تکمیل زیرساخت‌های گردشگری تبریز
‏دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: استاندار آذربایجان‏شرقی با اشاره به انتخاب تبریز به‌عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، بر آماده کردن زیرساخت‏های جذب گردشگر و ارتقای کیفیت خدمات رفاهی و اقامتی در این شهر تاکید کرد. اسماعیل جبارزاده در نشست شورای برنامه‏ریزی و توسعه استان، از دست‏اندرکاران حوزه گردشگری استان که زمینه معرفی و انتخاب شهر تبریز به‌عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 را فراهم کردند، قدردانی کرد و گفت: برای استفاده از این فرصت از امروز باید قدم برداریم.

‏وی افزود: دو سال باقیمانده تا سال ۲۰۱۸ فرصت مناسبی برای تکمیل نواقص و نوسازی و بازسازی زیرساخت‏های جذب گردشگر و ارتقای کیفیت خدمات رفاهی و اقامتی در شهر تبریز است و برای اینکه این شهر شایسته پذیرایی از گردشگران جهان اسلام شود، همکاری و همت همه دستگاه‏های استان ضروری است. ‏جبارزاده افزود: بیشترین مسوولیت در این خصوص برعهده شهرداری تبریز است که باید مقدمات جذب گردشگر و آماده‏سازی و زیباسازی شهر را به بهترین شکل انجام دهد. ‏استاندار آذربایجان‏شرقی در ادامه با اشاره به انتخاب تبریز به‌عنوان شهر جهانی فرش دستباف گفت: برای کسب این عنوان زحمت زیادی کشیده شد و این عنوان فرصت بسیار خوبی برای توسعه صنعت فرش تبریز و جذب گردشگران است؛ اما متاسفانه هنوز برای استفاده از این امکان بزرگ اقدام عملی انجام نگرفته است.

‏وی افزود: وظیفه ما مسوولان، فراهم کردن زمینه برای تحقق این هدف مهم است و انتظار داریم بخش خصوصی از این فرصت‏ها استفاده کند. ‏جبارزاده با بیان اینکه جذب گردشگر از راه‏های مقابله با مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال است، اظهار کرد: همه ملزومات این امر مهم در سند تدبیر توسعه حوزه گردشگری پیش‏بینی شده است و اجرای این سند برای جذب گردشگر در همه شهرستان‏های استان کافی است. ‏وی همچنین به سازمان میراث فرهنگی استان توصیه کرد از ظرفیت شهرداری‏ها در بحث‏های گردشگری استفاده کند. ‏محمد صادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان‏شرقی هم انتخاب تبریز به‌عنوان شهر گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ را اتفاق مبارکی دانست و گفت: البته این عنوان مسوولیت ما را بیشتر می‏کند و انتظار داریم متولیان امر در فرصت مناسب برای استفاده از آن برنامه‏ریزی کنند. ‏در این نشست گزارشی از پیشرفت اجرایی سند تدبیر توسعه کارگروه گردشگری استان ارائه شد و اعضای جلسه به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند.

‏همچنین فرماندار جلفا گزارشی از عملکرد سند تدبیر توسعه این شهرستان در هسته‏های کلیدی گردشگری، کشاورزی، حمل‌ونقل و صنعت و معدن ارائه کرد. ‏استاندار آذربایجان شرقی منطقه آزاد ارس و جلفا را از محورهای گردشگری استان دانست و بر اتخاذ تدابیر لازم برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری این منطقه و افزایش جذب گردشگر تاکید کرد. ‏جبارزاده از ظرفیت‏های شهرستان جلفا در بخش کشاورزی، آبزی‏پروری و کشت گلخانه‏ای نیز سخن به میان آورد و اعلام کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه و نگاه جدیدی که دولت به بخش کشاورزی دارد، باید برای حل مشکلات و توسعه بخش کشاورزی اقدامات جدی انجام شود.

‏وی واقع شدن در مناطق چهارگانه محیط‌زیست را مهم‏ترین مشکل شهرستان جلفا و یکی از موانع توسعه این شهرستان دانست و افزود: مسائل زیست‏محیطی مانع فعالیت‏های مختلف در این منطقه شده است. از این رو از مراجع ذی‌ربط درخواست خواهیم کرد که نسبت به این موضوع تجدید نظر کنند. ‏جبارزاده گفت: می‏توان با رعایت اصول علمی و مسائل زیست‏محیطی فعالیت‏های مختلفی انجام داد و این موضوع در شهرستان جلفا نیز باید مورد توجه قرار گیرد. ‏استاندار آذربایجان‏‎شرقی همچنین بر استفاده از فرصت منطقه آزاد ارس در حوزه حمل‌ونقل و زیرساخت‏های ارتباطی تاکید کرد و گفت: هنوز به‌طور کامل از این ظرفیت استفاده نشده است. جبارزاده با بیان اینکه جلفا از امن‏ترین مرزهای کشور بوده و رضایت‏مندی مسافران در این مرز افزایش یافته است، از تلاش‏های فرماندار و نیروهای امنیتی و مسوولان گمرک و پایانه‏های استان قدردانی و اظهار امیدواری کرد این روند به‌ویژه در ایام سفرهای نوروزی تداوم داشته باشد. ‏در نشست شورای برنامه‏ریزی و توسعه استان همچنین هفت مورد از مصوبات کارگروه تخصصی شهرسازی و امور زیربنایی استان به تصویب رسید.


