خام‌فروشی بلای تجارت زعفران

دنیای اقتصاد، بیرجند، محمد قربانی: رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران، زرشک و گیاهان دارویی خراسان جنوبی با بیان اینکه سعی ما بر این است تا برای ایجاد ارزش‌افزوده زعفران گام برداریم، گفت: خام‌فروشی زعفران بلای جان تجارت این گیاه ارزشمند شده است.

محسن احتشام مشکلات اساسی فعالان عرصه تولید و صادرات زعفران را کمبود نقدینگی و بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی، بی‌ثباتی قیمت بازار، ضعف مدیریت بازارهای داخلی و خارجی و ضعف رقابتی در تقابل رقبای خارجی زعفران برشمرد.وی تصریح کرد: کشورهای دیگر زعفران ایران را به صورت خام خریداری کرده و پس از بسته‌بندی دوباره در بازارهای جهانی با نام و نشان خود عرضه می‌کنند.وی ایجاد ظرفیت بسته‌بندی بیش از ظرفیت تولید را یکی از نقاط مثبت در زمینه محصول زعفران برشمرد و اعلام کرد: نیاز است به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی اقداماتی انجام شود که بتوان زعفران را به صورت بسته‌بندی و در قالب محصولات متنوع عرضه کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران، زرشک وگیاهان دارویی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار قرص زعفران و آدامس زعفرانی در قائنات تولید شده است، گفت: برای ایجاد ارزش‌ افزوده زعفران تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا ضمن جلوگیری از خام‌فروشی این محصول، به سمت بسته‌بندی بهتر گام برداریم. وی با بیان اینکه برای تکمیل زنجیره ارزش زعفران ایجاد شده بخش خصوصی به وظایف خود عمل کرده‌ایم، تصریح کرد: در این میان دولت حمایتی از صنعت زعفران و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده ندارد. نایب‌رئیس شورای ملی زعفران ایران با اشاره به اینکه این کم‌لطفی مسوولان و دولت است که حمایتی از صنعت بسته‌بندی و صنعت زعفران ندارند، گفت: بخش خصوصی تمام زیرساخت‌ها و عوامل کسب ارزش افزوده برای جلوگیری از خام‌فروشی و برندسازی این محصول را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: تلاش‌های ثمربخشی از سوی برخی فعالان استان به‌منظور فرآوری و بسته‌بندی زعفران در مبدأ انجام شده تا ارزش افزوده تجارت زعفران به جیب اهالی استان برود. نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران افزود: ظرفیت‌های بالای خراسان جنوبی و به‌ویژه قائنات در تولید و صادرات زعفران، نیازمند تلاش‌های بیشتر برای تکمیل زنجیره تولید تا عرضه این محصول و جلوگیری از خام‌فروشی آن است.احتشام با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دومین استان تولیدکننده زعفران در کشور است، گفت: این استان مرغوب‌ترین و کیفی‌ترین زعفران را تولید می‌کند به‌طوری‌که نام زعفران با نام قائنات عجین است.