دنیای اقتصاد، اصفهان: شهردار اصفهان با بیان اینکه سند ۱۴۰۰ اصفهان مبنای برنامه‌ریزی‌های شهری است، گفت: پیش از این برای اصفهان ۸۰، ۸۵، ۹۰ و ۹۵ سندهای برنامه‌ریزی تدوین شده بود و اکنون نیز برای اصفهان ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده است.

مهدی جمالی‌ن‍ژاد در جلسه بررسی و تصویب سند اصفهان ۱۴۰۰ با اشاره به اهمیت هم‌افزایی و همدلی میان برنامه‌ریزان و مجریان طرح‌ها اظهار کرد: متاسفانه از مشکلات در برنامه‌ریزی، رفتن به سراغ معلول به‌جای پرداختن به علت‌ها است.

وی با بیان اینکه در سند آمایش شهری، از مهم‌ترین مسائل اصفهان مهاجرت افراد غیربومی به شهر است، ادامه داد: در آمارنامه‌های ارائه شده از سوی استانداری اصفهان از مشکلات این شهر، مهاجرت از داخل و خارج استان به این شهر بوده که در بسیاری موارد مهاجرت از سایر شهرهای استان صورت گرفته است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: با توجه به این افزایش مهاجرت حتی اگر رینگ چهارم حمل‌ونقل نیز ساخته شود، دچار مشکلات بسیار ترافیکی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه فریدون‌شهر یکی از شهرهایی است که مهاجران بسیاری به اصفهان دارد، افزود: طبق آمارهای بررسی‌شده، فریدون‌شهری‌های ساکن اصفهان به‌مراتب بیشتر از ساکنان فریدون‌شهر هستند. البته از شهرهای دیگری چون فریدن، سمیرم، اردستان و شرق اصفهان نیز مهاجرت‌ها به داخل شهر در حال افزایش است.

جمالی‌نژاد به اهمیت برنامه‌ریزی منطقه‌ای و استانی اشاره کرد و گفت:‌ در برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد باید با تعامل استانداری، ریشه‌های مهاجرت به اصفهان سنجیده شود و با توجه به این موضوع تعدادی از سرمایه‌گذاری‌هایی که قرار بوده در اصفهان صورت گیرد به دیگر شهرهای استان منتقل شود.

وی بیان کرد: اگر این اقدام مشترک و زیرساختی در شهرستان‌ها صورت بگیرد، شهروندان این شهرها حس تعلق بیشتری نسبت به شهرستان خود پیدا کرده و این موضوع سبب کاهش مهاجرت به اصفهان می‌شود.

رئیس شورای شهر اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های انجام شده در گذشته بیشتر معطوف به کالبد و بدنه بوده، اظهار کرد: مهم‌ترین مساله در شهر، محتوا و مخاطب است و سبک زندگی فعلی مردم به نوعی حاصل شیوه برنامه‌ریزی در گذشته است.

رضا امینی ادامه داد: از همین رو باید برای برنامه‌ریزی‌های خود به سبک زندگی ایرانی اسلامی که از رهنمودها و توصیه‌های مقام معظم‌رهبری بوده است، توجه کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجیه مجریان طرح‌ها در زمینه برنامه‌های تنظیم شده است، افزود: هر اندازه هم که این برنامه‌ها قوی پیش‌بینی شده باشد اگر مجریان جایگاه و اثر فعالیت خود را ندانند، کار مهمی صورت نمی‌گیرد، از این رو باید هر مدیری در کنار مدیریت دوره‌های آموزشی اطلاعات و آمار را ببیند تا به‌ جایگاه خود در اجرای برنامه‌ها مشرف شود.

رئیس شورای شهر اصفهان بیان کرد: هر اندازه که شهر توسعه پیدا کند و گردشگران بسیاری به سمت شهر جذب شوند اما مردم رضایت کافی از شرایط خود نداشته باشند، کار خاصی صورت نگرفته است. وی با اشاره به اهمیت جایگاه بخش خصوصی در برنامه‌ها تاکید کرد: اگر جایگاه بخش خصوصی و سهم آن در برنامه‌های تنظیم شده مشخص نشود، نمی‌توان آن را به خوبی در افق پیش‌رو تنظیم کرد.