دنیای اقتصاد، بندرعباس، جمیله دبیری نیا: رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از افزایش ۲۰ درصدی ثبت اختراعات در دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد. محمد شکاری افزود:‌ دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در توسعه فضاهای پژوهشی و تحقیقاتی سرآمد دانشگاه‌های هرمزگان است. وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان تاکنون آنگونه که باید فعال نشده است، اضافه کرد:‌ اگر استان به فکر راه‌اندازی پارک علم و فناوری نباشد، دانشگاه علوم پزشکی خود دست به‌کار خواهد شد و پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی را راه‌اندازی خواهد کرد.

شکاری در ادامه از راه‌اندازی مرکز ثبت سرطان جمعیتی در هرمزگان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰ مرکز از این نمونه در کشور راه‌اندازی شده است. وی همچنین از راه‌اندازی دانشکده علوم و فناوری زیست دریایی بندرعباس با همکاری مرکز اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان خبر داد. شکاری در ادامه با اشاره به مشاهده آنفلوآنزای اچ وان ان وان افزود: تاکنون تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری به ۴۱ نفر رسیده است که بیشترین آمار مربوط به کرمان است و نمی‌توان گفت که صد در صد این آمار مربوط به زائران حسینی است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: اکنون در هرمزگان چهار نفر در بندرعباس و هفت نفر در میناب، به‌دلیل مشکوک بودن به این بیماری بستری شده‌اند و یک نفر نیز در قشم بر اثر این بیماری درگذشته است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: احتمال آغاز با تاخیر موج همه‌گیری این بیماری در هرمزگان وجود دارد، چرا که هرمزگان به‌دلیل نزدیکی به کرمان و ورود میهمان به این استان در این فصل، از مناطق خطرپذیر در شیوع این بیماری به شمار می‌رود که این خطر تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه دارد. شکاری در عین حال ادامه داد: برای گروه‌های خطر و آسیب‌پذیر واکسن به اندازه لازم در اختیار داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه درباره بیماری ایدز گفت: تا آذر سال‌جاری ۱۳۳۸ مورد اچ‌آی‌وی مثبت در استان ثبت شده است که از این تعداد ۹۴۴ نفر وارد مرحله بیماری (ایدز) شده‌اند و ۲۹۸ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. وی تصریح کرد: از این جمعیت آماری، ۸۳ درصد مرد و ۱۷ درصد زن هستند که تعداد مبتلایان زن پنج درصد بالاتر از متوسط کشوری است. شکاری مرزی بودن استان، جمعیت شناور، ترددهای خارجی به‌خصوص به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اعتیاد را از عوامل افزایش ابتلا به بیماری ایدز در استان دانست و اظهار کرد: در کنار روش‌های یاد شده، انتقال از مادر به کودک با ۴/ ۲ درصد و سایر موارد نامشخص با ۶/ ۱۰ درصد از دیگر راه‌های ابتلا به این بیماری در استان است. وی با اشاره به اینکه علاوه‌بر گسترش فعالیت‌های آموزشی، روند افزایش مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری را نیز در پیش داریم، از افتتاح مراکز مشاوره جدید در چند شهر استان خبر داد. به گفته شکاری تاکنون پنج مرکز مشاوره در شهرهای بندرعباس، میناب، قشم، کیش و رودان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که به‌زودی در شهرهای بندرلنگه و حاجی‌آباد نیز این مراکز فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.