همایش تخصصی تجارت با عمان در بندرعباس

دنیای اقتصاد، بندرعباس: همایش تخصصی کالای عمان با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بندرعباس و بازرگانان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، خلیل قاسمی، رئیس این سازمان گفت: هرمزگان را نواری از آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان در بر گرفته است از این رو این استان در موقعیت نخست تجاری ایران و منطقه قرار گرفته و به‌عنوان دروازه تجارت ایران لقب گرفته است. قاسمی اعلام کرد: موقعیت استراتژیک استان و دسترسی به آب‌های آزاد و استقرار زیربناها و زیرساخت‌ها و دسترسی به چهار شبکه ترابری زمینی، دریایی، ریلی و هوایی به‌عنوان محور اصلی مواصلاتی کشور باعث شده آسیای میانه به شرق آسیا متصل شود و با توجه به همکاری‌های متقابل میان ایران و عمان، می‌توان ظرفیت‌های تجاری همچون ترانزیت کالا و جذب سرمایه‌گذار بین دو کشور را افزایش داد.

وی صادرات ایران به عمان در نیمه اول سال‌جاری را ۱۹۴ میلیون دلار اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۱۷۲ میلیون دلار بود، رشد ۱۲ درصدی نشان می‌دهد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، مهم‌ترین دلایل انتخاب عمان به‌عنوان کشور هدف صادراتی را روند بدون تنش روابط تجاری دو کشور، ثبات در بخش‌های سیاسی و اقتصادی و امنیت بالای سرمایه‌گذاری، افزایش تمایل صادرکنندگان ایرانی برای استفاده از ظرفیت‌های تجاری عمان، توسعه زیرساخت‌های عمان به‌ویژه در حوزه‌های حمل‌ونقل به‌منظور بهره‌برداری در بخش ترانزیت کالا و حامل‌های انرژی اعلام کرد.

قاسمی در ادامه به سفر استاندار مسندم عمان به همراه یک هیات اقتصادی بخش دولتی و خصوصی در آذر سال ۹۱ به بندرعباس اشاره کرد و گفت: این سفر با هدف بازدید از ظرفیت‌های تجاری صنعتی هرمزگان صورت گرفت که منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در ۱۴ بند شد که در بند ۱۰ طرفین بر ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های تولیدات داخلی دو کشور و آشنایی با بازار و قوانین و مقررات کشور هدف صادراتی متعهد شده‌اند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در پایان گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت امور خارجه ۲۲ آذر هیات تجاری با سرپرستی استاندار هرمزگان به عمان اعزام و نمایشگاه مشترک ایران و عمان در شهر خصب نیز از بیست‌وچهارم ماه جاری برپا می‌شود.

شیرخانلو، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری هرمزگان نیز گفت: هرمزگان با توجه به برخورداری از ۱۴ جزیره بزرگ و کوچک با پراکنش مطلوب، قابلیت‌های متفاوت، کارکردهای گوناگون تجاری، شیلاتی، توریستی و نفتی، وجود ۲۱ بندر صیادی در طول ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، استقرار مناطق آزاد قشم و کیش، استقرار منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، منطقه ویژه معادن و فلزات و منطقه ویژه کشتی‌سازی در این استان و امکان استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در آن مناطق، استقرار مجموعه‌ای از صنایع و زیرساخت‌های بزرگ همچون سیمان هرمزگان، سیمان قشم، پالایشگاه بزرگ نفت، پالایشگاه گاز، صنایع آلومینیوم، فولاد و فروکروم و فرو منگنز در این استان، برخورداری از شرایط اقلیمی مطلوب برای تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه صیفی در زمستان و توانایی تولید محصولات با ارزش صادراتی و ۵۰ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در شهرستان‌های ساحلی استان و با توجه به برخورداری از تاسیسات عظیم بندری و شبکه‌های ترابری توانایی همکاری ترانزیتی و ایجاد کریدور تجاری جدید بین دو کشور را دارد. وی اعلام کرد: آمادگی همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های مختلف را داریم و تلاش ما بر این است تا در تعاملات اقتصادی سود و منفعت دو طرف را مدنظر قرار دهیم تا هر دو طرف برنده باشند.

صباغی‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس و نایب رئیس اول اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان نیز گفت: سهم بالای صادرات و ترانزیت کشور، معادن، صنایع، آلومینیوم، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و تجاری هرمزگان را از سایر استان‌ها متمایز می‌کند و این بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. وی اظهار کرد: اتاق بازرگانی مسندم تمایل زیادی برای گسترش روابط تجاری و توریستی دو استان دارد.

در ادامه پیلتن، مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: هرمزگان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران خارجی موفق باشد.

وی با اشاره به ترانزیت و صادرات کالا از ایران به عمان، مهمترین موانع پیش‌روی صادرکنندگان را عدم شناخت دقیق طرفین از ظرفیت‌های همکاری، ضعف زیرساخت‌ها در حوزه حمل‌ونقل، اجرا نشدن تفاهم‌های دوکشور و ضرورت مدیریت مناسب در این بخش، مشکلات بانکی دو طرف به‌رغم فعالیت سه شعبه بانک‌های ایرانی در آن کشور و تعلل طرف‌های عمانی در امضای اسناد همکاری اعلام کرد. در ادامه پیلتن از موافقت سازمان توسعه تجارت ایران با برگزاری نمایشگاه مشترک ایران و عمان خبر داد و اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باعث جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌شود. وی اظهار امیدواری کرد: به‌زودی بتوانیم همکاری‌های مشترکی را در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی، سرمایه‌گذاری در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی، تشکیل شرکت مشترک در حوزه تولید فولاد، راه‌اندازی خط لوله گاز برای صادرات گاز ایران به عمان، توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل بین دو کشور و اجرای موافقت‌نامه ترانزیت ۶ جانبه (عشق آباد) داشته باشیم.