اعلام کردند واحدهای صنعتی در ابتدای جاده خاوران با نام شهرک «چوبستانه» که حدود ۱۶ هکتار است آماده پیش‌فروش است.

 وی تصریح کرد: مسوولان اتحادیه پس از پیگیری موضوع مطلع شدند در ۴ تیر ۹۳ شهرداری منطقه و شرکت ساماندهی مشاغل تهران و صاحبان ملک ۱۶ هکتاری یک شهرک مرتبط با چوب برای ساخت و ساز در زمینه فعالیت صنف چوب، تخته و فرآورده‌های چوبی به توافق رسیده‌اند. در ادامه اسماعیل الهیان، رئیس اتحادیه صنفی فروشندگان چوب و تخته تهران گفت: مسوولان باید هر چه سریع‌تر به این مشکل به وجود آمده رسیدگی کنند. وی با بیان اینکه عقد قرارداد برای ساخت یک شهرک خصوصی با بخش غیر خصوصی غیرقانونی است، گفت: طبق قانون، شهرداری و شهرک‌های ساماندهی نباید از این نقل و انتقالات منتفع شوند.

  ۷۰ درصد چوب کشور وارداتی است

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته با بیان اینکه بازار چوب در رکود است، گفت: هم‌اکنون بازار چوب در شرایط مناسبی قرار ندارد چرا که توان خرید مردم پایین آمده است.

الهیان با اشاره به واردات ۷۰ درصدی چوب اظهار کرد: درحال حاضر تنها ام‌دی‌اف و نئوپان در داخل تولید می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته با بیان اینکه صادرات ام‌دی‌اف ممنوع شده است، افزود: اگر شرایط بازار داخلی بهتر شود و بتواند جوابگوی نیاز داخل باشد به‌طور قطع صادرات از سر گرفته می‌شود.الهیان در ادامه گفت: در سال‌های گذشته برخی افراد سودجو با قطع بی‌رویه درختان، جنگل‌های کشور را در وضعیت بحرانی قرار دادند و به همین سبب ما در بخش تراشه‌های چوبی و تولید محصولاتی که به چوب نیاز دارند با مشکل مواجه شده‌ایم؛ البته با پیگیری اقدامات سازمان‌های ذی‌ربط وضعیت جنگل‌های کشور در شرایط مطلوبی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بازار چوب از سنتی به صنعتی تغییر رویکرد داده است، تصریح کرد: خوشبختانه هم‌اکنون به همت تولیدکنندگان ایرانی محصولات مرغوب و با کیفیت در کشور تولید می‌شود که قابلیت صادرات را دارد.

p30-05