دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است: در شرایط کنونی چاره‌ای جز کاهش نرخ بهره‌های بانکی برای خروج از رکود و رونق تولید نداریم.

کیوان کاشفی نرخ سود بانکی را از شاخص‌های مهم اقتصادی دانست و افزود: این سود باید بر اساس نرخ تورم، عرضه و تقاضا برای تسهیلات و شرایط تولید کشور بسته شود که اگر همه این عوامل را کنار هم بگذاریم نرخ بهره‌های بانکی در کشور منطقی نیست. وی پایین‌ترین نرخی که اکنون برای تسهیلات در بانک‌های کشور وجود دارد را ۲۱ درصد اعلام کرد و ادامه داد: ۲۱ درصد رقمی است که بیان می‌شود، اما آنچه که در عمل بر اساس قراردادهای بانکی محاسبه می‌شود به ۲۳ تا ۲۸ درصد و حتی ۳۰ درصد هم می‌رسد.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، در چنین شرایطی و با این نرخ سود تسهیلات هیچ فعالیت اقتصادی توجیه اقتصادی ندارد و اجرایی نمی‌شود. وی این شرایط را مغایر رونق تولید در کشور دانست و تاکید کرد: با این وضع به جای آنکه سرمایه‌ها به بخش تولید تزریق شود، وارد بانک‌ها می‌شود، این در حالی است که برای حرکت چرخ اقتصادی کشور راهی جز تولید نداریم و زمان درآمدهای نفتی آنچنانی دیگر گذشته است. کاشفی کاهش نرخ سود بانکی را برای رونق تولید کشور ضروری دانست که یک سیاست بجا از سوی دولت بود و باید زودتر اجرا شود.

وی یادآور شد: با کاهش نرخ سود بانکی هم سرمایه مردم به جای بانک‌ها به بخش تولید وارد می‌شود و هم تولیدکنندگان می‌توانند تسهیلات با بهره مناسب دریافت کنند که هر دو رونق تولید را به همراه دارد. به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، وقتی که سود بانکی برای مردم جذاب نباشد می‌توانند پول خود را وارد بازار بورس کنند و سهام شرکت‌ها را بخرند که این روش هم خود به بخش تولید کمک می‌کند. وی معتقد است: کاهش نرخ سود بهره‌های بانکی باید به تدریج صورت گیرد و تا پایان امسال حداکثر با دو درصد کاهش روی ۱۸ و ۱۹ درصد بسته شود.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه افزود: در این صورت می‌توان در سال‌های بعد به تدریج دوباره نرخ سود بانکی را پایین آورد تا با نرخ تورم همخوانی داشته باشد و حداکثر سه تا پنج درصد از نرخ تورم بیشتر باشد.