رونمایی از نرم‌افزار بین‌المللی مسافر

صادق نجفی، شهردار تبریز نیز در این جلسه گفت: با توجه به اینکه تبریز راه جهانی شدن را طی می‌کند و به‌عنوان شهر نمونه گردشگری در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است، باید اطلاعات جامعی برای راهنمایی گردشگران ارائه شود. نجفی افزود: به‌روزرسانی و تامین اطلاعات مرتبط با تبریز در فضای مجازی در عصر ارتباطات می‌تواند تصویر درستی از تبریز در سطح جهانی ارائه دهد و این اپلیکیشن که به زبان بین‌المللی تهیه شده است، می‌تواند نقش مناسبی برای معرفی تبریز داشته باشد. وی ادامه داد: با تکیه به روش‏های سنتی نمی‌توان ظرفیت‌های تاریخی تبریز را در سطح جهانی معرفی کرد و باید از فضای مجازی به نحو احسن استفاده کرد. رئیس شورای شهر با بیان اینکه موفقیت ارزشمند تبریز در کسب عنوان پایتخت گردشگری اسلامی سال ۲۰۱۸ بستر مهمی برای توسعه پایدار و پیشرفت پرشتاب شهر است، گفت: کسب این عنوان محصول همت کارساز شهرداری و دیگر مسوولان در دو سال اخیر است. شهرام دبیری افزود: گردشگری از حوزه‏های مهم مباحث شهری است که در صورت تحقق جایگاه اصلی خود، می‏تواند ضامن دستاوردهای مهم در هر دو حوزه فرهنگی و اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه این موفقیت، نتیجه مهم تعامل شورای شهر و شهرداری است، گفت: آوازه شهر تبریز به واسطه اقدامات اساسی در حوزه‏های عمرانی و اجتماعی، در مجامع جهانی مطرح است؛ این موضوع در واقع از کارساز بودن اصل همدلی و همزبانی در مناسبات مدیریت شهری حکایت دارد. دبیری در عین حال متذکر شد: این موفقیت گام مهمی است که باید با تدوین سیاست‌ها و راهکارهای پویا و اثرگذار، به گام‏های بعدی منجر شود. خلیلی، سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز نیز در این مراسم یادآور شد: یک گروه برنامه نویسی با بهره‌گیری از تیم طراحی و برنامه‌نویسی در سال ۹۳ با همکاری واحد پژوهش، تحقیقات و فناوری سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز اقدام به تولید اپلیکیشن جامع گردشگری کلانشهر تبریز کرد و سال گذشته همزمان با هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران نسخه فارسی این نرم‌افزار موبایل رونمایی و در سایت‌های دانلود اپلیکیشن ارائه شد. وی یادآور شد: علاوه‌بر اطلاعات مکانی توضیحات دقیقی از تمام بناهای تاریخی و تفریحی در سطح شهر ارائه می‌دهد که با استفاده از نقشه‌های هوایی و فناوری GPS می‌توان از نزدیک‌ترین مسیر به آنها دسترسی پیدا کرد. علاوه‌بر این امکانات برنامه، اطلاعات زیادی که هر گردشگر باید از یک شهر داشته باشد در این برنامه جمع‌آوری شده تا عاملی برای لذت بردن مسافران از سفر به شهر تبریز شود.

وی با اشاره به این امکانات گفت: لیست مکان‌های تاریخی و گردشگری، لیست انواع سوغات و صنایع‌دستی، اطلاعات حمل‌ونقلی داخل شهری و برون شهری، اطلاعات پرواز لحظه‌ای فرودگاه تبریز، اطلاعات مراکز درمانی و داروخانه‌ها، لیست هتل‌ها و مراکز اقامتی به همراه اطلاعات جامع، لیست مراکز تفریحی و رستوران‌ها، مسیریابی از ورودی‌های شهر به اماکن تاریخی، نمایش ایستگاه‌های اتوبوس‌های BRT روی نقشه، لیست مراکز خرید، اطلاعات مشاهیر تبریز، تاریخچه غذای تبریز، توضیحات بازی‌های محلی تبریز، لیست محلات قدیمی تبریز، فولکلور موسیقی آذربایجان و تبریز و معرفی فرش تبریز، اطلاعات گردشگری شهرستان‌های تاریخی و تفریحی و طبیعی اطراف تبریز در این نرم‌افزار و به زبان انگلیسی وجود دارد. وی گفت: به‌زودی نسخه انگلیسی این نرم‌افزار برای تلفن همراه ارائه می‌شود و علاقه‏مندان می‌توانند با دانلود از این نرم‌افزارها استفاده کنند.