دنیای اقتصاد، بندرعباس: سفیر عمان به‌منظور تبادل تجارب و ارتباط با بخش‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های ایرانی از منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس دیدن کرد. به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس، مسعود هندیان در این دیدار گفت: منطقه ویژه خلیج‌فارس به‌عنوان قطب صنعتی و تجاری کشور در یکی از مهم‌ترین مناطق استراتژیک جهان در کنار خلیج‌فارس و تنگه هرمز واقع شده است. وی افزود: دسترسی به آب‌های آزاد، کریدور شمال - جنوب و آسیای میانه و قفقاز، همجواری با منابع عظیم نفت گاز، مواد معدنی با ارزش بالای اقتصادی و همجواری با صنایع مادر، برخورداری از مزیت نسبی به‌دلیل وجود تاسیسات بندری و حمل‌ونقل دریایی، ریلی، جاده‌ای، هوایی و پالپینگ و نزدیکی به بازارهای هدف، موقعیت جغرافیایی مناسب و دارا بودن زیرساخت‌های لازم در بخش‌های مختلف باعث شده این منطقه با شتاب فزاینده‌ای به قطب صنعت، تجارت خارجی، فولاد و آلومینیوم تبدیل شود. وی افزود: تولید 10 میلیون تن فولاد، 2/ 1 میلیون تن آلومینیوم، تخلیه و بارگیری70 میلیون تن مواد نفتی و معدنی، 6 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال برای 30 هزار نفر، جذب سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری و تولید 5600 مگاوات برق، 700 مترمکعب آب و 22 هزار میلیارد سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا افق 1404 این منطقه است و اکنون این منطقه یک میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، 5/ 5 میلیارد دلار طرح در دست اجرا و 5 میلیارد دلار طرح در حال مذاکره دارد و برای 13 هزار نفر ایجاد شغل کرده است.

هندیان به میزان سرمایه‌گذاری در این مجموعه اشاره کرد و گفت: منطقه با جذب ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی از مناطق ویژه و برتر کشور است به طوری که فقط در دوسال گذشته ۴/ ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید جذب و بیش از ۵ میلیون تن انواع محصولات از منطقه صادر شده است. هندیان با بیان اینکه عمان از ظرفیت‌های خوبی در زمینه صنایع معدنی و فلزی و مخصوصا صنعت فولاد برخوردار است، زمینه‌های همکاری منطقه ویژه خلیج‌فارس و عمان را در بخش‌های صنعتی، تجاری و سرمایه‌گذاری مناسب دانست و اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک شاهد حضور پربار صنعتگران و سرمایه‌گذاران عمانی در منطقه باشیم.

در ادامه مسعودابن‌احمد البروانی، سفیر عمان پس از بازدید از صنایع مستقر در منطقه پیشرفت‌های صنعتی منطقه ویژه را نمونه‌ای از دستاوردهای صنعتی مهم ایران برشمرد و با اشاره به اینکه عمان نیز دارای دو منطقه ویژه فعال است، اظهار امیدواری کرد: ظرفیت‌های همکاری دو طرف و تبادل هیات‌های تخصصی در آینده نزدیک آغاز شود. رئیس اتاق مشترک ایران و عمان نیز، نقش فولاد و آلومینیوم را در مناسبات اقتصادی یک اولویت اثرگذار دانست و گفت: نتایج بازدید و تصمیم‌های اتخاذ شده برای تحقق روابط مناسب اقتصادی به‌زودی در قالب پیشنهادهای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید کود شیمیایی از طریق خوراک گاز و سایر طرح‌های صنعتی به منطقه ویژه خلیج‌فارس اعلام خواهد شد.