دنیای اقتصاد، بجنورد، فاطمه برزگر: مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ۳۲۰ هزار هکتار عرصه باغی و کشاورزی در استان وجود دارد، افزود: از این میزان ۱۲۵ هزار هکتار آبی و ۱۹۵ هزار هکتار دیم است.

غلامرضا حجی‌پور با اعلام این مطلب تصریح کرد:۵۰ هزار هکتار از مجموع زمین‌های آبی موجود استان مستعد اجرای سامانه‌های نوین آبیاری قطره‌ای و بارانی است.

وی افزود: تاکنون ۳۵ درصد مزارع و باغ‌های آبی مستعد استان تحت‌پوشش شیوه‌های آبیاری نوین قرار گرفته است و در دیگر مناطق نیز به علت کمبود آب و شوری آب‌های موجود اجرای شبکه آبیاری نوین امکان‌پذیر نیست. حجی‌پور حجم برداشت سالانه آب از منابع زیرزمینی را ۵۲۰ میلیون متر مکعب و از منابع سطحی ۶۰۷ میلیون مترمکعب برشمرد و خاطرنشان کرد: سالانه ۲/ ۲۹ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی به‌صورت چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود.

وی در ادامه به افزایش شوری آب در سفره آب‌های زیرزمینی شهرستان‌های اسفراین، گرمه و جاجرم اشاره کرد و افزود: سطح آب‌های شیرین سفره‌های زیرزمینی در این مناطق پایین رفته و آب‌های شور روی آب‌های شیرین در حال پیشروی است که بر کیفیت آب‌های این منطقه تاثیر می‌گذارد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان، هزینه اجرای آبیاری تحت فشار با روش‌های بارانی، قطره‌ای و کم‌فشار را به ازای هر هکتار از ۸۵ میلیون ریال تا ۱۱۰ میلیون ریال اعلام کرد و با اشاره به اینکه سال گذشته تسهیلاتی برای توسعه سیستم‌های آبی تحت‌فشار در اراضی آبی استان اختصاص یافته، افزود: ۸۵ درصد هزینه اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار به کشاورزان پرداخت می‌شود. وی از اختصاص ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای ۳۷۰۰ هکتار طرح آبیاری نوین در سال جاری خبرداد و گفت: به ازای اجرای یک هکتار آبیاری قطره‌ای ۶۵ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض و ۶۵ میلیون ریال تسهیلات بانکی، برای آبیاری بارانی ۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض و ۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و برای آبیاری کم فشار نیز ۳۲ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض و ۳۲ میلیون ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.