دنیای اقتصاد، مشهد، فاطمه رافع: رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از برگزاری میز کشوری تجارت با ترکمنستان و آغاز فصل جدید روابط تجاری استان با این کشور خبر داد.

ناصر بهزاد افزود: در این جلسه با محوریت استان‎های خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، گیلان و گلستان نتایج مناسبی در روابط تجاری خراسان رضوی و ترکمنستان به دست آمد. وی با اشاره به اراده محکم برای توسعه مناسبات اقتصادی با ترکمنستان به‌عنوان اولین کشور هدف تجاری در آسیای میانه و هدف‌گذاری ۶۰میلیارد دلاری تجارت ایران با این کشور طی ۱۰ سال آینده افزود: در این میز، طراحی سند تهاتر در بخش کالا و خدمات به‌منظور توسعه تجارت با ترکمنستان، انجام مذاکرات با تجار و فعالان اقتصادی این کشور و توافق‌های اولیه بین بخش خصوصی استان و بخش خصوصی ترکمنستان برای صادرات از محل تهاتر مورد تاکید قرار گرفت و صدور کالا از خراسان رضوی به این کشور از محل تهاتر در سال ۲۰۱۶ وارد فاز عملیاتی شد. بهزاد با بیان اینکه به‌منظور تحقق هدف صادرات سرانه ۵۰۰ دلار از استان به ترکمنستان، مقرر شد اهداف کمی دنبال شود، تصریح کرد: در این میز، جاری شدن اراده واقعی سیاسی برای بسترسازی تعاملات دیپلماتیک و پیگیری نهایی شدن تشکیل اتاق مشترک ایران- ترکمنستان که می‎تواند منجر به حضور بیشتر بخش خصوصی در بازار این کشور شود، مورد تاکید قرار گرفت. رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت خراسان رضوی افزود: اکنون کشورهای روسیه، چین و ترکیه، رقبای جدی ایران در تجارت با ترکمنستان هستند که با توجه به تحولات سیاسی اخیر، روابط تجاری ایران و ترکمنستان می‌تواند عمق بیشتری بیابد.

بهزاد اضافه کرد: پیشنهاد ایجاد شعبه‎‏ای از بانک‎های ترکمنی در ایران به‌منظور تسهیل مبادلات پولی دوجانبه، پیگیری سرمایه‎گذاری مشترک شرکت‎های ترکمن با شرکت‎های ایرانی به‌ویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی، تشکیل کنسرسیوم مشترک حمل‎ونقل بین ایران و ترکمنستان برای اجرای موثر موافقت‎نامه‎های ریلی و حل مشکل واگن‌های صادراتی و اجرای طرحی به عنوان یک پایانه تجاری در ترکمنستان از سوی بخش خصوصی ایران برای تسهیل مبادلات از طریق حمل‌ونقل زمینی، از دیگر موارد مطرح شده در این میز بود که مقرر شد با فراهم کردن شرایط، زمینه توسعه مبادلات تجاری از طریق این پایانه به‌منظور کاهش هزینه‎های انتقال کالا برای خراسان رضوی با جدیت دنبال شود. وی با بیان اینکه به‌منظور همگرایی اقدامات با سایر استان‎های حاضر در این میز، مقرر شد دبیرخانه مشترک تجارت استان‌های مرزی با ترکمنستان به عنوان نرم‎افزار واحدی در ارتباط با این کشور ایجاد شود، خاطرنشان کرد: بازاریابی در ترکمنستان، بازاریابی در سرزمین ثروت‎ها است و می‌تواند رونق و شکوفایی مضاعفی را ایجاد کند.