دنیای اقتصاد، اصفهان: چهاردهمین نمایشگاه تجهیزات و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ۲۳ تا ۲۷ آذر در قالب چهار سالن نمایشگاهی و با حضور ۱۳۵ شرکت‌کننده در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد. به بهانه این نمایشگاه، برخی از دغدغه‌های فعالان این صنعت را جویا شدیم.

خروج از رکود در طرح‌های زیربنایی

سهیل میرزازاده، مدیر یکی از کارخانه‌های صنعتی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه گفت: بیشتر شرکت‌های تولیدکننده تاسیسات به‌دلیل کمبود نقدینگی در کشور دچار مشکل تامین تجهیزات هستند از این رو نمی‌توانند حضور پررنگ و قدرتمندی در نمایشگاه‌ها داشته باشند. میرزازاده افزود: بخش خصوصی برای تکمیل طرح‌های بزرگ دولتی اقدام به خرید دستگاه و تجهیزات می‌کند اما پرداخت وجه آن ماه‌ها به طول می‌انجامد.وی تاکید کرد: رکود صنعت و بازار نامناسب تاسیسات سرمایشی و گرمایشی بدون شک بر سطح کیفی نمایشگاه‌های این حوزه نیز اثر خواهد گذاشت. این تولیدکننده تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیربنایی عمرانی و ساختمانی همچون پتروشیمی یا نیروگاه‌ها می‌تواند چرخ صنعت تاسیسات را از ایستایی خارج کند.

بحران آب و نیاز کشور به سیستم های تراکمی

مدیرعامل یکی از شرکت‌های مهندسان مشاور نیز در حاشیه برگزاری چهاردهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی اظهار کرد: به‌دلیل بحران آب در کشور و به‌ویژه اصفهان استفاده از سیستم‌های تراکمی همچون چیلرهای تراکمی که از کندانسور هوایی استفاده کرده و نیازی به آب ندارند، ضرورت دارد. افشین عابدی با اشاره به کارآیی بالای این سیستم‌ها افزود: با توجه به وجود انرژی خورشیدی مناسب در ایران می‌طلبد که تولیدکنندگان تاسیسات در ساخت تجهیزاتی که انرژی خورشیدی مصرف می‌کنند، بیشتر فعالیت داشته باشند. وی با تاکید بر اینکه عمده تولیدکنندگان تاسیسات در اصفهان، مصرف کننده انرژی خورشیدی هستند، تصریح کرد: در زمینه سیستم‌های کاهنده مصرف آب در ساختمان‌ها ظرفیت کاری خوبی همچون شیرهای ترموستاتیک آب وجود دارد که لازم است از این فرصت‌ها به درستی استفاده شود.

وی با اشاره به اجرای طرح جدید آموزشی این شرکت با عنوان طرح بورسیه گفت: در این طرح فارغ التحصیلان رشته‌های تاسیسات و مکانیک می‌توانند با گذراندن یکسال دوره آموزشی در زمینه‌های مختلف طراحی، نظارت و فروش به یک طراح حرفه‌ای، ناظر حرفه‌ای و مهندس فروش توانمند تبدیل شوند.عابدی تاکید کرد: دقیق طرح سپاهان اولین آموزشگاه شهر اصفهان است که چنین آموزش حرفه‌ای را ارائه کرده، چرا که بزرگ‌ترین مشکل بسیاری از شرکت‌ها این است که مهندسان شرکت‌ها در فروش تبحری ندارند و بازاریابان نیز اطلاعات تخصصی لازم را ارائه نمی‌دهند. وی گفت: در نمایشگاه امسال برندهای خارجی معتبری حضور دارند به طوری که ۲۰ تا ۳۰درصد محصولات ارائه شده برند خارجی است که مقایسه توانمندی شرکت‌های داخلی با این برندها در فضای نمایشگاه، موقعیت مناسبی به وجود آورده است.

دغدغه بزرگی به نام انرژی

مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده انواع دستگاه‌های تهویه مطبوع، چیلر، کندانسور هوایی، اکونوپک، پکیج یونیت و هواساز نیز گفت: برپایی نمایشگاه تخصصی تجهیزات و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، افراد جویای دستگاه‌ها و نوآوری‌های جدید و مخاطبان خاص را به حضور و بازدید از نمایشگاه تشویق می‌کند. محمد پناهی افزود: چیلر صنعتی ویژه خنک‌کننده قالب‌های صنعتی و دستگاه‌های تزریق، جدیدترین ساخته شرکت اصفهان دما است که به چهاردهمین نمایشگاه سرمایشی و گرمایشی آورده شده و این چیلر مناسب صنایع قالب سازی و قطعه سازی است. به گفته وی ۳۵ درصد قطعات این چیلر همچون کمپرسور آن تولید خارج از کشور است اما تولید سایر قطعات و طراحی دستگاه از سوی نیروهای متخصص این شرکت انجام شده است. پناهی، عمده‌ترین دغدغه فعالان صنعت تاسیسات سرمایشی و گرمایشی را انرژی و مدیریت مصرف انرژی اعلام کرد. وی با اشاره به کمبود نقدینگی در کشور و افت قابل توجه طرح‌های عمرانی تصریح کرد: بیش از یک دهه است که طرح‌های عمرانی در کشور مختل شده و تنها راه برون رفت از این چالش و رونق بازار صنعتی مانند تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، تزریق پول است.