دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از بهره‌برداری طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت) تا یک ماه آینده در اهواز خبر داد. معصومه ابتکار گفت: وزارت نفت وعده داده است طرح آماک تا یک ماه آینده به بهره‌برداری برسد که تکمیل این طرح در ارتقای کیفیت هوای اهواز بسیار موثر خواهد بود. وی با اشاره به بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز گفت: در این برنامه منابع آلاینده ساکن و متحرک اهواز شناسایی شده و امیدواریم اجرای این برنامه در دولت یازدهم ادامه یابد. به گفته وی، آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی در اهواز رو به کاهش است.

ابتکار با بیان اینکه برنامه ملی مقابله با گرد و غبار تدوین شده است، اظهار کرد: کانون‌های بحرانی خوزستان ۳۵۰ هزار هکتار است که کنترل این کانون‌ها در هشت نقطه این استان آغاز شده است. وی با تاکید بر حفاظت از مراتع خوزستان افزود: با توجه به پوشش گیاهی خوب در نتیجه بارندگی‌های اخیر، باید از چرای بی‌رویه دام و فشار مضاعف بر مراتع جلوگیری شود، در غیر این‌صورت مراتع را از دست خواهیم داد. معاون رئیس‌جمهوری درباره بروز مشکلات تنگی نفس پس از باران‌های پاییزی در اهواز نیز گفت: پیش از این حدود ۱۶ گزینه به‌عنوان عامل تنگی‌نفس شناسایی شده بود که برخی از این گزینه‌ها همچون «باران اسیدی» رد شده است.

وی با بیان اینکه هنوز دلیل اصلی مشکلات تنفسی شناسایی نشده است، افزود: عامل اسپور قارچی و گرده‌های گیاهی پررنگ‌تر از دیگر عوامل هستند. ابتکار تاکید کرد: با دستور جدید دولت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شده دلیل اصلی تنگی نفس را در مبتلایان شناسایی کند و سازمان محیط‌زیست نیز میزان گرده‌های گیاهی را در هوا اندازه‌گیری کند. وی اضافه کرد: پیدا کردن عامل تنگی‌نفس نیاز به تحقیقات علمی دارد و نمی‌توان ادعایی را بدون پشتوانه علمی اعلام کرد. ابتکار اظهار کرد: در شهرهای بزرگ و صنعتی میزان ابتلا به آسم و آلرژی در کودکان رو به افزایش است که عامل آن می‌تواند آلاینده‌ها، گرد و غبار، آلرژن‌ها، سبک زندگی و یا حتی تغذیه باشد. ابتکار با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به وضعیت رودخانه‌ها حساسیت دارد، افزود: در جایی که به رودخانه‌ها تعرض یا در آنها ساخت‌وساز غیرقانونی می‌شود، تذکر می‌دهیم اما از نظر قانونی حفاظت از رودخانه‌ها بر عهده وزارت نیرو است.

وی با اشاره به تشکیل شورای حفاظت کیفی کارون از دولت هشتم گفت: برنامه‌های احیای رودخانه کارون در شورای‌عالی آب طرح و تصویب شده که این برنامه‌ها از ساخت تصفیه‌خانه تا ساماندهی آلاینده‌ها را در برمی‌گیرد. ابتکار درباره طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون اظهارکرد: اعتقادی به اجرای طرح‌های انتقال آب نداریم و دولت به جز برای استفاده آب شرب، هیچ‌گونه مجوزی برای برداشت از آب رودخانه‌ها نمی‌دهد. وی تاکید کرد: سدسازی نیز جزو رویکردهای ما نیست اما مواردی بوده که با وجود رد شدن طرح‌های سدسازی از نظر محیط زیست، این طرح‌ها اجرا شده‌اند. ابتکار افزود: در برنامه ششم توسعه، ارزیابی‌های زیست‌محیطی را برای همه طرح‌های توسعه با جدیت بیشتری اعمال خواهیم کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره مجوز تخلیه پساب‌های طرح نیشکر به تالاب بین‌المللی شادگان در جنوب خوزستان اظهار کرد: این طرح قرار بود به‌صورت موقت انجام شود اما با کاهش شوری این پساب‌ها و قابلیت بازیافت آنها، هنوز هم این پساب‌ها به تالاب تخلیه می‌شود، البته پساب‌های نیشکر کنترل و پایش می‌شود. ابتکار، همچنین سیاست دولت را حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد دانست و افزود: این تشکل‌ها پل ارتباطی دولت و مردم هستند به همین دلیل آموزش، توان‌افزایی و شبکه‌سازی آنها را با نگاه علمی و تخصصی در برنامه داریم.

وی از اقدامات دولت یازدهم را شرکت دادن تشکل‌های مردم نهاد در تصمیم‌سازی‌ها و دادن حق رای در کمیته‌های مربوطه اعلام کرد به طوری که این تشکل‌ها در برنامه ششم توسعه حضور داشته و در تدوین آن نقش ایفا کردند. معاون رئیس‌جمهوری گفت: برنامه دولت این است که با تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی راندمان و کارآیی آنها را افزایش دهد زیرا راندمان خیلی از نیروگاه‌های کشور قابل قبول نیست.

وی افزود: در سال ۹۳ مصرف گاز در نیروگاه‌های کشور ۳۰ درصد بوده که امسال به ۶۰ درصد رسیده است. ابتکار اظهار کرد: با تلاش دولت روند جایگزینی گاز طبیعی با مازوت خوب بوده اما هنوز تا استفاده کامل نیروگاه‌ها از گاز فاصله داریم. وی همچنین درباره نیروگاه رامین در شمال اهواز به‌عنوان یکی از منابع اصلی آلودگی هوای اهواز و شهرستان باوی گفت: این نیروگاه نیز باید برای استفاده بیشتر از گاز به‌عنوان سوخت تلاش کند. وی تاکید کرد: نیروگاه رامین بدون مجوز سازمان محیط زیست نمی‌تواند طرح توسعه را اجرا کند و توسعه واحدهای این نیروگاه باید گزارش ارزیابی زیست محیطی داشته باشد.