سنندج کلان‌شهر شود

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: برخی از کارشناسان حوزه مدیریت شهری معتقدند با الحاق چهار روستا - شهر به سنندج، این شهر شاخص‌های لازم همچون حد نصاب جمعیتی برای تبدیل به کلان‌شهر را دارد؛ امتیازی که می‌تواند بسیاری از مشکلات این شهر را رفع کند.

اختصاص بودجه‌های عمرانی ویژه کلان‌شهرها، امکان ایجاد مترو و ایجاد امکانات و تسهیلات رفاهی برای شهروندان از مزایای کلان‌شهر شدن است.

در تعریف بین‌المللی کلان‌شهر که توسط سازمان ملل متحد آورده شده، کلان‌شهر یا مادرشهر به شهرهایی گفته می‌شود که بیش از هشت میلیون نفر جمعیت داشته باشند، از این‌رو از دیدگاه تعریف بین‌المللی در ایران تنها تهران به‌عنوان کلان‌شهر شناخته می‌شود.

در عین حال همان‌طور که تعریف مفهوم شهر در کشورهای مختلف متفاوت است، تقسیم‌بندی انواع شهرها نیز برحسب سطح فعالیت‌ها، میزان جمعیت‌پذیری و حوزه نفوذ شهر در کشورهای مختلف با هم یکسان نیست. اما در ادبیات رایج کشورمان اصطلاح کلان‌شهر معادل مادرشهر (متروپلیس) است و به شهرهایی گفته می‌شود که حداقل یک میلیون نفر جمعیت داشته باشند و واجد مرکزیت اقتصادی - سیاسی که در مقیاس ناحیه‌ای یا ملی از موقعیتی مرکزی برخوردار باشند، است.

تعریف کلان‌شهر در سال ۱۳۸۷ در شورای‌عالی معماری و شهرسازی اصلاح شد و طبق آن شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر کلان‌شهر محسوب می‌شوند که به‌دلیل نداشتن تعریف حقوقی واحد از کلان‌شهر در ایران فقط شهرهای بالای یک میلیون نفر می‌توانند از مزایای قانون مالیات بر ارزش افزوده بهره بیشتری ببرند.

با تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی شهرهای زیر یک میلیون نفر می‌توانند به صورت قانونی و رسمی کلان‌شهر شوند اما نمی‌توانند از قانون مالیات بر ارزش افزوده بهره بیشتری ببرند.

اکنون شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، شیراز، اهواز، رشت و اراک به‌صورت رسمی کلان‌شهر محسوب می‌شوند. از سال ۹۰ و با الحاق چهار روستای حسن‌آباد، ننله، نایسر و گریزه به سنندج به‌عنوان مناطق منفصل شهری جمعیت سنندج به ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافت. نایسر به عنوان یکی از مناطق منفصل شهری که فاقد هرگونه زیرساخت شهری است به‌تنهایی جمعیتی در حدود ۷۰ هزار نفر دارد.

علاوه‌بر شاخص جمعیتی از سنندج به‌عنوان مرکز کُردهای جهان نیز یاد می‌کنند چراکه در این شهر ترکیبی از تمام کُردها سکونت دارند، از این‌رو می‌طلبد دولت نگاه ویژه‌ای به این شهر داشته باشد.

اکنون وضعیت اعتبارات دولتی شهرداری سنندج به گونه‌ای است که جوابگوی حجم بالای نیازهای این شهر نیست و از سوی دیگر با توجه به نبود منبع درآمدی پایدار شهرداری و اینکه درآمد از جیب مردم تامین می‌شود، از این‌رو تبدیل سنندج به کلان‌شهر می‌تواند جهشی به اعتبارات حوزه شهرداری بدهد و تامین اعتبارات مورد نیاز می‌تواند تغییر اساسی در این شهر به‌وجود بیاورد.

اکنون سنندج با خیابان‌های کم‌عرض، کوچه‌های تنگ و باریک، بافت فرسوده تاریخی و قدیمی فراوان، نبود مراکز تفریحی و شهربازی، کم بودن فضای سبز و سایر مشکلات حوزه شهری روبه‌رو است که با کلان‌شهر شدن و افزایش اعتبارات ملی می‌شود بخشی از این مشکلات را مرتفع کرد.

محمد هاشم‌نیا، معاون مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور در سفری به کردستان و در جمع مدیران این استان گفت: سنندج ظرفیت لازم را برای تبدیل شدن به کلان‌شهر را دارد و می‌تواند با تغییر برخی سیاست‌ها شرایط رقابت با شهرهای بزرگ و صنعتی را به‌دست بیاورد.